April was voor mij het startsein van het kwartaal dat ik heb uitgeroepen tot mijn ‘speelkwartaal’. Een kwartaal om eens even goed op een rijtje te zetten wat ik wel en wat ik niet meer zo leuk vind in mijn bedrijf, met welke vormen van aanbod en marketing ik door wil, en meer. Ik neem je mee in de verhalen achter mijn aprilcijfers.

 

Om te beginnen: waarom is er vorige maand geen ‘verhalen achter de maartcijfers’-blog verschenen? Nou, aan dat blog ben ik wel begonnen, maar ik kreeg het allemaal niet zo lekker op papier. Rond de overgang van maart naar april zat ik even niet zo lekker in mijn vel. Ik had net een hele drukke lanceermaand achter de rug, waarin veel hele leuke dingen waren gebeurd, maar waarin de echte lanceerweek niet helemaal zo liep als ik gehoopt had.

In de afgelopen negen maanden heb ik drie keer een grote lancering inclusief Word gevonden in Google Bootcamp gedaan, waarbij ik de lessen uit de eerste lancering (van september 2021) heb gebruikt om de tweede lancering (van november/december 2021) nog groter aan te pakken. Dat was een groot succes – en dus nam ik me voor om de lessen van de tweede lancering weer te gebruiken om de derde lancering nóg groter aan te pakken.

In een aantal opzichten lukte dat ook: zo deden aan mijn Word gevonden in Google Bootcamp van maart 2022 nóg meer deelnemers mee dan bij de eindejaarseditie. Alleen merkte ik ook al snel dat de interactie/het aantal actieve deelnemers juist lager was, plus dat ik een aantal extra dingen had toegevoegd die eigenlijk niet zo goed uitpakten.

Daarna werd ik in mijn lanceerweek zwaar verkouden, waardoor ik niet optimaal in mijn energie zat en niet helemaal de lancering kon doen zoals ik die voor ogen had. Toch kreeg ik negen superleuke nieuwe klanten die ik na de lancering verder mocht helpen in mijn training Continu klanten uit je website – maar ik weet vrij zeker dat er nog meer aanmeldingen waren gekomen als ik me die week echt fit had gevoeld.

Op dat (net wat) hogere aantal deelnemers had ik ook de kosten die ik voor deze lancering gemaakt had gebaseerd. Bovendien had ik een tweetal dames gevraagd om samen met mij de nieuwe klanten te begeleiden, wat achteraf niet nodig bleek omdat ik het zelf gemakkelijk allemaal afkon. Alles bij elkaar gaf dat best wat stress aan het einde van maart en het begin van april.

 

Mijn liefde voor webinars herontdekt

In april stelde ik mezelf de vraag: hoe kan ik op een simpele manier veel waarde delen? Daaruit ontstond het idee om weer webinars te gaan geven: iets dat ik tot het begin van 2021 regelmatig deed, maar dat daarna op een laag pitje was komen te staan ten faveure van mijn Bootcamps.

Waar je in een Bootcamp verspreid over een week drie op elkaar volgende trainingen bij mij volgt, geeft een webinar mij de kans om dezelfde waarde heel compact in één tot anderhalf uur te delen. Ineens zag ik dat ik het op deze manier voor veel mensen veel laagdrempeliger maakte om een gratis training bij mij te volgen. Ook zag ik, toen ik de content voor mijn webinar maakte, dat de waarde die ik te delen heb eigenlijk ook veel beter tot zijn recht komt in één compacte training dan in drie verschillende trainingen.

Ik had mezelf voorgenomen om in april eens te kijken hoe ver ik zou komen met alleen mijn organische bereik (via mijn website, mijn e-maillijst, mijn affiliates en een beetje mijn social media-netwerk). Dat maakte dat er zich in totaal ongeveer 70 ondernemers aanmeldden voor mijn webinars en dat daar drie klanten uit voortkwamen. Al kwam één van deze drie deelnemers eigenlijk uit mijn Paasactie voort, daarover hieronder meer. In elk geval kreeg ik deze drie nieuwe klanten voor de verandering eens zonder ook maar een euro in advertenties of andere dingen te investeren.

Het weer gaan geven van webinars leerde mij een aantal waardevolle lessen, die ik waarschijnlijk niet geleerd had als de lancering van maart nog succesvoller was geweest. Mijn oorspronkelijke plan was namelijk om een automatisch webinar te gaan opzetten om meer deelnemers voor mijn blogtraining te krijgen. Maar dit plan om een live webinar te gaan geven om ondernemers meer te leren over het goed inzetten van zoekwoorden op hun website én om mijn training Continu klanten uit je website onder hun aandacht te brengen bleek verrassend goed uit te pakken. Zo zie je maar: uit iets dat tegenzit komt uiteindelijk vaak alsnog iets positiefs voort.

 

Paasactie voor ‘had ik toch maar…’-ondernemers

Iets leuks dat ik een tijdje geleden leerde, is om een zogenaamde ‘FOMO-promo’ te doen een paar weken nadat je een grote lancering hebt gedaan. Bij zo’n ‘FOMO-promo’ geef je de mensen die bij de lancering wel naar je aanbod gekeken hebben, maar het niet gekocht hebben een herkansing om alsnog gebruik te maken van je aanbod. Ik besloot deze ‘FOMO-promo’ in april in de vorm van een Paasactie te gieten, die liep van Goede Vrijdag tot Tweede Paasdag.

Het leuke is dat ik er bij zo’n actie met een serie mailtjes en een tijdelijke actie altijd op vertrouw dat daar minimaal één nieuwe deelnemer uit voortkomt. Dat gebeurde in januari, toen ik dit ook deed, en het gebeurde nu weer, maar op een andere manier dan ik bedacht had.

Ik had de mail met mijn speciale Paasaanbod namelijk naar een groep van zo’n veertig mensen gestuurd. Die mensen had ik niet zelf uitgekozen, maar waren door mijn e-mailsysteem geselecteerd op basis van een aantal criteria: wél meegedaan aan mijn Word gevonden in Google Bootcamp in maart, niet al deelnemer aan mijn training Continu klanten uit je website, niet in diezelfde week al bij mijn webinars geweest en wél in een mail van mij op het linkje naar de aanbodpagina van mijn training geklikt. Ik wist daardoor zelf ook niet wie die veertig mensen waren.

In plaats van één van die veertig mensen meldde zich een leuke dame die ik onlangs al eens had begeleid in een 1-op-1 coachingssessie. Zij mailde mij dat ze het hele Paasweekend op mijn speciale aanbod had gewacht omdat ze sterk overwoog mijn training te gaan volgen, maar dat ze geen mail van mij gekregen had. Ik heb haar het speciale Paasaanbod alsnog gestuurd en ze besloot vrijwel meteen om daar gebruik van te maken. Verwacht het onverwachte!

Overigens: mocht je onlangs ook op mijn speciale Paasaanbod gewacht hebben en het niet gekregen hebben, stuur mij dan maar even een berichtje op rimke@ikhelpjouonline.nl. Dan krijg je dit aanbod alsnog van mij – en krijg je als je besluit mee te gaan doen aan Continu klanten uit je website ook nog toegang tot een bonustraining waarin ik jou leer om ook dit soort ‘FOMO-promo’ maillanceringen te doen.

 

Meer interessante aprilcijfers

Ik verkocht in april elf online pubquizzen, eentje meer dan in maart. Dit zijn vrijwel altijd mensen die mijn website in Google weten te vinden en daarna volledig zelfstandig een aankoop bij mij doen zonder dat we contact met elkaar hebben.

Ik lanceerde voor mijn klanten eindelijk weer eens een Ik help jou online Live & Lunch, een gezellige lunch met mede-ondernemers, in het Van der Valk Hotel bij mij om de hoek in Leeuwarden. Hier meldden zich al zeven van mijn klanten voor aan, nu al zin in deze lunch half mei!

Ik startte in april alvast de ticketverkoop voor mijn online live training Bloggen om je bedrijf te laten groeien, die ik organiseer van 9 tot en met 13 mei. Om ondernemers aan te moedigen om zich alvast aan te melden besloot ik een mooie early bird bonus te geven aan de eerste tien deelnemers. Het geeft immers zo’n fijne boost als je al snel een aantal aanmeldingen krijgt voor iets dat je organiseert (dat herken je vast wel als jij dat ook wel eens doet). Het leidde ertoe dat in april alvast acht ondernemers een ticket boekten voor Bloggen om je bedrijf te laten groeien.

Ook pakte ik in april het podcasten weer actief op. Dat leidde er onder andere toe dat ik in één week tijd in totaal 130 luisteraars naar mijn verschillende podcastafleveringen had. De aflevering over waarom bedenken wie jouw ideale klant is niet werkt werd het best beluisterd in april.

 

BEST GELEZEN BLOGS VAN april

Naast mijn blogs die het al een hele tijd goed doen in Google en daarom altijd hoog op de lijst van best bezochte pagina’s staan sprongen deze blogs er in april uit:

 

Hoe vind je goede onderwerpen om over te bloggen – dit artikel werd in april in totaal 74 keer gelezen

Wat is de ideale lengte van een websitepagina of blog – dit artikel haalde in april 57 lezers

Hoe schrijf je een blogserie die voor meer vraag naar jouw aanbod zorgt – dit artikel, dat ik op de laatste donderdag van april publiceerde, werd in april al door 42 mensen gelezen

 

Mijn plannen voor mei

Het eerste deel van mei staat voor mij helemaal in het teken van de Bloggen om je bedrijf te laten groeien-week. De eerste week van mei ben ik druk met de voorbereidingen, de tweede week van mei met het geven van de live workshops en coachingssessies. Als je dit blog voor 10 mei leest en nieuwsgierig bent of Bloggen om je bedrijf te laten groeien iets voor jou is, check dan even hier wat deze training inhoudt.

In de tweede helft van mei ga ik een mooie actie organiseren rond mijn training Succesvol lanceren uit je hart (die voorheen Continu klanten uit je lancering heette): een training die ik eigenlijk niet meer zo actief aanbied, maar die tegelijk wel ontzettend waardevol is voor iedere ondernemer die wel eens een piek in zijn of haar aantal nieuwe klanten wil zien. Mocht je deze actie zeker niet willen missen (hij zal kort en krachtig zijn), schrijf je dan hier even in voor de interesselijst van Succesvol lanceren vanuit je hart.

Verder zal er aan het einde van mei misschien ook nog ruimte zijn voor het geven van nieuwe webinars, al kan het ook zijn dat ik dat naar begin juni verschuif. Ik heb de smaak van het geven van webinars in elk geval weer te pakken, dus er komen sowieso nieuwe kansen om mee te doen aan de gratis training Jouw website hoog in Google. Misschien gaat dit webinar mijn Word gevonden in Google Bootcamps zelfs wel volledig vervangen, maar daar puzzel ik nog even op.

 

Hoe kijk jij terug op april? En wat zijn jouw plannen voor mei? Laat je het hieronder even weten?

 

PS. Op de foto het letterlijke hoogtepunt van de maand april: met de familie de Oldehove beklimmen, de scheve toren in het centrum van Leeuwarden.