Als je in je bedrijf meer nieuwe klanten wilt helpen, dan is een goed marketingplan daarvoor erg belangrijk. Marketing zorgt er immers voor dat meer mensen je leren kennen, een band met je op willen bouwen en klant bij je worden. In dit blog vertel ik je hoe (simpel) mijn marketingplan voor 2022 eruitziet.

 

In het Engels omschrijven ze de drie stappen waarvoor een marketingplan moet zorgen wel als TLC. En dan heb ik het dus niet over de tv-zender of over de meidengroep uit de jaren negentig (toen ik de songtekst van Waterfalls helemaal uit mijn hoofd kende). Nee, TLC staat hier voor Traffic, Leads en Customers. Op deze drie onderdelen is een goed marketingplan gebaseerd, ook het mijne.

‘Vroeger’ had ik vaak de neiging om mijn marketingplan heel complex te maken. Ik denk dat de meeste ondernemers dat wel kennen: denken dat je allerlei verschillende dingen moet doen om onder de aandacht te komen van mogelijke klanten. Als je even zoekt kun je mij zowel op Twitter als op YouTube als op LinkedIn als met een podcast als met een blog, et cetera vinden.

Inmiddels heb ik qua marketing een veel betere focus én weet ik heel goed wat wel en niet bij mij past. Dat maakt dat mijn marketingplan voor 2022 er behoorlijk eenvoudig uitziet. Ik neem je er in mee.

 

De T van Traffic: hoe gaan mensen mij vinden?

Mijn plan begint met de T van Traffic: hoe en waar gaan nieuwe mensen die ik met mijn aanbod kan helpen mij vinden? Nu heb ik – het zal je vast niet verbazen – het liefste dat hun eerste kennismaking met mij op mijn website plaatsvindt. Daar kan ik mijn bedrijf, mijn aanbod en mezelf veel beter en overzichtelijker presenteren dan op welk social mediakanaal dan ook. Het is mijn eigen plekje op het internet.

De belangrijkste vorm van traffic die ik wil genereren is dan ook bezoek aan mijn website. Een belangrijk doel voor 2022 is om het aantal maandelijkse bezoekers aan mijn website te verhogen. Dat wil ik vooral bereiken door waardevolle en Google-proof blogs te schrijven, naast mijn connectieblogs (zoals deze, waarin ik een kijkje achter de schermen van mijn bedrijf geef) en mijn marketingblogs (die ik vrijwel elke donderdag schrijf).

Het fijne van dit soort verkeer is dat het, als het eenmaal voor je werkt, gewoon naar je website toe blijft komen, ook als jij niet aan het werk bent. Als je eenmaal via Google een bepaald aantal bezoekers aan je website hebt, kun je het van daaruit steeds een stapje verder uitbouwen. Dat is anders dan bij het posten op social media, waar je met elk bericht weer op nul begint qua lezers en bereik.

 

Twee vaste kanalen op social media

Qua verkeer laat ik social media in 2022 niet helemaal links liggen, maar ik houd het wel beperkt tot twee vaste kanalen. Voor mij zijn dat Facebook en Instagram. Leuk hoor, dat iedereen ineens op TikTok zit of zich van Facebook naar LinkedIn verplaatst, maar ik volg qua social media gewoon het pad dat voor mij het meest eenvoudig is: berichten op Facebook plaatsen, die naar Instagram kopiëren en daar ook regelmatig Stories maken. Voor mij hoeven er overigens niet beslist klanten voort te komen uit wat ik op social media deel. Als het gebeurt is het leuk, maar er zit voor mij geen druk op om er klanten uit te halen.

Wel vind ik het leuk als iemand vanaf Facebook of Instagram naar mijn website toe gaat. Zo komen ze vanaf mijn ‘rented land’ (mijn van Mark Zuckerberg geleend stukje online grond) naar mijn eigen online stekkie: mijn website. In de periode van 1 december tot en met 10 januari gebeurde dat ongeveer 400 keer. Ter vergelijking: het aantal bezoekers dat in die periode via Google op mijn website kwam was dertien keer zo groot.

Ik wil met name verkeer via Facebook en Instagram naar mijn website hebben als ik één van mijn Bootcamps organiseer: een gratis training waar zelfstandig ondernemers uitgebreider kennis kunnen maken met mij en de waarde die ik te bieden heb. In de periodes waarin ik zo’n Bootcamp geef doe ik dan ook betaalde promotie in de vorm van advertenties op Facebook en Instagram. Sinds medio 2021 ben ik gaan experimenteren met het steken van meer budget in die advertenties. En hoewel nog niet alles precies zo werkt als ik wil, merk ik dat het wel een goede manier is om veel meer deelnemers voor mijn Bootcamps te krijgen.

 

Waarom betaald verkeer wel via ‘rented land’?

Misschien vraag je je af waarom ik qua betaald verkeer vooral inzet op social media, waar ik voor het gratis verkeer vooral inzet op mijn website en Google. Dat heeft drie redenen. Allereerst weet ik dat de doelgroep voor mijn Word gevonden in Google Bootcamps vooral bestaat uit zelfstandig ondernemers die (te) veel tijd op social media doorbrengen en voelen dat ze dat anders willen. Die doelgroep kan ik dus het makkelijkste vinden op de plek waar ze nú veel tijd doorbrengen: op Facebook en Instagram.

Ten tweede kan ik in een advertentie op social media veel meer een verhaal vertellen dan in een advertentie op Google. Zo kan ik mensen echt enthousiast maken om mee te doen aan mijn Bootcamp. En ten derde, heel simpel: ik ben op dit moment beter thuis in adverteren op social media dan in het maken van advertenties in Google. Dit is wel iets waar ik in de loop van 2022 verandering in wil brengen: ik wil beter snappen hoe ik Google-advertenties voor mij kan laten werken, zodat ik deze ook kan benutten om mijn bekendheid te vergroten.

 

De L van Leads: groei van mijn e-maillijst

Als je de term lead niet (zo goed) kent: dit is iemand die een mogelijke klant voor jouw aanbod is. Dus iemand die meer is dan zomaar een toevallige websitebezoeker of een eigenlijk niet in jou geïnteresseerde volger op social media. Iemand met wie je graag een verdere band wilt opbouwen, zodat hij of zij nog makkelijker en beter de keuze kan maken om al dan niet gebruik te maken van jouw betaalde aanbod.

Ik vind het altijd fijn als leads zich inschrijven voor mijn e-maillijst. Zo kan ik hen mijn allerbeste tips geven, vertellen over nieuwe blogs die ik geschreven heb, vragen stellen over waar hun behoeftes liggen en uitnodigen voor dingen die ik organiseer, plus af en toe een betaald aanbod doen.

Al sinds ik eind 2015 begon met het versturen van e-mails ben ik hier super consequent in geweest. Ik kan me niet herinneren dat ik het versturen van mijn wekelijkse e-mails wel eens overgeslagen heb. Voor mij is e-mailmarketing dus een heel waardevol en belangrijk onderdeel van mijn marketingplan, en ook in 2022 blijft dat zo. Ik ga dan ook kijken hoe ik deze vorm van marketing nog sterker kan benutten.

Daarnaast wil ik de manieren waarop mensen zich op mijn e-maillijst kunnen inschrijven eens goed tegen het licht houden. Ik heb nu twee soorten weggevers/online cadeautjes waarmee websitebezoekers zich kunnen inschrijven voor mijn e-maillijst: cadeautjes die specifiek aansluiten op een blog dat goed gevonden wordt in Google (zoals mijn checklist voor het schrijven van een goede Over mij-pagina) en cadeautjes die je op mijn homepage en onder het kopje Gratis op mijn website kunt vinden.

In die laatste categorie heb ik best veel verschillende weggevers. In 2022 wil ik kijken hoe dat simpeler en tegelijk nog waardevoller kan. Daarnaast wil ik graag over de mijlpaal van duizend e-maillezers heen. Ik zit nu op ruim 900 inschrijvingen, dus dat moet lukken. Eigenlijk ga ik in 2022 voor tweeduizend e-maillezers in totaal.

 

De C van Customers: lanceringen

Dan de C van Customers. Net zoals je op veel manieren Traffic kunt genereren zijn er ook tientallen manieren om online klanten te krijgen. Ook hiervan heb ik er inmiddels vele geprobeerd. Juist door al dat experimenteren weet ik wat het allerbeste bij mij past: werken met lanceringen.

Door alle dingen die ik in de afgelopen jaren geprobeerd heb weet ik dat het aanbieden van strategie- of kennismakingsgesprekken aan mogelijke klanten gewoon niet mijn ding is. Webinars geven vind ik bijvoorbeeld wel een hele leuke manier om mijn aanbod onder de aandacht te brengen, maar tegelijk vind ik het ook een heel gedoe om telkens weer genoeg deelnemers te krijgen voor een webinar, zeker als ik ze structureel zou geven.

Nee, laat mij maar lekker lanceringen doen en in een korte periode veel waarde, energie en mensen bij elkaar brengen. Ook gedurende 2022 zal ik dan ook weer meerdere lanceringen doen: de ene keer een kleine lancering waar je alleen van hoort als je ingeschreven staat op mijn e-maillijst, de andere keer een grotere inclusief een Word gevonden in Google Bootcamp – waarvan de eerste van 2022 vanaf donderdag 10 maart op de planning staat.

 

Mijn marketingplan voor 2022 in een notendop

Nog even kort op een rijtje hoe mijn marketingplan voor 2022 eruitziet:

 

Traffic: website en bloggen, Facebook en Instagram (met op die laatste twee ook betaalde traffic)

Leads: groei van mijn e-maillijst en e-mailmarketing

Customers: lanceringen, groot en klein

 

Ingewikkelder dan dat ga ik het niet maken. En jij?