2019 is begonnen. Een nieuw jaar met 365 onbeschreven bladzijden, door jou zelf in te vullen met jouw mooie plannen, doelen en dromen. Maar ook al heb je nog zo helder in kaart gebracht wat jij in 2019 met je bedrijf wilt bereiken, toch zullen er gedurende het jaar altijd obstakels op je pad komen. In dit artikel wil ik je helpen om een van deze obstakels in 2019 te overwinnen: verdubbel je onverschilligheid voor wat anderen van je zullen denken of vinden.

 

Wees eens eerlijk, heb jij je in 2018 wel eens laten tegenhouden om iets te doen vanuit de gedachte: wat zullen anderen daar wel niet van vinden? Of iets uitgesteld of een knoop niet doorgehakt omdat je bang was dat anderen daar negatief op zouden reageren?

Weet dan dat je absoluut niet de enige bent. Want o, wat laten veel ondernemers zich bewust of onbewust tegenhouden door ‘Wat zullen anderen daarvan denken’. Ook als het gaat om het online onder de aandacht brengen van hun bedrijf.

Bijvoorbeeld als we het hebben over jezelf laten zien als persoon achter het bedrijf: “Nee, dat doe ik niet, niemand zit erop te wachten dat ik met mijn hoofd in beeld kom”, krijg ik dan vaak te horen. Een gemiste kans, want als je eenmaal toch die drempel over gaat, zul je zien dat daar veel meer mensen op zitten te wachten dan jij denkt. En dat jouw online fans en volgers daardoor veel makkelijker een klik kunnen maken met jou en je mooie bedrijf en daardoor ook sneller klant bij je worden.

 

Wat zullen ze wel denken?

Ook in andere dingen laten we ons maar al te vaak tegenhouden door wat anderen ervan zullen denken: Wie ben ik nu om mijn uitgesproken mening te geven? Wie ben ik nu om op de voorgrond te treden met mijn bedrijf? Als ik dit in een blog schrijf, wat zullen anderen daar dan van vinden? Ik verstuur mijn nieuwsbrief maar niet te vaak, want dat zullen mijn lezers wel irritant vinden. Ik plaats maar niet te veel berichten per week op Facebook, want straks gaan mensen mijn pagina nog ontvolgen.

Weet je, de meeste mensen zijn helemaal niet bezig met het hebben van allerlei oordelen over jou en wat jij doet. Ofwel omdat ze precies dezelfde obstakels ervaren als jij en het dus al druk genoeg hebben met zichzelf – waardoor we ons dus allemaal inhouden om te doen wat we echt willen omdat we bang zijn voor elkaars mening – ofwel omdat ze alleen maar heel enthousiast zijn over wat jij doet en hoe je dat doet.

En ja, daarnaast zijn er ook mensen die een minder positieve mening hebben over wat jij doet of uitstraalt. Een enkeling daarvan voelt dan ook nog de behoefte om dat aan je te laten weten. En nee, dat is dan niet leuk. Maar het is vaak maar een enkeling. En bovendien meestal een onbekende van je. Iemand die toch al niet jouw klant was geworden. Die je niet eens als klant had willen hebben. En van wie het dus eigenlijk helemaal niet zo belangrijk is wat hij of zij vindt van jou, van de dingen die jij doet en de keuzes die jij maakt. Iemand voor wie jij je dus niet moet inhouden in wat je online doet.

 

Verdubbel je onverschilligheid

Het zou geweldig zijn als mensen in 2019 helemaal niet meer negatief over anderen zouden oordelen. Maar het is een illusie dat dit gaat gebeuren. Wat je wel zelf in de hand hebt, is hoe gevoelig jij bent voor wat anderen van je zullen denken of zeggen, en of je je daar wel of niet door laat tegenhouden.

Als er één ding is dat jou kan helpen om in 2019 jouw mooie bedrijf nog veel meer online zichtbaar te maken, en daardoor makkelijker nieuwe klanten aan te trekken, dan is dat wel het verdubbelen van je onverschilligheid voor het oordeel van anderen. Luister naar de mensen die je dierbaar zijn, geniet van complimenten die je krijgt, waardeer tips van mensen die echt verstand van zaken hebben, maar laat je niet tegenhouden om te doen wat je wilt doen omdat sommige mensen – die je meestal niet eens persoonlijk kent – daar wellicht negatief op kunnen reageren.

 

Verdubbel je succes in 2019

Gun jij jezelf in 2019 nog veel meer succes in jouw bedrijf? Meer omzet, meer vrije tijd of iets anders dat voor jou voor succes staat? En wil je graag leren hoe je dat realiseert? Doe dan van 7 tot en met 11 januari mee aan de Plan je Succes Week, met als thema: Verdubbel je succes in 2019. Meld je hier gratis aan voor de Plan je Succes Week.