Mijn supersimpele plan om via bloggen meer Google-verkeer op je website te krijgen - Ik help jou online

Laten we eerlijk zijn: veel van de blogs die jij en ik voor onze website schrijven doen eigenlijk helemaal niet zo veel voor onze vindbaarheid in Google. Ja, ook die van mij zijn niet allemaal Google-knallers. Dat komt omdat ik blogs schrijf vanuit twee verschillende intenties. Welke twee dat zijn en welk stappenplan ik gebruik als ik via een blog wél ook op de langere termijn veel websitebezoekers wil trekken, daarover vertel ik je in dit artikel.

 

Bloggen vind ik heerlijk om te doen. Zolang als ik me kan herinneren, schrijf ik al. Eerst voor de lol, toen als journaliste en nu om mijn marketingtips en -inspiratie aan je over te brengen. Bijna elke week verschijnen er wel één of meer blogs van mijn hand.

Vaak zijn dat blogs waarin ik vooral heel duidelijk een bepaalde boodschap wil overbrengen, of over een specifiek onderwerp tips en inspiratie wil delen. Omdat het aansluit bij dat waar ik klanten op dat moment in begeleid of omdat het iets is waar ik mijn visie op wil geven.

In dat geval let ik minder op het gebruiken van de juiste zoektermen waar Google blij van wordt. Ik schrijf het blogartikel dan vooral om het met mijn volgers op social media en de lezers van mijn nieuwsbrief te kunnen delen. Dat ik hen bereik is op dat moment het belangrijkste. En ‘per ongeluk’ doet zo’n blog het dan soms ook ineens goed in Google.

 

Blogs die goed gevonden worden in Google

Daarnaast schrijf ik ook een ander type blogs. Het type waarvan ik graag wil dat ze goed worden opgepikt in Google. Het type blogs waarvoor ik eerst eens naar de website Ubersuggest.com ga (één van mijn favorieten) om daar te kijken hoe vaak per maand mensen zoeken op bepaalde zoektermen. Zodat ik in mijn blog die zoektermen kan verwerken die mijn artikel de potentie geven om een flinke stroom bezoekers via Google op gang te brengen.

Aan de hand daarvan schrijf ik dus het artikel. Waarbij het nog steeds niet puur om de zoektermen gaat, want ik houd ervan om veel waarde te delen. Maar ik zorg wel dat ik ze op slimme plekken in mijn artikel gebruik. Mijn artikelen over Facebook versus Instagram en over het schrijven van een goede Over mij-pagina zijn voorbeelden van blogs waarbij ik dit plan van aanpak heb gebruikt.

Meestal maak ik mijn artikelen die ik vooral voor Google schrijf eerst niet te lang. Ook niet te kort, want dan worden ze helemaal niet opgepikt door Google, maar ergens rond de 500 woorden. Daarna publiceer ik ze en laat ik ze even los. Google heeft je artikelen namelijk niet binnen één dag opgepikt, het duurt even voordat ze iets voor je gaan doen. In de tussentijd werk ik lekker aan artikelen over andere onderwerpen.

 

Artikelen die scoren in Google sterker maken

Gemiddeld zie ik na zo’n twee tot drie maanden of een artikel dat ik geschreven heb doet wat het moet doen: Google-verkeer oppikken. Ik check dat in Google Analytics en wederom ook op Ubersuggest. Pikt het artikel geen Google-verkeer op, dan laat ik het voor wat het is. Het heeft me dan niet al te veel tijd gekost om het te schrijven en wie weet gaat het later alsnog omhoog in de zoekresultaten (wat ook al meermalen gebeurd is).

Merk ik dat er wel een stroom bezoekers vanuit Google op gang komt dankzij het artikel, dan treedt het tweede deel van mijn stappenplan in werking: het artikel verder uitbreiden. Dat betekent dat ik het artikel langer maak en er eventueel ook één of meer video’s aan toevoeg. Dit zorgt er immers voor dat bezoekers langer op de pagina met je artikel blijven en dat is voor Google weer een extra signaal om je nog verder omhoog te helpen in de zoekresultaten. Bij deze stap kijk ik ook of er extra zoektermen zijn die ik nog niet gebruikt heb en die de vindbaarheid van het artikel kunnen versterken.

 

Je e-maillijst opbouwen vanuit je goed scorende artikelen

Tot slot maak ik, als ik merk dat een artikel het echt goed doet in Google, ook nog een online cadeautje dat past bij het onderwerp van het betreffende blog. Zo heb ik bij mijn artikel over hoe je mensen kunt uitnodigen om je Facebookpagina te liken (een van de toppers om Google-verkeer naar mijn website te brengen) een handige checklist gemaakt met tien tips om je Facebookpagina te laten groeien. In een uurtje klaar en hiermee verzamel ik nu elke week op de automatische piloot e-mailadressen.

Heb ik al een ‘weggever’ die past bij het onderwerp van het artikel, dan voeg ik die meteen al toe zodra ik het blog uitbreid. Dat deed ik bijvoorbeeld bij het artikel over acquisitie dat ik een tijdje geleden schreef en nu steeds meer Google-bezoek oppikt. Heb ik nog niet iets bijpassend, dan maak ik het op een manier die voor mij zo eenvoudig mogelijk en voor mijn lezers zo waardevol mogelijk is.

Met dit plan van aanpak voorkom ik dat ik tijd verspil aan zaken die uiteindelijk helemaal niet blijken te werken. Ik steek alleen extra tijd in de artikelen waar ik potentie in zie, omdat ik merk dat ze langzaam maar zeker steeds meer bezoekers via Google naar mijn website brengen. Die artikelen maak ik sterker, zodat er op een makkelijke manier nog meer bezoekers op mijn website komen en ook mijn e-maillijst als gevolg daarvan meegroeit. Waardoor ik weer over een langere periode met een deel van mijn Google-bezoekers in contact kan blijven.