Ik zie het mezelf nog opschrijven: de doelen die ik voor juni had en de manier waarop ik die doelen zou gaan bereiken. In de praktijk liep het even anders, en ook dat was helemaal goed. Het is zo fijn als je durft mee te bewegen met wat je ziet gebeuren en op basis daarvan zo flexibel kunt zijn om je keuzes en acties aan te passen.

 

Oké, to the point: wat was mijn oorspronkelijke plan voor juni? Ik zou meerdere webinars geven voor in totaal minimaal 100 deelnemers. Als ik keek naar de conversie uit dit webinar in april, dan zouden daar ongeveer vier nieuwe deelnemers voor mijn training uit voortkomen.

Verder zou ik een funnel maken achter mijn spiekbriefje voor het plaatsen van zoekwoorden – dat regelmatig wordt aangevraagd – en had ik een heel plan over hoe daar ook weer nieuwe klanten uit voort zouden komen. Totdat ik aan alle kanten merkte dat dit niet het plan was zoals het er voor juni mocht zijn. Ik was in een valkuil gestapt waar ik mijn klanten ook altijd alert op probeer te maken: een plan dat te veel vanuit mijn hoofd bedacht was en waar te weinig van mijn gevoel in zat.

 

Experimenteren met een ‘kom live opdagen-bonus’

Met de aanmeldingen voor mijn eerste webinar in juni ging het prima. Ik had ongeveer twintig aanmeldingen. Maar er kwamen slechts twee mensen ook echt live opdagen. Nu weet ik dat je woorden als ‘slechts’ en ‘maar’ hier eigenlijk niet moet gebruiken, maar toch vond ik het weinig. Ik krijg juist veel energie van mensen die live aanwezig zijn en ook zij halen er meestal meer uit als ze live meedoen.

Nu heb ik inmiddels wel geleerd om de bal voor de lage opkomst niet bij de deelnemers neer te leggen (want daarmee verandert er in de praktijk niet echt iets), maar bij mezelf. Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat meer mensen die zich aanmelden voor het webinar ook echt live komen meedoen?

Medio juni deed ik daarvoor inspiratie op toen ik een webinar volgde van Amy Porterfield. Zij had een extra bonus voor mensen die live meededen aan haar webinar – en ik besloot dat ook te proberen. Tegelijk besloot ik ook dat ik hier even tijd voor nodig had, en dat ik het aantal keren dat ik het webinar in juni zou geven een beetje naar beneden ging bijstellen.

Daardoor gaf ik mijn webinar in juni uiteindelijk maar twee keer, met in totaal zo’n 40 aanmeldingen. De bonus voor mensen die live aanwezig waren bleek (de eerste keer in elk geval) goed te werken: deze keer kwamen maar liefst acht mensen live meedoen in plaats van twee, met ongeveer evenveel aanmeldingen.

 

Wat kan ik wél doen?

Deze keuze maakte wel dat mijn oorspronkelijke plan in het water viel. Eerst baalde ik daarvan, want op papier leek het zo mooi. Maar daarna stelde ik mezelf de vraag: wat kan ik in juni wél doen om meer mensen te helpen, op verschillende manieren?

Ik besloot daarop om extra interactie op te zoeken met de mensen op mijn e-maillijst (met succes, want daaruit ontstonden leuke nieuwe contacten én goede ideeën voor nieuwe blogonderwerpen) en om een aantal andere dingen te doen om ondernemers de kans te geven om één van mijn trainingen te volgen.

Zo besloot ik spontaan om de deuren van mijn training Succesvol lanceren vanuit je hart, die in 2022 eigenlijk alleen in mei geopend zou zijn, in juni nog één keertje heel kort te openen voor nieuwe deelnemers. Ik had in de korte tijd sinds de nieuwe deelnemers begonnen waren aan Succesvol lanceren vanuit je hart al zulke mooie feedback op de training ontvangen én al goede resultaten gezien bij verschillende deelnemers, dat ik de training graag nog één keertje in 2022 wilde aanbieden. Dat bleek een heel goed idee, want vier ondernemers maakten gebruik van deze kans om alsnog mee te doen aan de lanceertraining.

 

Succesvolle verjaardagsactie

Ook besloot ik om eindelijk eens een écht goede verjaardagsactie op touw te zetten, deze keer rond mijn training Continu klanten uit je website. In eerdere jaren had ik ook wel eens een verjaardagsactie gedaan, onder andere met een actie waarbij je iets kon winnen. Maar ik merkte (op een enkele uitzondering na) dat mensen die dan een prijs van mij wonnen daar maar zelden iets mee deden. Zo zonde.

Deze keer dus een verjaardagsactie waarbij je korting en cadeaus kreeg als je je op mijn verjaardag (of de ochtend daarna) aanmeldde voor Continu klanten uit je website. Dit soort acties doe ik altijd vanuit de intentie dat dit aanbod voor minimaal één persoon op het juiste moment komt. Ook nu bleek dat weer zo te zijn, want ik mocht één nieuwe deelnemer verwelkomen in de training.

En zo werd juni mede dankzij mijn flexibiliteit toch nog een heel mooie maand. Iets wat ik jou hieruit wil meegeven: als dingen niet zo lopen als je vooraf bedacht had, durf jij dan ook flexibel te zijn? Durf je te voelen wat jouw plan B mag zijn en daar vervolgens actie op te ondernemen, in het vertrouwen dat plan B op dit moment eigenlijk beter voor je is?

 

Meer leuks in juni

In juni boekte ik ook een heel mooie JaarThema Horoscoop bij Miranda Molenaar, die hierin voor mij in kaart bracht welke thema’s er het komende jaar op mijn pad gaan komen. Miranda en ik kenden elkaar al wat langer vanaf een afstandje, maar sinds ik haar in mei beter leerde kennen voelde ik al dat ik graag gebruik wilde maken van haar aanbod. Zij doet zulke leuke dingen, zeker voor iedereen die net als ik interesse heeft in astrologie (en nee, dan bedoel ik niet die horoscoop die je elke week in je favoriete tijdschrift vindt en waar nooit iets van klopt). Kijk maar eens op de website van Miranda om te zien wat zij dan wél doet.

 

Mijn plannen voor het derde kwartaal

Wat andere dingen in juni betreft houd ik het even kort, want ik ben dit blog aan het typen terwijl binnen een uurtje mijn vakantie begint. Niet dat er al een vliegtuig op mij staat te wachten, want ik kan juist heel erg genieten van een vakantie in Tuinesië met hier en daar een dagje weg, maar ik ben wel van plan mijn computer zo veel mogelijk uit te laten. Dit jaar is het mij zelfs gelukt om drie blogs, drie nieuwsbrieven en drie podcasts vooruit te maken, zodat je ook in mijn vakantie waarde van mij blijft ontvangen als je dat wilt.

Mijn plannen voor het derde kwartaal beginnen dus met drie weken vakantie vieren. Daarna, vanaf maandag 1 augustus, organiseer ik de training Maak de switch van social media naar je website – voor alle zelfstandig ondernemers die graag meer klanten uit hun website willen krijgen, maar het ook nog best ingewikkeld vinden hoe ze dat dan aanpakken. Als je meedoet gaan we, zoals je van mij gewend bent volgens een simpel stappenplan, samen aan de slag om jouw website veel beter voor je te laten werken, zodat hij (veel) meer nieuwe klanten naar je toe kan brengen.

Inmiddels hebben de eerste deelnemers zich al aangemeld voor deze Switch-training en zijn er zelfs al twee VIP-tickets geboekt. Als jij er ook bij wilt zijn, gratis of als VIP, ga dan even naar deze pagina. Je kunt de hele maand augustus live meedoen of terugkijken op de momenten die voor jou goed uitkomen.

Daarna ga ik in september ook weer een Word gevonden in Google Bootcamp organiseren. Reserveer daarvoor alvast donderdag 8 september in je agenda, want het gaat nóg waardevoller worden dan de eerdere edities van deze Bootcamp. Maar daarover later meer, want ik zou dit blog eigenlijk kort houden en zit inmiddels toch alweer boven de 1200 woorden.

Hoe kijk jij terug op juni? En heb je nog mooie plannen voor de zomer? Leuk als je het laat weten.