fbpx

Afgelopen week organiseerde ik een leuke winactie met als doel nieuwe inschrijvingen voor mijn e-maillijst te krijgen. Hoe pakte ik dat aan en wat leverde het op? In dit artikel geef ik je een kijkje achter de schermen.

 

Voor mij zijn mijn e-maillijst en mijn blog mijn twee allerbelangrijkste marketingkanalen. Ik schrijf regelmatig nieuwe blogs en ik verstuur minstens één keer per week een mail naar de mensen die ingeschreven staan op mijn e-maillijst. Via mijn blogs leren veel nieuwe mensen mij kennen en via mijn e-maillijst krijg ik de meeste nieuwe klanten.

Een paar weken geleden zette ik eens mijn e-mail- en blogcijfers op een rijtje: hoeveel mensen vinden elke maand mijn blogs in Google en hoeveel inschrijvingen had ik elke maand op mijn e-maillijst? Die cijfers schrijf ik sowieso één keer per maand op – maar nu zag ik ze ook eens allemaal onder en naast elkaar.

De belangrijkste conclusie: ik ben heel blij met het aantal mensen dat op mijn e-maillijst staat (rond de 1.300 op dit moment) en dat mijn blogs vindt in Google (in de zomermaanden zo’n 1.000 en in de wintermaanden tussen de 1.500 en 2.000 mensen). Maar het mogen er nog veel meer worden en de groei in aantallen op beide kanalen mag best harder gaan. Tijd voor actie van mijn kant dus, onder andere met een e-maillijstgroei-actie vorige week.

 

Hoe zag mijn e-maillijstgroei-actie eruit?

Het doel van mijn e-maillijstgroei-actie was om via mensen die mijn mails nu al ontvangen nieuwe inschrijvingen op mijn e-maillijst te krijgen. Daarvoor vroeg ik hen of ze op een online plek naar keuze mijn spiekbriefje voor het plaatsen van zoekwoorden op je website onder de aandacht wilden brengen. Onder iedereen die dat deed verlootte ik drie Bol.com cadeaukaarten van 25 euro.

Ik stuurde op maandag naar mijn hele e-maillijst een mail die helemaal in het teken stond van de winactie. Deze mail werd geopend door ongeveer 530 mensen. Later in de week deelde ik ook op Instagram en Facebook iets over mijn winactie en bracht ik het ook nog onder de aandacht in de PS in mijn vaste wekelijkse mail op donderdag.

 

Hoe pakte de e-maillijstgroei-actie uit?

In totaal deden zes lezers van mijn mails mee aan mijn e-maillijstgroei-actie – of mailden ze mij dat ze gingen kijken hoe ze mee konden doen. Twee dames schreven een mooie post met een link naar mijn spiekbriefje op LinkedIn, een andere dame maakte een Instagram Story over mijn spiekbriefje en weer een andere dame schreef erover in haar nieuwsbrief.

In totaal kreeg ik afgelopen week negentien aanvragen voor mijn spiekbriefje van mensen die nog niet op mijn e-maillijst stonden. Op maandag (zes) en op dinsdag (zeven) kwamen de meeste aanmeldingen binnen. Daarna ‘druppelde’ het nog wat door, met één of twee aanvragen per dag.

Hieruit trek ik de conclusie dat het sturen van een mail die volledig in het teken staat van de winactie het beste werkt om mensen enthousiast te maken om mee te doen. Na de eerste mail op maandag kwamen immers de meeste aanvragen binnen.

Wellicht hadden meer lezers meegedaan als ik meerdere mails over de winactie had gestuurd (iets met de kracht van de herhaling), maar ik wilde mensen er ook niet mee overweldigen. Ik ben al super dankbaar dat zes mensen mee wilden doen. Het was in elk geval ruim genoeg om vanochtend mijn drie cadeaukaarten uit te kunnen delen.

 

Hoe kijk ik terug op de e-maillijstgroei-actie?

Ik vond het erg leuk om weer eens een e-maillijstgroei-actie te doen. Vorig jaar deed ik dit ook al in augustus, en eerder dit jaar deed ik een winactie in een iets andere vorm om mijn lijst te laten groeien.

Ook ben ik super dankbaar voor bijna 20 nieuwe inschrijvingen op mijn e-maillijst, van wie één dame vervolgens ook nog een mini-websitescan bij mij boekte – een ‘kassakoopje’ dat je te zien krijgt zodra je mijn spiekbriefje hebt aangevraagd. Het is een grotere groei van mijn e-maillijst dan ik normaal gesproken per week heb.

Aangezien ik soms ook adverteer met mijn weggevers, maak ik bij zo’n actie ook altijd even de rekensom naar kosten per lead. Als ik uitga van de 75 euro die ik betaalde voor de drie cadeaukaarten, dan betaalde ik per nieuwe persoon die op mijn e-maillijst terechtkwam 3,95 euro. Waarbij ik het veel leuker vind om dit geld in de vorm van cadeaukaarten te kunnen uitdelen aan lezers van mijn mails dan dat het bij Meta (moederbedrijf van Facebook) terechtkomt. Sorry Meta!

Neem ik ook nog de verkochte mini-websitescan mee in de berekening, dan waren de kosten per lead zelfs nog lager: 3,05 euro. Aangezien mijn advertenties op social media de ene keer heel goed werken en de andere keer juist weer totaal niet goed, vind ik dat een heel mooi bedrag.

Al met al een geslaagde winactie dus, en er komt vast weer eens een herhaling.

 

Wil jij ook meer klanten en omzet uit je e-maillijst halen?

Zorg dan dat je mijn 3-delige online training Krijg klanten uit je e-mails niet mist. We beginnen op donderdag 14 september, en als je straks bij de eerste inschrijvers hoort krijg je een gratis bonusworkshop over de meest effectieve manieren om je e-maillijst te laten groeien. Hier kun je jezelf alvast op de interesselijst voor Krijg klanten uit je e-mails zetten.