Zo maak je een plan voor een succesvolle dienst- of productlancering - Ik help jou online

In korte tijd veel van je mooie product of dienst verkopen, dat doe je door een lanceerplan te maken en vervolgens uit te voeren. Hoe je een plan maakt voor een succesvolle productlancering of een piek in het aantal verkopen van je dienst, daarvoor geef ik je in dit artikel een stappenplan.

 

Allereerst: een lanceerplan is iets anders dan een gewoon marketingplan dat je maakt voor bijvoorbeeld een maand of kwartaal. In een maandplan beschrijf je wat jouw doelen zijn voor die maand, inclusief een omzetdoel, en hoe je die gaat bereiken: wat je aan marketing gaat doen, welke vormen van je aanbod je wilt verkopen, hoe vaak je dat wilt doen en hoe je dat gaat doen.

Een lanceerplan is gericht op het verkopen van één product of dienst uit jouw aanbod. In alles wat je in een afgebakende periode aan marketing en sales doet staat dat ene product of die ene dienst centraal. Heel makkelijk als je toch maar één vorm van aanbod hebt, maar een uitdaging die meestal heel wat discipline vraagt van ondernemers die meerdere vormen van aanbod hebben. Vooral ook omdat je eerst een paar weken waarde en inspiratie gaat delen en dan pas je aanbod echt doet.

Nu je een beeld hebt van wat een lanceerplan is, is het tijd om je meer te vertellen over de stappen die bij het maken ervan horen.

 

Stap 1: Welk aanbod ga je verkopen?

Als je maar één vorm van aanbod hebt, dan is dat het aanbod waarvoor jij een lancering gaat doen. Heb je meerdere vormen, kies dan één aanbod uit omdat het bijvoorbeeld het beste past bij de tijd van het jaar of omdat je dat juist nu graag extra vaak wilt verkopen.

 

Stap 2: Wat is een goed haakje om jouw aanbod onder de aandacht te brengen?

Wat is één thema waarover jij op je online kanalen veel waarde en/of inspiratie kunt delen, zodat de mensen die jou volgen nieuwsgierig worden naar dat thema en er meer van willen weten of meer mee willen doen? Dat is wat ik het ‘haakje’ noem. In mijn geval bijvoorbeeld: als ik ondernemers meer wil leren over hoe ze klanten krijgen uit hun website, dan gebruik ik bloggen (dat daar een belangrijke bijdrage aan levert) als haakje. Ik had bijvoorbeeld ook het vinden van goede zoektermen voor je website of het schrijven van goede verkoopteksten voor je website als haakje kunnen kiezen.

 

Stap 3: Welke interessante en inspirerende content kun jij maken over je thema?

Welke tips kun je geven over het thema dat je bij stap 2 gekozen hebt? Welke vragen kun je erover stellen aan de mensen die jou online volgen, zodat je ook interactie met hen krijgt? Welke inspirerende verhalen kun je over jouw thema delen, bijvoorbeeld over wat je zelf in relatie tot dit thema geleerd, gedaan of bereikt hebt?

Als ik bij mijn eigen voorbeeld uit stap 2 blijf: over bloggen kan ik bijvoorbeeld een tip geven over hoe je goede blogonderwerpen bedenkt, de vraag stellen of de mensen die mij volgen het lastig vinden om veel lezers voor hun blogs te bereiken en een inspirerend verhaal delen over hoe ik direct vanuit een blog meerdere klanten kreeg.

 

Deze content deel je vervolgens op de kanalen waar jij online aan marketing doet. Denk dan aan Facebook, Instagram, LinkedIn, je blog, video’s of je e-maillijst. Je doet dit met de intentie om de mensen die jou volgen te inspireren en bezig te laten zijn met dit thema. En te laten zien dat jij iemand bent die veel van dit thema weet.

Hoeveel content je deelt hangt af van hoe lang je jouw lancering wilt laten duren. Als ik een lanceerplan maak, dan maak ik dat plan meestal voor een periode van vier tot zes weken. In de eerste drie tot vijf weken deel ik dan drie tot vijf keer per week waarde en inspiratie over het onderwerp dat centraal staat (bijvoorbeeld dus bloggen) en in de laatste één tot twee weken breng ik mijn aanbod zo actief mogelijk onder de aandacht.

 

Stap 4: Wil je extra elementen inzetten in je lanceerplan?

Bij een lanceerplan betrek je dus de online kanalen waar je normaal gesproken ook actief op bent. Voor de meeste ondernemers zijn dat Facebook, Instagram en/of LinkedIn, met daarnaast een blog, een nieuwsbrief en in sommige gevallen een podcast of een videokanaal. Overigens raad ik je aan om het, zeker als je jouw eerste lancering doet, zo simpel mogelijk te houden. Mijn eerste lanceringen deed ik met alleen een Facebookpagina en een e-maillijst, in plaats van met vier of vijf verschillende kanalen.

Daarnaast kun je extra elementen kiezen als Facebook Lives, Instagram Stories of Lives, vooraf opgenomen video’s, webinars of een challenge. Dit soort elementen waarbij mensen jou op video kunnen zien en/of direct contact met je kunnen hebben zetten je lancering extra kracht bij. De kans is groot dat het je extra klanten voor je mooie aanbod oplevert. Ze kosten tegelijk ook wat meer tijd en brengen voor veel ondernemers extra spanning met zich mee. Aan jou de afweging of je meer veiligheid of meer klanten wilt.

 

Stap 5: Hoe ga je jouw aanbod doen?

Als je eerst een paar weken waarde en inspiratie hebt gedeeld over het thema dat je bij stap 2 hebt gekozen, is het daarna tijd om je aanbod te doen: om de mensen die jou online volgen te vertellen dat jij een mooi product of een waardevolle dienst hebt die perfect aansluit bij het thema waar je net een paar weken over verteld of geschreven hebt. En hoe ze die bij jou kunnen kopen.

Bedenk al bij het maken van je lanceerplan heel goed hoe je dat gaat doen. Meestal is e-mails sturen een goede manier om je aanbod te doen, zeker als je goed bent in schrijven. Berichten over je aanbod op social media plaatsen kan natuurlijk ook. En maak je gebruik van de elementen die ik in stap 4 noemde, zet deze dan zeker ook in om je aanbod onder de aandacht te brengen. Durf het op een enthousiaste manier te verkopen als je bijvoorbeeld een webinar geeft of een serie Instagram Stories maakt.

 

Extra stap: Wat is je follow-up plan?

Als je jouw lanceerplan goed uitvoert en jouw waarde en inspiratie deelt met mensen die daar echte interesse in hebben, dan zul je zien dat er zodra jij jouw aanbod doet direct al mensen zijn die het bij je gaan kopen. Je hebt echter ook altijd te maken met twijfelaars: de mensen die aan de ene kant wel interesse hebben, maar aan de andere kant ook nog wat twijfels of obstakels waarom ze het spannend vinden om ‘ja’ tegen je aanbod te zeggen. In het Engels noemen ze dit mensen die ‘on the fence’ zijn, eigenlijk een veel mooiere term dan twijfelaars.

Bedenk goed wat je gaat doen om met deze mensen in contact te komen. Niet om ze koste wat het kost over de streep te trekken, maar om met ze in gesprek te komen en samen te kijken of ‘ja’ zeggen tegen jouw aanbod op dat moment wel of niet een goede keuze is. Je kunt dit gesprek via de mail voeren, maar ook voorstellen om even te bellen of te videobellen. Mijn eigen ervaring is dat vooral dat laatste erg fijn werkt.

Onthoud hierbij goed: iemand die twijfelt is in essentie geïnteresseerd in je aanbod. Als deze persoon geen interesse had, zou hij immers überhaupt niet met twijfelen bezig zijn. Als de lancering die je aan de hand van jouw lanceerplan gaat doen ook maar een beetje succesvol is, ga je sowieso met twijfelaars te maken krijgen. Goed dus om óók een plan te maken over hoe je met hen omgaat. Er automatisch van uitgaan dat een twijfelaar toch geen klant wordt kost je omzet.

 

PS. Ik denk erover om een Lanceerplan ABC te maken, een pdf die je in kunt vullen om zo je eigen lanceerplan te maken – met nog wat meer gedetailleerde vragen dan je hier in mijn blog vindt. Laat me hieronder even weten of jij het handig zou vinden om gratis zo’n Lanceerplan ABC te krijgen.