Juli is traditioneel mijn vakantiemaand. Dat betekent ook dat ik mezelf voor juli zo weinig mogelijk doelen had gesteld. Even lekker genieten van zon, water, goede boeken, de Tour de France en mooie legpuzzels. Toch stond mijn bedrijf niet helemaal stil. Hieronder vertel ik je wat er in juli gebeurde en wat mijn plannen voor augustus zijn.
Wat draait er door in jouw bedrijf als jij niet werkt? En wat draait er door in mijn bedrijf als ik niet werk? Terugkijkend op juli waren dat met name veel termijnbetalingen voor mijn trainingen Continu klanten uit je website en Succesvol lanceren vanuit je hart, de verkoop van mijn online pubquizzen (die gewoon automatisch verstuurd worden als iemand ze op mijn website bestelt, dus ook als ik zelf offline ben) en VIP-tickets voor mijn augustustraining De Switch (waarin je de switch maakt naar een website die werkt voor jou).
Over die termijnbetalingen gesproken: tot een tijdje geleden had ik daar een haat-liefdeverhouding mee. Aan de ene kant is het fijn als een deel van je klanten in termijnen betaalt, omdat je dan aan het begin van de maand al weet dat er een basis aan inkomsten binnenkomt – en ook omdat je deelname aan je trainingen dan laagdrempeliger kunt maken. Aan de andere kant moet je ook steeds in de gaten houden of iedereen wel op tijd betaalt (wat niet altijd gebeurt: lang niet altijd uit onwil waarschijnlijk, maar gewoon omdat mensen het vergeten). Het brengt dus ook wel wat administratie(gedoe) met zich mee.
Gelukkig kwam ik een tijdje geleden tot het inzicht dat ik hier (grotendeels) zelf iets aan kon doen, door klanten te laten betalen met automatische incasso. Ik bleek dat gemakkelijk te kunnen instellen in de betalingssoftware die ik gebruik (de Shoppingcart van Autorespond). Sindsdien is het nóg fijner om termijnbetalingen te ontvangen.
Van de VIP-tickets van De Switch verkocht ik in juli vijf. Dat waren er iets minder dan ik (stiekem toch) als doel had gesteld, maar ik heb mezelf voorgenomen om op een luchtigere manier met doelen om te gaan. Doelen zijn een mooi richtpunt, maar ik ga niet meer zoveel druk op het halen ervan zetten als ik voorheen wél deed.
Het voelt veel beter om relaxed met doelen om te gaan, en het leuke is: ineens kwamen er op 1 augustus ook nog meerdere aanmeldingen voor VIP-tickets voor De Switch, terwijl ik dat helemaal niet als doel had gesteld. Mocht je trouwens ook nog mee willen doen aan De Switch (voluit: Maak de switch van social media naar je website), je bent nog van harte welkom om aan te haken. Ga dan hier even naar de aanmeldpagina voor De Switch.
Social media detox
Net als vorig jaar deed ik in mijn vakantie ook weer een social media detox. De eerste week van mijn vakantie heb ik niet één keer ingelogd op Instagram en alleen even twee keer vanaf mijn computer op Facebook om te kijken of er in mijn klanten-Facebookgroep iemand was die mijn hulp nodig had.
Hoewel ik absoluut geen hekel heb aan social media, was het heerlijk om even niet al die social prikkels om je heen te hebben. Je merkt gelijk dat je meer rust in je hoofd hebt als je er minder tijd doorbrengt. Overigens heb ik de apps na die week toch weer op mijn telefoon gezet, maar op een paar vakantie-Stories na heb ik in mijn vakantie niets op social media gepost.
Wat gebeurde er nog meer?
Het aantal bezoekers aan mijn website lag in juli wat lager. Daar schrik ik inmiddels niet meer van, ik weet dat mensen in de zomer – zeker als het mooi weer is – minder op zoek zijn naar het type waarde dat ik op mijn website te bieden heb. Misschien is dit bij jou ook wel het geval. Mijn ervaring is dat dit dan in september wel weer aantrekt.
Ik kreeg er in mijn vakantie wél tientallen e-mailabonnees bij, met name mensen die mijn spiekbriefje voor het plaatsen van zoekwoorden op je website aanvroegen. Met een aantal van hen had ik na het aanvragen van het spiekbriefje ook nog even leuk contact per mail, tijdens de paar keer dat ik in mijn vakantie mijn mailbox checkte.
Verder zag ik dat mijn podcast (de Ik help jou online Podcast) in juli best vaak beluisterd is. Zonder dat ik er zelf actie op heb ondernomen is het gemiddelde aantal luisteraars per aflevering toch gestegen. In mijn vakantie kwamen er gewoon nieuwe afleveringen online, dus vaste luisteraars hoefden mij in juli gelukkig niet te missen.
Wat zijn mijn plannen voor augustus?
Augustus staat in het teken van drie dingen: de al genoemde training De Switch, de voorbereidingen voor de nieuwe Goed gevonden in Google Bootcamp die ik vanaf 8 september ga geven én het lanceren van mijn VIP-traject Opschalen vanuit je hart – waar ik volgende week meer over ga delen met de mensen die al klant bij mij zijn. Ben je dat nou niet en wil je toch graag meer weten over Opschalen vanuit je hart? Stuur me dan gerust een berichtje zodat ik jou er volgende week ook over kan informeren.
Verder is augustus bij mij ook nog Blogmaand, wat betekent dat ik elke werkdag een blog schrijf én publiceer (inmiddels staat de teller op drie: so far, so good). En ik wil ook nog een leuke actie doen om mijn e-maillijst een boost te geven. Daar ga je – als je op mijn e-maillijst staat ingeschreven – in de week van 15 augustus meer over horen, want je kunt iets leuks winnen als je mij bij deze actie wilt helpen.
Dus je ziet het: ik doe het in augustus niet heel rustig aan. 😉
Hoe kijk jij terug op juli? En heb je mooie plannen voor augustus? Leuk als je het hieronder laat weten.