Als we ergens anno 2020 geen tekort aan hebben, dan is het wel aan informatie en kennis. Het is zelfs zo veel dat ik merk dat veel ondernemers niet weten waar te beginnen of waar op te focussen. Of dat ze het verzamelen van informatie op zich als een graadmeter voor succes zien. In dit artikel geef ik je vijf vragen om jezelf te stellen om in deze wereld van informatie-overload jouw successen te behalen.

 

Kennis, informatie, tips. ‘Doe het zo als je dit wilt…’ ‘25 dingen om te doen als je succes wilt behalen met…’ ‘Het echte geheim om…’ Je zou er continue FOMO van krijgen. Oftewel Fear Of Missing Out, de angst dat je een kans aan je neus voorbij laat gaan als je iets niet leest, niet bekijkt, niet tot je neemt.

Als je anno 2020 je bedrijf wilt starten of laten groeien is je valkuil eerder dat daarover te veel kennis en informatie beschikbaar is, dan dat er niet genoeg voorhanden is om jou te helpen groeien. Je kunt blogs lezen, e-books aanvragen, webinars volgen, je inschrijven voor nieuwsbrieven en dus e-mails lezen, enzovoort. En dan is er nog de grote valkuil dat het verzamelen van informatie een doel op zich wordt, of dat je daaraan je gevoel van succes ontleent.

Wil je uit dit informatieverzameldoolhof ontsnappen en echte resultaten gaan boeken? Stel jezelf dan eens de volgende vijf vragen.

 

Vraag 1: In welke fase ben jij als ondernemer?

Als beginnende ondernemer (of als starter in een voor jou nieuw vakgebied) móet je kennis en informatie verzamelen. Dat deed ik ook. Toen ik de switch maakte van journaliste naar online ondernemer ging ik allerlei businesscoaches volgen, e-books aanvragen, meedoen aan webinars, evenementen bezoeken, enzovoort. Ik deed dat niet om het informatie verzamelen op zich, maar met een duidelijk doel.

Als startende ondernemer ga je namelijk eerst door een oriëntatiefase. Die duurde bij mij ongeveer een halfjaar. Ik gebruikte die fase met name om te ontdekken welk verdienmodel bij mij paste, welke manier van verkopen voor mij goed voelde en door wie ik mij wilde laten coachen om te groeien met mijn bedrijf.

Toen ik die drie keuzes had gemaakt werd ik selectiever in het verzamelen van informatie, in het volgen van webinars, in het aanvragen van e-books, in het meedoen aan challenges, enzovoort. Ging ik alleen nog kijken naar wat voor mij relevant was, wat bijdroeg aan het bereiken van mijn stip op de horizon (zie vraag 2).

Zodra jij helderheid hebt over hoe jij je marketing wilt aanpakken (dat gedeelte wist ik natuurlijk zelf al), welk verdienmodel je wilt, welke manier van verkopen voor jou werkt, en eventueel door wie je je wilt laten coachen om je bedrijf te laten groeien, mag je wat mij betreft ook doorgaan naar deze tweede fase van heel gericht informatie verzamelen.

 

Vraag 2: Wat is jouw stip op de horizon?

Hoe wil jij dat je bedrijf en ook je leven er over een tijdje uitzien? Waar wil je naartoe werken? Welk ondernemersleven wil je voor jezelf creëren? Is vrijheid daarin belangrijk voor je, impact, financiële onafhankelijkheid, nog iets anders? Zodra je dit helder hebt, wordt het in principe makkelijk om keuzes te maken over welke informatie je wel en niet verzamelt. Want het een draagt wel bij aan dat doel dat je hebt en het ander leidt je daar alleen maar van af.

Zo wil ik over een paar jaar nog veel meer vrijheid hebben om mijn tijd precies zo in te delen als ik dat wil. Mijn focus ligt daarom steeds meer op manieren om aan waardevolle marketing te doen zonder dat hier steeds meer tijd in gaat zitten. En ook op manieren om passief inkomen te verdienen. Wat ik op dat gebied nog niet weet, daarover verzamel ik informatie. En dus niet over het nieuwste social mediakanaal dat nu hip schijnt te zijn bij jongeren en waar misschien mijn ideale klanten over een paar jaar ook gebruik van maken. Het is voor mij helemaal niet relevant om me daar nu mee bezig te houden.

Voor creatieve ondernemers (ja, zo eentje ben ik er ook) is het dit wetende vaak alsnog lastig om je focus te behouden, omdat je zo veel dingen leuk vindt. Maar probeer ook dan altijd weer terug te vallen op jouw stip op de horizon. Want dat bespaart je een hoop (informatieverzamel)tijd.

 

Vraag 3: Wat willen jouw klanten?

Online klanten krijgen is simpelweg een kwestie van jouw toekomstige klanten online opzoeken op de plekken waar ze zijn en daar een zo sterke band met hen opbouwen dat zij een klik met jou en vertrouwen in jou krijgen. En hen vervolgens natuurlijk vertellen hoe jij ze kunt helpen.

Als jouw klanten veel tijd doorbrengen op Instagram en niet op Facebook, heeft het voor jou geen zin om veel kennis te verzamelen over hoe je via Facebook klanten krijgt. Andersom geldt precies hetzelfde. Zijn jouw toekomstige klanten helemaal niet van die fanatieke social mediagebruikers, waarom zou jij er dan wel veel van je tijd in steken? Waarom verzamel je dan geen kennis over hoe je veel meer klanten naar je website trekt of hoe je meer klanten haalt uit bloggen, podcasten of e-mailmarketing?

In marketing kun je heel makkelijk heel druk zijn met dingen die je helemaal niets gaan opleveren. Ligt die FOMO (oftewel: het gevoel dat je kansen laat liggen) nog meer op de loer. Word hier slimmer in. Wees niet actief op vijf social mediakanalen naast elkaar, maar verzamel alle informatie om echt een expert te worden in één of twee kanalen, en haal daar dan al je klanten uit. Of word heel goed in een vorm van marketing buiten social media om en boek zo je successen. Wat werkt voor jou, en wat willen jouw klanten?

 

Vraag 4: Word jij gelukkig van informatie verzamelen of van successen behalen?

Ik merk dat veel ondernemers ook gewoon heel gelukkig worden van het verzamelen van informatie op zich. Een nieuw e-book aanvragen voelt als jezelf een cadeautje geven. Tijdens een webinar hoor je zo veel nieuws dat je er helemaal blij van wordt. En meedoen aan een challenge geeft tijdelijk zo’n fijne energieboost.

Maar deze zelfde ondernemers vergeten vaak om dingen die ze leren direct ook te implementeren. Ze nemen het zich wel voor, maar hebben meestal een paar weken later nog niets van het geleerde toegepast in hun bedrijf. Of ze hebben na het opnemen van de informatie zo’n lange to do lijst met actiepunten gemaakt dat ze niet weten waar te beginnen en om die reden niets doen.

Weet dat succes niet komt van informatie verzamelen. Dat succes komt van informatie toepassen. Implementeren noemen we dat. En telkens één of twee dingen implementeren is genoeg. Echt. Ook als dat voelt alsof je dan niet al je kansen benut.

Lees je een boek of e-book, volg je een webinar of doe je mee aan een challenge? Of lees je, zoals nu, een blog? Stel jezelf dan aan het einde de vraag: Welke één of hooguit twee dingen ga ik direct implementeren? Niet meer dan twee, niet minder dan één. Dat is waar succes van komt: informatie tot je nemen en direct één of twee dingen in actie omzetten. Ik doe dat zelfs als ik ergens voor betaald heb. Ook als dat dan betekent dat ik niet met alles wat ik tot mijn beschikking heb en waar ik dus voor betaald heb iets doe. Omdat juist dat implementeren van die één of twee dingen, mijn focus daarop, ervoor zorgt dat ik mijn investering met gemak terugverdien.

 

Vraag 5: Hoeveel dingen wil jij dagelijks op je to do lijst hebben?

‘Druk, druk, druk.’ Voor veel ondernemers is het bijna een statussymbool om dit te kunnen antwoorden op de vraag hoe het gaat. Het druk hebben is dan blijkbaar synoniem aan succesvol zijn. Voor mij was dat lange tijd ook zo. Tegenwoordig zeg ik, als mijn antwoord op de vraag ‘Heb je een drukke week gehad?’ ontkennend is, er voor de zekerheid maar achteraan dat dit niet wil zeggen dat ik geen goede week heb gehad. Het druk hebben en een succesvolle week hebben zijn voor mij niet meer aan elkaar gekoppeld.

Het is verleidelijk om je succes af te meten aan het aantal uren dat je werkt en het aantal punten dat er op jouw to do lijst staat. Om er nog maar iets bij te schrijven, want je weet maar nooit wat eruit komt als je ook dit punt waarover je iets gelezen hebt gaat oppakken. Maar doe dat alleen als het past bij jouw stip op de horizon uit vraag 2. Maak van een to do lijst volschrijven geen doel op zich. Minder verzamelen en minder doen is meer resultaat bereiken.

 

Weet je wat nog veel fijner is dan informatie verzamelen?

Dat je op basis van de informatie die je verzamelt ook echt stappen zet. En dat lukt vaak alleen als je aan de hand van de beschikbare informatie ook vragen kunt stellen. Vragen aan iemand die meekijkt met jouw doelen en jouw bedrijf. Die uit het doolhof aan informatie precies die actiepunten weet te filteren die jou verder gaan helpen bij het laten groeien van je bedrijf en het bereiken van je doelen. Zodat jij daar heel gefocust mee aan de slag kunt.

Blogs en boeken praten niet terug, en aan organisatoren van webinars kun je alleen tijdens de 10 minuten aan het eind van de workshop vragen stellen. Wil jij iemand die je langere tijd de weg wijst naar jóuw succes? Kijk dan hier of mijn Ik help jou online Academie die plek voor jou is. Ja, je krijgt veel informatie. Maar met name ook veel interactie. Dagelijks contact met mij om je de weg te wijzen door die informatie. Om je te laten zien wat nu jouw focus verdient, zodat jij nu gaat groeien. En ben je weer die stap verder, dan kijken we samen wat dán de volgende informatie is die jouw focus mag hebben. Zodat je blijft groeien.

De Ik help jou online Academie is nog open voor nieuwe leden tot en met 31 januari. Als jij deze week lid wordt, dus uiterlijk zondag 26 januari om 23.59 uur, krijg je (omdat ik deze week mijn 16-jarig jubileum als ondernemer vier) nog een extra verrassing bovenop de bonussen die je op de aanmeldpagina van de Academie ziet staan. Wil je weten wat die verrassing is voordat je beslist? Stuur me dan even een mailtje op rimke@ikhelpjouonline.nl of een appje via de whatsapp-knop rechtsonder op deze website. Doe dat ook als je eerst iets anders wilt vragen voordat je beslist over aansluiten bij de Ik help jou online Academie. Of meld je hier meteen aan voor de Ik help jou online Academie.

× .