fbpx

Bloggen is een heel mooie manier om jezelf, je website en bovenal jouw aanbod vindbaar te maken voor nieuwe klanten. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je er nou voor dat jouw blog vaker gelezen wordt dan alleen tijdens de eerste paar dagen nadat jij ‘m geschreven hebt? In dit artikel geef ik je een stappenplan. 

 

Globaal heb je twee soorten blogs: blogs met een levensduur van een paar dagen en blogs die tot in lengte van jaren gevonden en gelezen worden. Het eerste type blogs moet het vaak hebben van lezers die komen via social media en/of vanuit je nieuwsbrief.

Als jij op woensdag een berichtje over je net geschreven blog plaatst op Facebook en LinkedIn, zul je waarschijnlijk die woensdag lezers naar je blog trekken en misschien op donderdag, vrijdag en als je geluk hebt op zaterdag ook nog wel. Maar daarna houdt het meestal wel op. Er staat dan simpelweg alweer zoveel nieuws op social media dat een bericht van woensdag op zondag echt niet meer gezien wordt.

Bij het delen van een link naar je blog in je nieuwsbrief werkt dat ongeveer hetzelfde. Mensen lezen op donderdag of vrijdag echt nog wel eens een mail die ze op woensdag gekregen hebben, maar de kans is klein dat ze die mail op zaterdag of later nog openen en gaan lezen.

Tegelijk zit er wel veel kracht in regelmatig met iets nieuws en waardevols onder de aandacht komen van de mensen die jou en je bedrijf volgen. Ik moedig je dan ook zeker aan om jouw blogs te blijven delen op social media en in je nieuwsbrief, als je deze vormen van marketing gebruikt.

Maar als je wilt dat een blog van jou ook weken, maanden of jaren nadat jij het geschreven hebt nog gevonden en gelezen wordt door mogelijke nieuwe klanten, dan mag je het bloggen iets anders aanpakken. Dan mag je je namelijk verdiepen in de wondere wereld van zoekwoorden gebruiken in je blogs. Overigens is deze manier van bloggen, waar ik je hieronder meer over vertel, prima te combineren met gewoon vrijuit bloggen over onderwerpen die jij leuk vindt. Niet elk blog hoeft een knaller in Google te zijn, als je er een paar hebt die goed gevonden worden is het al heel mooi.

 

Blogs die na jaren nog steeds nieuwe klanten bereiken

Een blog krijgt een langere levensduur – waarmee ik bedoel dat het ook maanden of jaren nadat dat jij het geschreven hebt nog nieuwe lezers bereikt – als het goed vindbaar is in Google. Dat gebeurt als jouw blog gaat over een onderwerp waar mensen nu al naar zoeken in Google én als jij de juiste zoekwoorden op de juiste plekken gebruikt in jouw blog. Vraag (zoekgedrag in Google) en aanbod (jouw blog) komen dan bij elkaar.

Waar je blogs op social media en in je nieuwsbrief onder de aandacht komen van mensen die jou al kennen/volgen, bereik je met een blog dat goed gevonden wordt in Google ook echt nieuwe mensen, die jou op een andere manier waarschijnlijk nooit gevonden hadden. Persoonlijk vind ik dat het mooiste van blogs schrijven die hoog scoren in Google.

Wat je je mag realiseren is dat jouw mogelijke klanten in Google niet zoeken naar dingen die zij niet kennen. In dat opzicht moet je bij het kiezen van je onderwerp een beetje anders denken dan wanneer je een bericht voor social media schrijft. Waar je op Facebook, Instagram of LinkedIn juist de aandacht trekt als je vanuit enthousiasme iets nieuws deelt of introduceert – een nieuw woord, een nieuw begrip, een nieuw en nog onbekend product, een nieuwe methode, een nieuwe software, enzovoort – bereik je daar in Google geen nieuwe lezers mee, simpelweg omdat mensen het (nog) niet (massaal) kennen. En het daarom niet intypen in de zoekbalk van Google.

 

Kruip in het hoofd van jouw klanten

Wat dan wel goed werkt? In het hoofd kruipen van jouw mogelijke klanten en bedenken welke vragen, verlangens en behoeftes er in dat hoofd leven. Waar liggen ze wakker van, waar willen ze informatie of inspiratie over, waar hebben ze hulp bij nodig, enzovoort. Probeer de antwoorden op dat soort vragen in kaart te brengen en daar vervolgens jouw blogonderwerpen van te maken.

Voordat je terechtkomt in allerlei natte-vinger-werk, raad ik je aan om je eigen ideeën over wat er in het hoofd van jouw mogelijke klanten leeft te toetsen in de praktijk. Dat kan door een paar simpele vragen te stellen aan de (mogelijke) klanten die je nu al kent of hebt, of door zogenaamde tools te gebruiken waarin je informatie kunt opzoeken over waar mensen vaak naar googelen. Ik gebruik daarvoor bijvoorbeeld Google Trends en Ubersuggest als handige hulpmiddelen.

In een blog antwoord geven op een vraag die jou veel gesteld wordt werkt bijvoorbeeld vaak goed. De kans is immers groot dat diezelfde vraag leeft bij veel meer mensen dan alleen bij het groepje dat die vraag persoonlijk aan jou gesteld heeft. Door van zo’n vraag, en natuurlijk jouw antwoord daarop, jouw blogonderwerp te maken vergroot je de kans dat je met jouw blog hoog in Google komt en nieuwe klanten bereikt. Bij mij doen mijn blogs over hoe je een goede Over mij-pagina schrijft, over hoe je goede testimonials op je website krijgt en over hoe Chat GPT en Google Bard werken het bijvoorbeeld goed.

 

Zoekwoorden voor je blog

Naast een slim gekozen onderwerp voor je blog heb je nog iets anders nodig om de kans zo groot mogelijk te maken dat je blog je in contact brengt met nieuwe klanten, namelijk zoekwoorden.

Het is belangrijk dat je woorden in je blog verwerkt die jouw mogelijke klanten ook daadwerkelijk intypen in Google. Kijk of je een groepje van vier tot tien woorden kunt vinden die met jouw onderwerp te maken hebben. Gebruik die vervolgens op belangrijke plekken in jouw blog om het klaar te maken voor een goede vindbaarheid in Google. Die belangrijke plekken zijn bijvoorbeeld de titel van je blog, de eerste alinea en de tussenkopjes.

Kijk ook even wat anderen al geschreven hebben over het onderwerp waar jij ook over gaat bloggen. Niet om hen na te doen of je het gevoel te geven dat jouw blog niets meer toevoegt omdat anderen al over dit onderwerp geschreven hebben, maar juist om te kijken waar zij in hun blogs over schrijven en hoe jij dat nog beter en waardevoller kunt doen.

Google wil namelijk altijd de beste en meest waardevolle blogs bovenaan hebben in de zoekresultaten. Het fijne daarvan is dat jij ook met een onderwerp waar al (veel) vaker over geschreven is hoog in Google terecht kunt komen, zolang jij maar bereid bent om een stapje extra te doen ten opzichte van wat anderen eerder al gedaan hebben. En als dat stapje extra jou de kans geeft om met meer nieuwe klanten in contact te komen, waarom zou je dat dan niet doen?

 

Zal ik je helpen om blogs te schrijven die nieuwe klanten bereiken?

Zorg dan dat je erbij bent tijdens mijn Blog Bootcamp vanaf 13 november. Je gaat daar stap voor stap een blog schrijven waarmee jij klanten en omzet uit Google haalt. Ik ga je helpen bij het vinden van een goed onderwerp én de juiste zoekwoorden, zodat jouw blog eruit gaat springen in Google en klanten naar jou toe kan brengen. Meld je hier gratis aan voor de Blog Bootcamp.