Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd: dat lijkt wel bijna het motto van het ondernemerschap. Als eigenaar van je eigen bedrijf leer je elke week wel iets nieuws, laat staan in een maand of een jaar. Omdat ik deze week precies 15 jaar ondernemer ben, deel ik in dit artikel mijn 15 beste lessen uit die 15 jaar met je.

 

Les 1: omring je met de juiste mensen

Toen ik begon als ondernemer, en dat was toen als freelance journaliste, kende ik niemand die iets soortgelijks deed als ik. Als ik dit schrijf voel ik me best oud, maar Facebook en Instagram bestonden nog niet, en zelfs Hyves was er toen nog niet. We hadden alleen MSN, maar dat was er vooral voor contact met vrienden en nichtjes.

Tijdens mijn opleiding had ik ook 0,0 geleerd over ondernemen, dus deed ik maar wat. Met als gevolg bijvoorbeeld dat ik te lage tarieven vroeg en geen idee had hoe ik aan echt veel klanten kon komen.

Dolblij was ik toen ik na een halfjaar iemand leerde kennen die ook freelance journalist was. Eindelijk iemand om van te leren en tips mee uit te wisselen. Daarna werd mijn online wereld van medeondernemers steeds groter, via een blog voor journalisten, daarna Twitter, Facebookgroepen, het volgen van cursussen en online programma’s, het bezoeken van events en afgelopen jaar met name ook door Instagram.

Inmiddels ken ik heel veel andere ondernemers van wie ik kan leren, met wie ik tips en ervaringen kan uitwisselen en door wie ik me laat inspireren. En inmiddels bestaan social media al zo lang dat dit heel gewoon lijkt, maar 15 jaar geleden was dit echt nog niet mogelijk.

Geniet er dus van dat je je anno 2019 zo makkelijk kunt omringen met de juiste mensen en maak er gebruik van, want het is goud waard!

 

Les 2: geef jezelf de tijd en ruimte om uit te vinden wat je écht wilt

In mijn eerste twee jaar als ondernemer – toen dus nog als journaliste – had ik acht vaste klanten, en voor alle acht deed ik iets anders. Mijn klanten waren onder andere een regionale krant, een tijdschrift, een ondernemersblad, een uitgeverij, een communicatiebureau en een notuleerservice. Voor de een schreef ik artikelen, voor de ander controleerde ik teksten op spelfouten en grammatica en voor weer een ander was ik notuliste bij politieke vergaderingen. Ook had ik een klant waarvoor ik teksten in het Fries schreef.

Het was in een tijd waarin ik nog nooit gehoord had van specialiseren, focussen en heel goed worden in één ding, omdat je dan veel harder kunt groeien en/of veel betere prijzen kunt vragen. Pas later ging ik me meer specialiseren: in eerste instantie in het interviewen van topsporters, daarna in interviews met emigranten. En ook toen ik de overstap maakte naar de online marketing deed ik eerst van alles wat, voordat ik me echt ging toeleggen op één ding: mijn Ik help jou online Academie.

Vind ik het achteraf erg dat ik niet eerder ben gaan focussen en specialiseren? Aan de ene kant ja, want als ik dat eerder had gedaan had mijn bedrijf vast veel sneller kunnen groeien. Aan de andere kant ook heel duidelijk nee, omdat ik het belangrijk vind om dat te doen wat je echt heel leuk vindt en ik tijd nodig had om uit te vinden wat dat dan precies was. Een groot bedrijf opbouwen rond iets dat helemaal niet je echte passie is, dat heeft immers niet zo veel zin. En door eerst zo veel verschillende dingen te doen kon ik, op de momenten dat ik ging focussen en specialiseren, wel heel overtuigend zeggen dat ik dat ging doen in iets dat ik echt heel leuk vind.

Zit jij ook in zo’n fase dat je nog (veel) verschillende dingen doet? Geef jezelf dan de ruimte om te ontdekken wat je echt graag wilt, en ga dan pas daar heel goed (en als je wilt ook groot) in worden.

 

Les 3: neem zelf het initiatief

In een ideale wereld gooi jij je website de lucht in en gaan klanten jou vervolgens vanzelf vinden. Helaas werkt het zo meestal niet. Je zult zelf in actie moeten komen als je wilt dat klanten jou gaan opmerken.

In mijn tijd als journaliste nam ik daarom vaak zelf contact op met redacties om bij ze onder de aandacht te brengen wat ik voor ze kon doen. Dat deed ik nooit met een algemeen berichtje, in de trant van: ik ben journaliste, kan ik iets voor jullie betekenen? Nee, ik maakte dat heel concreet door al een aantal voorstellen aan te dragen van onderwerpen waar ik voor het betreffende tijdschrift over wilde schrijven.

Toen ik later startte in de online marketing moest ik ook eerst zorgen dat mogelijke klanten mij gingen opmerken. Daarom ben ik meteen bij de start van mijn nieuwe bedrijf een Facebookpagina begonnen en al vrij snel daarna ook een nieuwsbrief, zodat ondernemers de gelegenheid hadden om regelmatig waardevolle tips van mij te ontvangen. Later ben ik ook andere initiatieven gaan nemen, zoals het geven van gratis online workshops en het organiseren van challenges.

Initiatieven kun je natuurlijk op allerlei verschillende manieren nemen, van koude acquisitie tot warme marketing. In mijn 15 jaar als ondernemer heb ik bijna alles wel uitgeprobeerd, zodat ik nu heel goed weet wat wel en niet bij mij past. Het is altijd beter om initiatief te nemen en dan te ervaren dat het niet goed uitpakt dan helemaal geen initiatief te nemen. In het eerste geval heb je namelijk iets geleerd waardoor je het de volgende keer beter kunt doen en je initiatief dan waarschijnlijk wel slaagt, in het tweede geval leer je niets en sta je stil.

 

Les 4: durf te veranderen

Flexibiliteit is een eigenschap die je als ondernemer heel goed van pas komt. Het enige dat zeker is in het ondernemerschap is dat er voortdurend veranderingen zijn. Ik weet dat veel ondernemers dat lastig vinden. Zelf heb ik altijd vrij makkelijk de keuze gemaakt om een verandering aan te brengen als ik iets niet meer leuk vond of als ik merkte dat het niet meer werkte. Mijn eigen plezier in het runnen van mijn bedrijf stond en staat altijd voorop.

Soms ging het om wat kleinere veranderingen, zoals stoppen met het maken van een bepaalde rubriek of een punt zetten achter een samenwerking of een bepaalde vorm van marketing. Soms waren de veranderingen ook groter. De grootste verandering in die 15 jaar was natuurlijk het maken van de switch van de journalistiek naar de online marketing. Aan de ene kant een grote sprong, maar aan de andere kant ontdekte ik dat journalistiek en marketing eigenlijk helemaal niet zoveel van elkaar verschillen.

Wat ik wel echt spannend vond was dat mijn verdienmodel daarmee ook veranderde. Van vaste klanten voor wie ik vooral uurtje-factuurtje werkte ging ik over naar een model waarbij ik cursussen, en inmiddels lidmaatschappen, verkoop, wat betekent dat ik nu betaald krijg per aanmelding. Dat betekent ook dat er nu gedurende het jaar veel meer golfbewegingen in mijn omzet zitten dan voorheen. Best even wennen, maar ook in die verandering heb ik inmiddels mijn draai gevonden.

 

Les 5: besteed uit wat je zelf niet wilt of kunt doen – en wees daar in het begin creatief in

Niemand kan alles, ik zeker ook niet. Zo werd mij in mijn tijd als journaliste wel eens gevraagd of ik ook foto’s bij mijn artikelen kon maken. Soms deed ik dat ook, maar ik vond het veel prettiger om mij volledig op het schrijven en interviewen te kunnen richten. Zelf een professionele fotograaf inhuren ging me dan net wat te ver, tenzij er extra budget voor was, maar er was altijd wel iemand in mijn familie of vriendenkring die zin had om mee te gaan en foto’s te maken. Die kon ik dan op de locatie ook mooi voorstellen als mijn fotograaf.

Later, toen ik verder was in mijn bedrijf, ging ik op een meer professionele manier uitbesteden. Zo heb ik een geweldige grafisch vormgeefster die er bijvoorbeeld voor zorgt dat mijn e-books en werkboeken er heel mooi uitzien. Dat zou ik zelf absoluut niet op deze manier kunnen. Ook schakel ik af en toe websitespecialisten in om verbeteringen aan mijn website aan te brengen die voor mij te technisch zijn.

Dingen uitbesteden die jij zelf niet wilt of kunt is heel fijn om als ondernemer te kunnen doen. Alleen heb je daar in het begin van je ondernemerschap waarschijnlijk nog niet de financiële mogelijkheden voor. Zoek dan een creatieve manier om uit te besteden, en pak het later op een meer professionele manier aan.

 

Les 6: blijf jezelf altijd ontwikkelen

Nieuwe dingen doen en jezelf zo blijven ontwikkelen is iets dat ik altijd al leuk heb gevonden. Ik was absoluut niet het type dat na mijn laatste dag op de universiteit dacht: yes, nu hoef ik nooit meer ergens voor te leren. Nee, ik vind het juist heerlijk om bij te leren.

Toen ik bijvoorbeeld al een tijdje als journaliste werkte, leek het me handig om ook een eigen website te hebben. Ik kende toen nog geen websitebouwers, dus besloot ik zelf een thuisstudie ‘Websites bouwen met html’ te gaan volgen. Als het goed is heb ik mijn studieboek nog wel ergens liggen.

Ook daarna ben ik me altijd blijven ontwikkelen, en zeker de laatste jaren. Zo heb ik trainingen gevolgd om te leren hoe je een goede online workshop geeft, hoe je goed adverteert op Facebook, hoe je jezelf online op een opvallende manier presenteert, enzovoort. Ook heb ik al meerdere keren gewerkt met (business)coaches, ondernemers die veel verder waren dan ik en van wie ik heel veel kon leren over het verder uitbouwen van je bedrijf.

Ik vind het heerlijk om mezelf zo elke keer te blijven ontwikkelen, nieuwe dingen te leren en nieuwe dingen te doen. Ik zou er ook echt niet zonder kunnen. Mijn volgende uitdaging om mezelf te ontwikkelen? Iets waarvan de basis nu stevig staat (mijn Ik help jou online Academie) verder uitbouwen en nog beter maken, in ondernemersland ook wel bekend als opschalen. Ook daar komen weer heel andere zaken en vaardigheden bij kijken dan bij het opzetten van iets nieuws. Ik heb er zin in om mezelf daarin weer verder te ontwikkelen.

 

Les 7: leg de mooie dingen vast

Veel ondernemers zouden waarschijnlijk niet eens uitgebreid stilstaan bij het zoveel-jarig bestaan van hun bedrijf. Ik vind het heel leuk om dat juist wel te doen, en dus ook in dit artikel mijn 15 beste lessen uit 15 jaar vast te leggen. Maar dat is niet het enige wat ik doe. Zo heb ik heel wat tijdschriften in huis waarin artikelen van mij gepubliceerd zijn. Heel leuk om die te bewaren en later nog eens te kunnen doorbladeren.

Daarnaast maak ik elk jaar een soort jaaroverzicht waarin ik niet alleen de financiële cijfertjes vastleg, zoals mijn omzet van dat jaar, maar ook een top tien maak van de leukste dingen die ik dat jaar binnen mijn bedrijf heb gedaan. Niet dat ik er daarna nog heel vaak naar kijk, maar wel heel leuk om het op die manier vast te leggen.

Sinds ongeveer een jaar houd ik een boekje bij waarin ik aan het eind van elke week de mooiste dingen van die week vastleg. Grote dingen, maar ook kleine dingen zoals dat ik weer een nieuwe mijlpaal in het aantal fans van mijn Facebookpagina of het aantal websitebezoekers per maand heb bereikt, plus mooie complimenten die ik heb gekregen. Heel leuk om dat dan later nog eens terug te lezen, en ook om je dan te realiseren wat voor groei je eigenlijk doormaakt in een jaar tijd. Als je midden in de dagelijkse gang van zaken van je bedrijf zit merk je dat niet altijd, maar als je echt eens terugkijkt en terugbladert, dan zie je dat wel.

 

Les 8: doe de dingen op de manier die past bij JOU

Een paar jaar geleden leerde ik een medeonderneemster kennen die andere ondernemers begeleidt bij het vinden van hun eigen ondernemerspad. Zij schreef daar heel vaak over, en zo werd ik me er ook steeds meer van bewust dat je de dingen altijd kunt doen op de manier die echt bij jou past. Sindsdien ben ik daar veel meer op gaan letten, en durf ik ook veel meer mijn eigen pad te volgen.

Neem bijvoorbeeld het doen van acquisitie. Tot die tijd was mij vaak verteld dat mensen alleen maar klant bij je wilden worden als je ze eerst persoonlijk had ontmoet, of op zijn minst met ze had gebeld. Als je succesvol wilde zijn, moest je veel aan koude acquisitie doen.

Inmiddels heb ik een goedlopend bedrijf opgebouwd met klanten van wie hooguit 5% mij eerst persoonlijk gezien of gesproken heeft voordat ze klant bij mij werden. En dat allemaal omdat ik de dingen ben gaan doen op een manier die past bij mij, en niet op de manier waarop het zogenaamd volgens anderen hoort. Doe dat voor jezelf ook en laat je niet altijd vertellen dat je het gewoon nog niet genoeg geprobeerd hebt, terwijl jij voelt dat je dingen aan het doen bent die niet werken voor jou. Er is altijd een andere manier.

 

Les 9: laat je niet beperken door afstanden

in mijn eerste jaren als journaliste deed ik vooral klussen in mijn eigen provincie Friesland. En daarvoor moest ik ook regelmatig naar kleine dorpjes op het platteland, terwijl ik geen rijbewijs had. Ik had me daardoor kunnen laten beperken, door die opdrachten niet aan te nemen, maar in plaats daarvan keek ik altijd naar mogelijkheden. De ene keer was er iemand die mij naar de locatie kon brengen, de andere keer vroeg ik aan degene die ik ging interviewen of die mij op wilde halen bij de dichtstbijzijnde bushalte of ging ik gewoon een flink stuk lopen.

Later kreeg ik ook klussen in steden als Amsterdam en Utrecht. Regelmatig kreeg ik dan de vraag: is het voor je werk niet heel onhandig dat je in Friesland woont? Nou nee, dat vond ik totaal niet onhandig, want in de trein op weg naar een afspraak kun je heel veel nuttige dingen doen. Nu ik online marketingcoach ben, bezoek ik regelmatig ondernemersevents. En ja, dan wordt het ook altijd bijzonder gevonden dat ik van zo ver weg ben gekomen. Voor mij totaal niet een probleem, maar voor anderen blijkbaar wel opmerkelijk.

Het leuke is dat ik andere online ondernemers – die al veel verder zijn dan ik – de laatste tijd vaak hoor zeggen dat ze graag internationaal willen gaan met hun bedrijf. Ik moet dan lachen, want ik ben met mijn online marketingbedrijf meteen al internationaal gegaan. Op dit moment heb ik klanten in bijvoorbeeld Kroatië, Frankrijk, Spanje en Italië, en dan vergeet ik nog wel wat landen te noemen. Denk dus nooit dat alleen mensen in jouw eigen woonplaats of regio klant bij je willen worden, want de wereld is tegenwoordig zo groot dat je iedereen kunt bereiken en helpen. Denk ook niet dat mensen niet bereid zijn om te reizen voor een afspraak met jou, want ik had onlangs zelfs de eer dat iemand vanuit Tilburg speciaal een nacht in Leeuwarden kwam overnachten om bij een door mij georganiseerde VIP-dag te zijn. Laat je dus op geen enkele manier beperken door afstanden.

 

Les 10: doe dingen die je spannend vindt

Het ondernemerschap blijkt een grote aaneenschakeling van dingen die spannend zijn om te doen. Nieuwe stappen zetten, nieuwe keuzes maken, jezelf zichtbaar maken als de persoon achter je bedrijf, investeringen doen, samenwerkingen aangaan, enzovoort.

Ik kan ook een heleboel dingen opnoemen die ik spannend vind en vond om te doen – van het doen van mijn eerste Facebook Live-uitzending tot investeren in een businesscoach. Maar het zijn vaak juist die spannende dingen die je echt verder brengen met je bedrijf. En door het toch te doen wordt het vanzelf minder spannend.

Dat merk ik bijvoorbeeld bij het geven van gratis online workshops. Toen ik dat in het begin van 2017 voor het eerst deed, vond ik dat heel spannend. Zou het wel goed gaan met de techniek, zouden er wel echt mensen komen, zou ik de draad van mijn verhaal niet kwijtraken? Maar door het toch te doen kwam ik erachter dat het best wel meeviel en dat ik het zelfs heel erg leuk vond om te doen. Nu kijk ik er zelfs naar uit om een online workshop te mogen geven.

Dingen niet doen of telkens maar uitstellen omdat je ze te spannend vindt is een van de domste dingen die je in het ondernemerschap kunt doen. Je remt daarmee je eigen groei: de groei van je bedrijf en je eigen groei als persoon. Iets spannend vinden is helemaal oké, maar dóe het wel gewoon en zie zo vanzelf hoe het uitpakt. Je komt altijd verder dan wanneer je het niet doet.

 

Les 11: ook in een tegenslag zit uiteindelijk vaak iets goeds

Toen ik vijf jaar geleden mijn tienjarig jubileum als ondernemer vierde ging het eigenlijk helemaal niet zo lekker met mijn bedrijf. Een aantal van mijn leukste klanten en klussen viel vlak achter elkaar weg. Ik raakte langzaam het plezier kwijt in dat wat ik altijd heel leuk had gevonden: het schrijven van verhalen.

Dat was het keerpunt waarop ik besloot een nieuwe richting in te slaan. Eerst door samen met een bevriende collega een bedrijf te starten waarin we de marketing voor (de wat grotere) bedrijven uit handen zouden nemen. Maar dat pakte niet helemaal uit zoals we bedacht hadden, waardoor ons gezamenlijke bedrijf al vrij snel tot een einde kwam, en ook onze vriendschap.

Het was geen leuke periode, maar achteraf is er wel veel goeds uit voortgekomen. Zo besloot ik binnen de marketing een andere richting op te gaan, waarbij ik niet zozeer op uurtje-factuurtje-basis voor bedrijven ging werken, maar andere ondernemers met een kleinschalig bedrijf ging leren hoe zij zelf goed hun online marketing kunnen doen.

Ook was ik altijd het type dat zich graag verschuilde achter anderen. Graag samenwerkingen aanging en dan de ander het ‘boegbeeld’ laten zijn. Met mijn nieuwe bedrijf kon dat niet meer. Ik moest zelf de uitdaging aangaan om op de voorgrond te treden, wat ik heel spannend vond, maar wat me ook veel goeds heeft gebracht: veel meer zelfvertrouwen, persoonlijke ontwikkeling en bovendien allerlei prachtige mensen die ik heb leren kennen door het nemen van die spannende stappen.

2014 en begin 2015 waren eigenlijk een periode vol tegenslag en minder leuke dingen, maar uiteindelijk is er heel veel moois uit voortgekomen, waardoor ik nu bij het 15-jarig bestaan van mijn bedrijf alleen maar volop kan genieten van wat ik nu doe en waar ik nu ben.

 

Les 12: wees zichtbaar

Dit stipte ik eerder in dit artikel al aan. Zichtbaar zijn als ondernemer is zeker in deze tijd heel erg belangrijk. Als je een kleinschalig bedrijf hebt, willen mensen ook de persoon achter dat bedrijf leren kennen voordat ze bij je gaan kopen.

Volgens mij was het in het voorjaar van 2016 dat ik heel erg aanhikte tegen online zichtbaar worden. Ik deelde al een tijdje mijn waardevolle tips op Facebook en in mijn nieuwsbrieven, en ik kreeg er ook positieve reacties op, maar mensen wisten eigenlijk helemaal niet wie nu die persoon was van wie ze die tips kregen. Ze hadden daar geen gezicht bij.

Toen ik eenmaal besloot om mezelf over die angst voor zichtbaarheid heen te zetten gebeurde er van alles. Mensen lieten niet alleen weten dat ze mijn tips waardevol vonden en maakten zelfs speciaal tijd om live bij mijn Facebook-uitzendingen en workshops te zijn, maar ze wilden ook ineens van mij leren en dus mijn betaalde aanbod kopen. Daarvoor gebeurde dat zeker ook al, maar nu ging het ineens veel sneller.

Mezelf verschuilen achter mijn bedrijf of mezelf onzichtbaar maken, daar moet ik nu niet meer aan denken. Zichtbaar worden heeft me zoveel moois gebracht en met zoveel leuke mensen in contact gebracht. Dat gaat ook voor jou gebeuren als je op dit moment nog behoorlijk onzichtbaar bent in je bedrijf.

 

Les 13: kies zelf hoe hard en hoeveel je wilt werken

“Ondernemers die echt succesvol willen zijn nemen maximaal twee weken vakantie.” Ik weet nog goed dat iemand dat tegen mij zei. Ook hoorde ik altijd veel verhalen om me heen van ondernemers die vonden dat je elke ochtend om vijf uur moet opstaan als je echt succesvol wilt zijn. In die tijd liet ik me nog heel erg leiden door hoe het volgens anderen hoorde en ging ik dus mee in lange dagen maken en hard werken om een succesvol bedrijf op te bouwen. Mezelf ondertussen afvragend waar die vrijheid bleef waarvoor ik ondernemer was geworden.

Toen ik een paar jaar geleden met een businesscoach ging werken, hoorde ik van haar de uitspraak: “Bouw je bedrijf rond je lifestyle.” Kijk eerst hoe jij wilt dat jouw leven en ook jouw maanden en weken eruitzien en ga daar je bedrijf omheen bouwen. Voor mij op dat moment een echte eye-opener. Het leuke was dat ik daarna steeds meer ondernemers ging opmerken die het ook op zo’n manier deden, die helemaal niet dag en nacht aan het werk waren, maar wel succesvol waren. Het kon dus écht anders.

Na jarenlang hard en veel werken, heb ik vanaf begin 2019 bewust gekozen voor een vierdaagse werkweek. Los van wat anderen daarvan vinden of zouden kunnen zeggen. En tot nu toe bevalt me dat prima en heeft het geen enkele nadelige invloed voor mijn bedrijf, maar eerder een positieve. Weet je, er is helemaal niets mis met hard en veel werken, als dat maar wel je eigen keuze is en jij het graag doet, en je het niet doet omdat een ander vindt dat je dat moet doen. En zo is het andersom ook: als jij graag meer vrij wilt zijn, doe dat dan gewoon, los van de oordelen van anderen – en vind een manier om in minder tijd meer te bereiken voor je bedrijf.

 

Les 14: werk aan je mindset

Nieuwe vaardigheden leren om mezelf als ondernemer te ontwikkelen, dat heb ik altijd gedaan. Maar pas sinds vorig jaar ben ik me er echt van bewust geworden hoeveel invloed jouw gedachten ook hebben op hoe het in je bedrijf gaat. Want niet alleen door het ontbreken van praktische kennis, maar met name ook door de gedachten die je dagelijks over jezelf en je bedrijf denkt kun je jouw groei heel erg tegenhouden.

Ik weet nog wel dat ik op een gegeven moment dacht dat een bepaalde jaaromzet voor mij het plafond was. Keer op keer werd ik daar ook in bevestigd: ik bleef telkens net onder die voor mezelf bedachte limiet. Niet omdat ik niet meer had kunnen omzetten, maar puur omdat ik dacht dat ik niet een hogere omzet kon halen. Zie je het nuanceverschil?

Ook nu heb ik nog regelmatig gedachten die mij in mijn (bedrijfs)groei tegenhouden, zoals elke ondernemer die heeft. Maar ik weet nu ook hoe je daar mee om kunt gaan, namelijk door je ervan bewust te worden en goed te kijken naar wat je eigenlijk denkt over jezelf en je eigen mogelijkheden, om vervolgens ook te kijken hoe je die gedachten kunt omdraaien of kunt laten gaan. Super interessant om je daarin te verdiepen, en op dit moment beluister ik graag podcasts die over het onderwerp mindset gaan.

Merk jij dat je vastloopt in de groei van je bedrijf, terwijl je de praktische kennis en ervaring van het ondernemerschap best al hebt? Kijk dan ook eens waar jouw eigen gedachten je tegenhouden om te groeien.

 

Les 15: wees dankbaar voor alles wat je bereikt en opbouwt

Misschien wel de mooiste les van allemaal. Er gebeurt elke dag, elke week en elk jaar zoveel in je bedrijf. Vaak voelt het alsof de weken en maanden voorbijvliegen. Ondertussen maak je heel veel mee en bereik je ook heel veel. Sta daar regelmatig bij stil en wees er dankbaar voor. Door het runnen van je eigen bedrijf heb je een leven dat veel andere mensen ook graag hadden willen hebben. Mensen die ook stiekem dromen van een eigen bedrijf, maar die keuze (nog) niet gemaakt hebben.

Zelf sta ik heel regelmatig stil bij alle mooie dingen die er in en dankzij mijn bedrijf gebeuren. De zakelijke successen, maar ook de mooie vriendschappen. De lessen en de hoogtepunten. De kleine en de grote dingen. De dingen die dankzij het runnen van mijn bedrijf mogelijk zijn, zoals lekker vanuit huis werken en een feestje vieren als ik een mijlpaal heb bereikt.

Wees zelf ook dankbaar voor alles wat je bereikt en opbouwt. Het is niet zo gewoon en vanzelfsprekend als het voor jou misschien lijkt.

 

Heb jij ook een mooie ondernemersles? Leuk als je het in een reactie laat weten.