Bloggen helpt om je website beter vindbaar te maken in Google, maar wat nu als jij niet zo van schrijven houdt, maar wél een eigen podcast hebt? Kun je dan ook dankzij je podcast beter scoren in Google met je website? En zo ja, wat moet je daar dan voor doen? In dit artikel geef ik je de antwoorden.

 

Net als jij wellicht ben ik een groot fan van podcasts. Ik luister bijna dagelijks wel een podcast en bovendien heb ik er zelf ook eentje: de Ik help jou online Podcast waarvoor ik vrijwel elke week een nieuwe aflevering opneem.

Het fijne van podcasts ten opzichte van posts op social media is dat ze (net als blogs) ook lang nadat je ze gemaakt hebt nog terug te vinden en terug te luisteren zijn door mensen die geholpen zijn met de waarde die jij deelt. Elke podcast-app heeft daarvoor een zoekfunctie, waar je op specifieke onderwerpen en namen kunt zoeken en zo podcasts of afleveringen kunt vinden die jou als luisteraar interesseren. Een beetje hetzelfde als in Google, maar dan toch anders.

 

Hoe kijkt Google naar podcasts?

Hoewel ik het geweldig vind om te podcasten, bestaat het merendeel van mijn content toch uit blogs. Waarom dat is? Allereerst omdat ik schrijven gewoon het allerleukste vind om te doen. Maar ook omdat Google blogs nu eenmaal een stuk gemakkelijker kan oppikken en je daarmee dus veel eenvoudiger beter vindbaar kan maken dan (met) podcasts.

Google kan namelijk alleen geschreven tekst verwerken. Google kan niet een foto bekijken zoals wij mensen dat doen, kan ook geen video bekijken zoals wij mensen dat doen en dus ook geen podcast luisteren zoals wij mensen dat doen. Als je dus met één van deze vormen van content goed wilt scoren in Google, dan zul je Google een beetje moeten helpen, door geschreven tekst aan je content toe te voegen.

Bij foto’s is dat eenvoudig: je hoeft je foto alleen een titel en een alt-tekst mee te geven om Google te helpen je foto te begrijpen. Bij een podcast mag je iets meer moeite doen en aan elk van de afleveringen die je wilt gebruiken om meer bezoekers op je website te krijgen een stuk tekst toevoegen.

 

Met een podcast scoren in Google: zo doe je dat

Google heeft op zijn minst 300 woorden op een websitepagina nodig om die pagina voor jou goed vindbaar te maken in de zoekresultaten. Als je een aflevering van je podcast op je website publiceert, is het dus slim om daar een tekst van minstens 300 woorden bij te schrijven, bijvoorbeeld een kernachtige samenvatting van waar je podcastaflevering over gaat.

Denk er hierbij aan om het stuk tekst over je podcastaflevering een goede titel/kop mee te geven waar je zoekwoorden in verwerkt waar jouw mogelijke klanten op googelen én die de lading dekken van waar je aflevering over gaat. Misschien betekent dit dat je voor de websitepagina over je podcast een net iets andere titel moet kiezen dan voor de aflevering zelf.

Als je in je stuk tekst ook nog één of meer tussenkopjes kunt verwerken, inclusief goede zoekwoorden, dan zorgt dat ervoor dat je nog gemakkelijker goed vindbaar wordt in Google. En zie je kans om ook in de rest van je tekst hier en daar een zoekterm te verwerken die aansluit bij jouw podcastaflevering, dan werkt dat nog meer in je voordeel.

Dat ik het hierboven over minimaal 300 woorden had, betekent niet dat je niet nog meer woorden over je aflevering mag schrijven. Als je niet zo’n schrijver bent, is het goed om die 300 woorden als ondergrens aan te houden. Maar als je juist graag of gemakkelijk schrijft, mogen het gerust ook (veel) meer woorden zijn. Daarmee maak je het Google alleen maar nog gemakkelijker. Het is zelfs mogelijk de hele tekst van je podcast letterlijk op je website te publiceren. Om jezelf daarbij tijd te besparen zou je daarvoor op zoek kunnen gaan naar ondernemers die podcasttranscriptie als dienst aanbieden.

 

Kan ik niet gewoon al mijn podcasts bij elkaar op één pagina zetten om hoog te scoren in Google?

Waarom zou je het jezelf niet gewoon gemakkelijk maken en al je podcastafleveringen bij elkaar op één websitepagina zetten? Als je bij elke aflevering 20 woorden tekst schrijft, zit je na 15 afleveringen immers al op de ondergrens van de 300 woorden die Google zo belangrijk vindt.

Toch is het geen goed idee om dit zo te doen, zoals het ook niet slim is om al je blogs onder elkaar op één websitepagina te zetten. Google probeert namelijk altijd een totaalplaatje te maken van één websitepagina: waar gaat deze pagina over, welke zoekwoorden staan erin en door wie wil deze persoon graag gevonden worden in Google?

Als je alle teksten over al je podcastafleveringen samen op één websitepagina zet, kan Google daar niet echt meer ‘chocola’ van maken. Er zitten dan op een gegeven moment zoveel verschillende en waarschijnlijk uiteenlopende (zoek)woorden in één pagina dat je voor niets meer echt hoog gaat scoren in Google. Terwijl je in één tekst over één podcastaflevering heel goed een klein groepje van relevante zoektermen kunt gebruiken – en Google jou daar veel eenvoudiger mee vindbaar kan maken voor de juiste mensen.

Maak dus per podcastaflevering één eigen pagina op je website. Als je met WordPress werkt en dus het onderdeel Berichten op je website hebt, dan raad ik je aan om daar gebruik van te maken. Je maakt dan over elke aflevering een nieuw Bericht en krijgt een podcastpagina die qua uitstraling lijkt op mijn blogpagina.

 

Bonustip 1: embed je podcastafleveringen in je website

Als je jouw podcasts (ook) publiceert op Soundcloud, dan vind je daar per aflevering een stukje code dat je in je website kunt plakken zodat je aflevering rechtstreeks op je website te beluisteren is. Embedden heet dit ook wel. Daarmee zorg je ervoor dat een websitebezoeker jouw podcast rechtstreeks vanaf je website kan beluisteren.

Dit betekent ook dat je websitebezoeker meer tijd op je website doorbrengt dan hij gedaan zou hebben als daar geen podcast te beluisteren was. En ook dat telt mee als we het hebben over scoren in Google: Google ziet een bezoeker die meer tijd doorbrengt op je website(pagina) als iemand die zijn bezoek als extra waardevol ervaart. En dat straalt dan weer in positieve zin af op jouw website.

 

Bonustip 2: maak van mensen die jouw podcast vinden ook e-mailabonnees

Doe je naast het maken van podcasts ook aan e-mailmarketing? Dan is het slim om aan iedereen die via Google een aflevering van jouw podcast vindt ook de mogelijkheid te bieden om zich voor jouw e-maillijst in te schrijven. Zo kun je gelijk met je nieuwe luisteraar in contact blijven, los van of diegene zich wel of niet ook direct op jouw podcast abonneert.

Hoe je hier invulling aan geeft mag je natuurlijk helemaal zelf weten. Je kunt mensen die jouw podcast in Google vinden de mogelijkheid geven om een mailtje te ontvangen over elke nieuwe podcastaflevering van jou, maar je kunt bijvoorbeeld ook een weggever/cadeautje dat sowieso al op je website staat nog extra onder de aandacht brengen op een websitepagina over je podcastaflevering. Laat je creativiteit maar eens de vrije loop.

 

Conclusie: scoren in Google met je podcast: het kan

Kortom: als je houdt van podcasten én het tegelijk ook belangrijk vindt dat mogelijke nieuwe klanten jou gemakkelijk in Google kunnen vinden, dan is het goed mogelijk om ook met je podcast goed te scoren in Google. Je moet daarvoor alleen even rekening houden met de manier waarop Google content verwerkt en dus een stukje tekst bij elke aflevering schrijven. Als je dat doet, staat niets je meer in de weg om dankzij je podcast ook in Google meer mogelijke klanten te bereiken.

Heb jij een podcast? Leuk als je het hieronder even laat weten, inclusief de naam van jouw podcast.