In gewoon goed Nederlands is een call to action (afgekort CTA) een oproep tot actie. Het is een stukje tekst waarin je aan de lezer van jouw websitepagina of andere tekst laat zien welke actie hij kan ondernemen. Die call to action kan bijvoorbeeld zijn om iets bij je te kopen, je ergens voor in te schrijven of aan te melden, ergens op te reageren of door te klikken naar een interessant artikel.
Een call to action begint altijd met een actiegericht werkwoord. Denk aan woorden als ‘Ga naar’, ‘Koop’, ‘Schrijf je nu in voor’, ‘Meld je aan voor’, ‘Profiteer nu van’, enzovoort. Door je call to action op deze manier te formuleren komt je lezer automatisch al in de actiestand. Hij zal de actie bijna als vanzelf ondernemen.
Als je op je website een call to action gebruikt, doe je dat meestal in de vorm van een klikbare link of van een knop. De combinatie van een call to action en een knop is heel krachtig, omdat mensen van nature graag op knoppen klikken. CTA’s in combinatie met knoppen kun je daarom ook goed gebruiken om websitebezoekers te helpen je website op de juiste manier te doorlopen: het klikken op de knoppen gaat immers bijna vanzelf.