De website zoals ik die nu heb, bestaat al sinds 2018. Maar wat als ik vandaag weer vanaf 0 zou beginnen? Welke stappen zou ik als eerste zetten, waar zou ik op focussen als ik met mijn website zo snel mogelijk nieuwe klanten wil bereiken? Ik neem je mee in hoe ik dit aan zou pakken.

 

Als je wilt dat er regelmatig nieuwe klanten bij jou terechtkomen via je website, zijn er in de basis twee dingen belangrijk: je website moet goed te vinden zijn in Google én hij moet jouw mogelijke klanten aanspreken op zo’n manier dat ze ofwel direct bij jou willen kopen, ofwel contact met je willen.

Het een kan niet zonder het ander: een website die heel goed in elkaar zit, maar nauwelijks gevonden wordt in Google brengt je geen regelmatige stroom nieuwe klanten. Er komen dan simpelweg geen of weinig nieuwe mensen jouw ‘online winkel’ binnen. Een website die wel regelmatig gevonden wordt in Google, maar die jouw bezoekers om wat voor reden dan ook niet aanspreekt, brengt je ook geen regelmatige stroom nieuwe klanten. Mensen komen wel langs, maar voelen zich niet uitgenodigd om te kopen of contact met je te zoeken.

 

Stap 1: een homepage die Google-proof is

Als ik opnieuw zou beginnen, zou ik dus beginnen met deze twee aspecten. En zoals je in een nieuw huis meestal begint met het mooi inrichten van de woonkamer, omdat je daar de meeste tijd doorbrengt, zo zou ik op mijn nieuwe website beginnen met het inrichten van mijn homepage, de plek waar veel websitebezoekers binnenkomen óf als tweede naartoe gaan als ze eenmaal bij je zijn.

De eerste vraag die ik mezelf zou stellen is: als mensen op zoek zijn naar dat waar ik hen mee kan helpen, wat zouden ze dan intypen in Google? Het antwoord op deze vraag zou ik niet volledig zelf gaan bedenken, ik zou ook op zoek gaan naar input van anderen.

Als ik al klanten had terwijl ik met mijn website begon, zou ik hen vragen wat zij zouden intypen in Google. En anders zou ik een plek opzoeken waar mijn mogelijke klanten al te vinden zijn, om hen om input te vragen. Ik zou oppassen met het vragen van input aan Jan en Alleman: daar komen vaak ‘ik zou er nooit naar op zoek gaan, maar ik kan me voorstellen dat ik … zou intypen’-antwoorden uit waar je niet veel mee kunt.

Als ik al bekend was met hulpmiddelen als Google Trends en Ubersuggest, zou ik ook daar gebruik van maken om goede zoekwoorden te vinden. Dat zou ik doen om te checken of dat wat de mensen die ik spreek zeggen en wat ik zelf kan bedenken overeenkomt met wat er in deze hulpmiddelen te vinden is.

Alle zoekwoorden die ik op deze manier zou verzamelen, zou ik gebruiken om een soort ‘kapstok’ voor mijn homepage te maken: welke onderdelen wil ik op mijn homepage hebben, welke kopjes passen daarbij en welke zoekwoorden kan ik in welk kopje verwerken? Wil je overigens meer weten over hoe jij zoekwoorden op de juiste plekken op je website gebruikt? Vraag dan even mijn gratis spiekbriefje voor het plaatsen van zoekwoorden aan.

 

Stap 2: een homepage die inhoudelijk staat als een huis

Aan de hand van de kapstok die ik in stap 1 gemaakt heb, zou ik mijn homepage inhoudelijk verder gaan invullen. Ik zou daarbij op dezelfde manier denken als ik altijd als journaliste deed: wat kan ik schrijven dat voor de ander (in dit geval: mijn websitebezoeker) boeiend en waardevol is? Dit in plaats van het uitgangspunt dat ik vaak op websites zie: ‘welk verhaal wil ik over mezelf vertellen?’

Ik zou in mijn homepageteksten aan de ander laten zien dat ik begrijp waar hij/zij tegenaan loopt en dat hij of zij op mijn website op de juiste plek is beland. Natuurlijk zou ik ook iets over mezelf vertellen, maar mijn focus zou liggen op de ander, de websitebezoeker die ik mogelijk kan helpen.

Verder zou ik mijn homepage zo inrichten dat hij een goed overzicht geeft van wat er verder op mijn website te vinden is. Ook hier is de vergelijking met de woonkamer van een nieuw huis weer van toepassing: in mijn huis kun je vanuit de woonkamer rechtstreeks in de keuken, in de hal, bij de trap naar boven én in de tuin komen. Zo zou ik van mijn homepage ook een pagina maken waarop bezoekers rechtstreeks naar mijn betaalde aanbod, naar mijn gratis aanbod en bijvoorbeeld naar mijn blog kunnen gaan.

 

Stap 3: een onweerstaanbare aanbodpagina

De afgelopen jaren heb ik door te doen en te leren van anderen veel praktijkervaring en kennis opgedaan over het schrijven van een onweerstaanbare aanbodpagina. Oftewel: een aanbodpagina waarop de conversie (het percentage mensen dat klant wordt) hoog ligt.

Die vaardigheden zou ik op een nieuwe website zeker gebruiken om (in eerste instantie) één onweerstaanbare aanbodpagina te schrijven. Als ik de kennis om een onweerstaanbare aanbodpagina te schrijven nog niet had, zou ik die kennis heel snel gaan verwerven – omdat het echt het verschil maakt tussen een website die veel ‘kijken, kijken, niet kopen’-bezoekers trekt en een website waar ook echt klanten uit voortkomen.

Iets anders waar ik nu echt het belang van inzie, is het hebben van een duidelijke focus. Vandaar dat ik zou beginnen met één aanbod en één aanbodpagina, met voor dat ene aanbod misschien wel twee varianten. Ik zou me eerst focussen op het goed neerzetten van die ene aanbodpagina en het telkens aanbrengen van kleine verbeteringen die zorgen dat de pagina steeds meer bezoekers vanuit Google trekt en dat een steeds hoger percentage mensen dat naar het aanbod kijkt er gebruik van wil maken. Eerst optimaliseren dus, en dan pas meer aanbod(pagina’s) gaan creëren.

 

Stap 4: mijn website levendig houden

Als ik een nieuwe website zou starten, zou ik vanaf dag 1 beginnen met het elke week schrijven van blogs. Als ik nu zie hoeveel bezoekers ik dagelijks op mijn website krijg dankzij de blogs die ik al in 2018, 2019 en 2020 schreef, dan weet ik dat je van bloggen altijd de vruchten plukt. Meestal niet direct de dag nadat jij je blog geschreven hebt, maar op de lange termijn absoluut.

Ik weet dat veel ondernemers vooral graag op de korte termijn resultaat zien en dus vooral een kortetermijnstrategie hebben. Maar het nadeel van denken op de korte termijn is dat je daar altijd druk mee blijft. Wat op de korte termijn voor je werkt, werkt immers meestal niet op de lange termijn, tenzij je het continu blijft doen (denk maar aan posten op social media: met je post van vandaag heb je vandaag en misschien morgen ook nog de aandacht, maar daarna moet er weer iets nieuws komen).

Ben je nou niet zo’n schrijver als ik, kijk dan eens wat voor jou haalbaar is om je website levendig te houden. Dat kan bijvoorbeeld bloggen op een wat lagere frequentie zijn (zoals één keer per maand), maar ook het maken van een andere vorm van content die jij leuker vindt, zoals podcasts, video’s of andere creatieve uitingen.

Google houdt heel erg van levendige websites: ze komen én blijven veel hoger in de zoekresultaten dan websites waarop je na publicatie nooit of zelden iets verandert. Alleen dat zou voor mij al een reden zijn om mijn website regelmatig van iets nieuws te voorzien door er blogs te plaatsen, zelfs als ik het minder leuk zou vinden.

 

Stap 5: e-mailadressen uit mijn website verzamelen

Niet iedereen die op je website terechtkomt koopt ook direct iets bij je of neemt contact met je op meteen na het eerste bezoek. Waarschijnlijk doe je dat zelf ook niet op elke website die je bezoekt. Toch zijn er onder die bezoekers die niet direct klant worden ook mensen die wel graag met je in contact willen blijven, omdat ze het waardevol of inspirerend vinden wat je deelt en misschien in de toekomst alsnog bij je willen kopen.

Die groep websitebezoekers zou ik, als ik weer op 0 begin, zo snel mogelijk de kans bieden om zich via mijn website in te schrijven op mijn e-maillijst: dé plek waar ik online de meeste waarde deel. In deze stap zou ik mezelf de vraag stellen: wat is iets dat ik de bezoekers van mijn website cadeau kan geven, dat zo waardevol voor hen is dat ze bereid zijn voor het ontvangen van dit cadeau hun e-mailadres aan mij te geven? Wat is een cadeau dat ik in een online vorm kan gieten en dat logisch aansluit op mijn betaalde aanbod?

Dat cadeau zou ik vervolgens gaan maken en aanbieden op mijn website, in ruil voor het e-mailadres van mijn bezoekers. En met die mensen zou ik vervolgens per e-mail in contact blijven. Niet om ze constant iets te verkopen, maar om een band met hen op te bouwen, om nog meer waarde met hen te delen, om hen vragen te stellen die voor mij waardevolle input opleveren – en ook om hen af en toe wél een aanbod te doen.

 

En de Over mij-pagina dan?

Ja, zo aan het einde van mijn blog bedenk ik me dat ik de Over mij-pagina helemaal vergeten ben te noemen. Deze pagina zou ik zeker ook maken als ik weer vanaf nul zou beginnen, omdat ik weet hoe belangrijk het voor de bezoekers van websites van zelfstandig ondernemers zoals jij en ik is om een connectie met ons te kunnen maken.

Ik zou mezelf niet meteen uitdagen om dé perfecte Over mij-pagina te schrijven, omdat ik inmiddels weet dat een Over mij-pagina vaak heel erg met je meegroeit naarmate jij groeit als ondernemer. Ik zou er mijn verhaal schrijven zoals het nu goed is (lees: niet perfect, maar goed genoeg) en het dan op een later moment nog eens herzien.

 

Waar zou jij beginnen?

Ik ben benieuwd waar jij mee zou beginnen als je weer vanaf nul zou beginnen, met je website of misschien wel met je bedrijf als geheel. Laat je het hieronder even weten?