Wat is een Facebook Pixel?

Een Facebook Pixel is een stukje code dat je opvraagt in de advertentiemanager van Facebook en dat je vervolgens op je website plaatst. Dat stukje pixelcode zorgt ervoor dat Facebook vervolgens IP-adressen van bezoekers aan jouw website kan verzamelen zodat jij heel gericht advertenties kunt tonen aan mensen die jouw website bezocht hebben.

Als je wel eens de website van een bedrijf of webshop hebt bezocht, en vervolgens een aanbieding van datzelfde bedrijf of diezelfde winkel op Facebook te zien kreeg, dan heb je de Facebook Pixel al eens in werking gezien. In marketingtermen heet dit retargeting: bij iemand die al interesse heeft getoond in je aanbod door de aanbodpagina op je website te bezoeken nogmaals datzelfde aanbod onder de aandacht brengen.

Wat die bedrijven kunnen, kun jij ook met behulp van de Facebook Pixel. Deze pixel geeft je onder andere de mogelijkheid om een Facebookadvertentie te laten zien aan iedereen die jouw website in de afgelopen periode bezocht heeft. Ook kun je een Facebook advertentie tonen aan bezoekers van een heel specifieke pagina op je website, bijvoorbeeld dus de websitepagina waarop je een bepaald aanbod verkoopt. Ook kun je naar deze zelfde groep mensen adverteren op Instagram en in bepaalde apps zoals Nu.nl en Wordfeud.

Als je eenmaal een advertentiedoelgroep hebt opgebouwd met behulp van de Facebook Pixel, dan kun je op basis daarvan vervolgens ook een vergelijkbare doelgroep maken. Je creëert dan een advertentiedoelgroep waar mensen in zitten die erg lijken op de personen die jouw website al bezocht hebben. Grote kans dat deze mensen ook tot jouw potentiële klanten behoren.

Als je op jouw website met een Facebook Pixel werkt, moet je hier melding van maken in de privacy van op jouw website. Sinds het ingaan van de Europese privacywetgeving op 25 mei 2018 is dit wettelijk verplicht.

 

× .