Een praktisch plan maken om je doelen voor 2020 te bereiken, dat kan iedereen. Ik schreef er eerder deze maand al een aantal blogs over. Het is eigenlijk gewoon een kwestie van een simpel stappenplan maken. Toch komt er meestal meer bij kijken om je omzetdoel en andere doelen ook echt te behalen. In dit artikel deel ik mijn vijf beste geheimen met je voor het laten slagen van jouw succesplan voor 2020.

 

Deze week behaalde ik precies het omzetdoel dat ik mezelf voor 2019 had gesteld. Vorig jaar was dat wel anders. Het tweede deel van het jaar ging alles prima, maar in de eerste helft van 2018 was mijn focus over zo veel verschillende dingen verdeeld geweest dat ik de achterstand bij het behalen van mijn doelen niet meer kon inhalen. Ik haalde mijn omzetdoel niet.

Dat weerhield mij er niet van om de lat in 2019 twee keer zo hoog te leggen. Iets met ‘Shoot for the moon’ en dat je dan altijd nog tussen de sterren uit kunt komen. Je kent die uitdrukking vast wel. Met alle waardevolle lessen uit 2018 op zak ging ik 2019 in. Om dus deze week te concluderen dat ik mijn omzetdoel nu wél behaald heb, en er zelfs overheen ben gegaan.

Eigenlijk is dat al het eerste geheim: weet dat hoe het vorige jaar is verlopen niets zegt over hoe het volgende jaar gaat verlopen, tenzij jij jezelf blijft identificeren met hoe je in dat vorige jaar was en wat er toen haalbaar was. Je precies hetzelfde blijft doen en dezelfde keuzes blijft maken. Als jij juist gelooft dat je volgend jaar heel wat meer kunt bereiken dan dit jaar, dan kun je dat. Sowieso.

Maar nu gauw door naar mijn andere vijf geheimen.

 

Geheim 1: laat minimaal 80 procent van je gouden ideeën voor wat ze zijn

Misschien ken je dat wel: een hoofd dat altijd overloopt van de ideeën. Bij mij gebeurt dat in elk geval wel. Als ik wil kan ik elke dag wel een nieuw idee voor de groei van mijn bedrijf bedenken en uitvoeren. Maar de kunst is juist om niet met al die ideeën iets te doen. Er heel veel bewust links te laten liggen, al hebben ze nog zo veel potentie.

Afgelopen jaar bedacht ik weer van alles. Bijvoorbeeld dat ik in de zomer wel wat meer tijd had en dan een paar ondernemers kon helpen hun website beter vindbaar te maken door hen al het SEO-werk uit handen te nemen. Of dat ik nog een nieuwe website zou starten om een stroom aan affiliate-inkomsten te genereren. Enzovoort.

Steeds moest ik het weer tegen mezelf zeggen: focus, Rimke, focus. Eén ding tegelijk, of hooguit een paar. Ook bij de deelnemers aan mijn VIP-traject Groeisprong hamer ik daarop: bijvoorbeeld als ze tegelijk een nieuw product in de markt willen zetten, workshops willen gaan geven en een boek willen uitbrengen. Omdat het niet allemaal tegelijk gaat. Liever één ding heel goed doen en echt succesvol maken dan op al je gouden ideeën tegelijk gaan broeden.

 

Geheim 2: wees een marathonloper, geen sprinter

Online klanten krijgen heeft tijd nodig. Jouw potentiële klanten hebben tijd nodig om je te leren kennen, een klik met je te krijgen en vertrouwen in je op te bouwen. Meestal gaat dat niet van de ene op de andere dag.

Ik heb de afgelopen jaren heel wat ondernemers om me heen gezien die even een paar weken vol gas gaven, super zichtbaar waren, volop gratis waarde gaven en dan weer in het niets verdwenen. Omdat al dat harde werk in korte tijd geen klanten had opgeleverd, of niet genoeg. Wat niet zo gek is, maar waar die ondernemers dan toch verbaasd en teleurgesteld over waren.

Zelf heb ik een aantal dingen sinds ik begon met Ik help jou online (en de voorloper daarvan) consequent gedaan. Berichten plaatsen op social media, nieuwsbrieven versturen, blogs schrijven en sinds begin 2017 ook regelmatig waardevolle dingen organiseren zoals webinars en challenges.

Ik ben voor de lange termijn en langetermijnsucces gegaan. Dus nooit gestopt als iets niet meteen aansloeg of opleverde waar ik op gerekend had, maar gewoon doorgegaan. Omdat ik dat leuk vond en erop vertrouwde dat het vanzelf wel op zou leveren wat ik wilde. Wat ook gebeurde, want ook dit jaar mocht ik weer vele nieuwe klanten verwelkomen die mij al twee jaar of langer volgden. Naast nieuwe klanten die mij nog maar kort kenden, wat ik ook altijd bijzonder mooi vind.

 

Geheim 3: ga aan de slag met je geldblokkades

Als jij gelooft dat klanten weinig willen betalen voor je aanbod, en jij je prijzen daarom altijd laag houdt of alleen laaggeprijsd aanbod hebt, dan is de kans groot dat je juist het type klant aantrekt dat precies voldoet aan die verwachtingen. De klanten die niet al te veel willen betalen en die eerst informeren of ze korting kunnen krijgen. Waardoor jij weinig geld verdient en dus altijd moet ploeteren om je (omzet)doelen te behalen.

Het is niet zo dat mensen altijd weinig willen betalen. Er zijn genoeg mensen die gewoon goed willen betalen voor de kwaliteit die ze van jou krijgen. Maar deze mensen komen pas op je pad als jij gelooft dat ze er (ook) zijn. Als jouw manier van denken over geld en prijzen vragen anders wordt.

Gelukkig had ik meteen al leuke klanten die gewoon met liefde de prijzen betaalden die ik vroeg. Maar toen ik nog veel geldblokkades had in de trant van ‘Gaan mensen dit wel betalen?’ en ‘Kan ik deze prijs wel verhogen?’ kwamen er ook regelmatig mensen op mijn pad die mij daarin spiegelden. Die wel aangaven dat ze het (te) duur vonden en afhaakten op de prijs.

Inmiddels ben ik erg gegroeid in het vragen van goede prijzen. Ik heb trainingen en coaching gevolgd om met mijn geldblokkades aan de slag te gaan en ze zijn grotendeels opgelost. Van ‘Kan ik deze prijs wel van 37 naar 47 euro verhogen’ ben ik gegaan naar: ‘Ik vraag 997 euro voor dit traject’ – en dat in twee jaar tijd. En nog steeds krijg ik klanten die dat met liefde betalen. Dat geldt ook voor jou als je op dit moment geldblokkades hebt en daar serieus mee aan de slag gaat.

 

Geheim 4: laat klanten die niet 100 procent voor jou kiezen liefdevol los

Dit heb ik heel lang heel lastig gevonden. Ik zag zo veel ondernemers om me heen die zo veel potentie hadden om te groeien, als ze het maar net wat anders en slimmer zouden aanpakken. Als ze maar wat hulp zouden inschakelen. Ik wilde het liefst iedereen helpen die mijn ideale klant was.

Soms kwamen die ondernemers ook naar mij toe. Toonden ze interesse in mijn aanbod, kwamen ze zelfs een maand proefdraaien in mijn academie. Maar toch zetten ze niet door, hield onze mailwisseling ineens op van hun kant of hoorde ik niets meer na die eerste proefmaand. Terwijl ze zo veel mogelijkheden hadden. En ik kon daar dan in mijn hoofd heel lang mee bezig zijn, omdat ik hen het succes zo gunde.

Inmiddels heb ik geleerd deze mensen liefdevol los te laten. Omdat je met mijn aanbod alleen resultaat gaat behalen als je dat zelf voor de volle 100 procent wilt. Omdat mijn hulp niet nodig is als jouw ambities op het hobbyniveau liggen. Omdat mijn hulp je niet gaat helpen als jij niet het volle vertrouwen in jezelf hebt dat je het resultaat gaat behalen, of als je te gehecht bent aan je identiteit als aanrommelondernemer. En omdat je je misschien ook liever laat helpen door iemand anders dan mij, en dat helemaal oké is.

Mijn overtuiging is nu: ‘De klanten die voor 100 procent bij mij passen komen moeiteloos naar mij toe’. En al die andere mensen in wie ik zo veel mogelijkheden zie, die laat ik liefdevol los. Misschien komen ze alsnog als de tijd juist is, en anders is het ook goed. Ik gun het jou ook dat je niet (meer) aan klanten trekt, maar dezelfde overtuiging krijgt als ik.

 

Geheim 5: durf lastige keuzes te maken

Bij ondernemen hoort het maken van keuzes. Jij moet als verantwoordelijke voor het succes van jouw bedrijf voortdurend beslissingen nemen en knopen doorhakken, en daar horen soms ook lastige keuzes bij. Van die keuzes die je stiekem liever even voor je uit schuift.

Een van de keuzes waar ik best wel tegenaan hikte was het stopzetten van het maandabonnement van mijn Ik help jou online Academie. Het was immers zo’n lekker laagdrempelige manier om kennis te maken met mijn coaching en de academie. Toch voelde ik ook heel sterk dat een maand in mijn academie ondernemers niet echt helpt. Zoals één van mijn klanten het zo mooi omschreef: ‘Een maand is net niks’. En ondernemers op de best mogelijke manier helpen, dat is juist waar ik voor sta.

Ineens was ik van de ene op de andere dag echt klaar met dat maandabonnement. Heb ik het toen meteen veranderd in een kwartaalabonnement. Omdat je in drie maanden wel al een resultaat kunt bereiken. Het leuke is: sinds het een kwartaalabonnement is geworden, is dat al vaker verkocht dan het maandabonnement in de afgelopen twee jaar. Lang tegenaan gehikt, ineens de keuze gemaakt en achteraf bleek het een hele goede.

Ik ga niet al mijn keuzes van het afgelopen jaar met je doornemen, maar wil je wel vragen of er een lastige keuze is die jij op dit moment voor je uitschuift, omdat je ‘m niet durft te maken. Maak ‘m toch, nog voordat 2020 begint. Ik weet zeker dat het gaat bijdragen aan de doelen die je voor dit gloednieuwe jaar hebt.

 

 

 

× .