Naast tekst, afbeeldingen en video’s wil je mogelijk ook wel eens een pdf op je website plaatsen. Hoe kijkt Google eigenlijk naar pdf’s? Kun je deze ook goed laten scoren in Google? En wat nu als je een pdf juist een beetje verborgen wilt houden op je website, wat kun je dan het beste doen? In dit artikel beantwoord ik al deze vragen.

 

Als je een pdf op je website wilt plaatsen, dan kun je dit bestand uploaden naar de Mediabibliotheek op je website, oftewel: naar dezelfde plek waar je ook afbeeldingen aan je website toevoegt. Tenminste, als je net als ik met WordPress werkt. Als je andere websitesoftware gebruikt, werkt het vast op een vergelijkbare manier.

Als je pdf eenmaal is toegevoegd aan je website, heeft deze een unieke link gekregen. Deze link kun je invoegen in een tekst op je websitepagina of achter een knop of afbeelding, zodat de pdf ook daadwerkelijk te downloaden is. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je op je website een weggever/online cadeautje aanbiedt: iets dat mensen gratis bij jou kunnen downloaden in ruil voor een e-mailadres.

 

Wil jij wel of niet dat jouw pdf goed scoort in Google?

Voordat ik inga op de vraag hoe Google omgaat met pdf’s, heb ik eerst een vraag aan jou: wil jij dat jouw pdf’s wél of juist niet goed gevonden worden in Google? Zelf heb ik bijvoorbeeld ook een aantal pdf’s op mijn website staan waarvan ik liever niet wil dat ze in de zoekresultaten tevoorschijn komen.

Bijvoorbeeld de online cadeautjes die ik hierboven noem. Ik bied op mijn website verschillende dingen aan die mijn bezoekers gratis bij mij kunnen aanvragen in ruil voor hun e-mailadres. Denk aan een e-book, een checklist en een spiekbriefje. Als ze hun e-mailadres aan mij geven om één van deze cadeautjes aan te vragen, komen ze vervolgens op mijn e-maillijst te staan.

De cadeautjes die ik geef hebben meestal de vorm van een pdf. Mensen die het cadeautje aanvragen ontvangen vervolgens ofwel het pdf-bestand als bijlage bij een mail die automatisch naar hen verstuurd wordt, ofwel een link naar een pagina op mijn website waar ze de pdf zelf kunnen downloaden. Je kunt je vast voorstellen dat ik liever niet wil dat ze in dat laatste geval de pdf al op mijn website vinden voordat ze hun e-mailadres aan mij hebben gegeven – want dan kan ik niet meer met hen in contact blijven.

Ook heb ik een aantal betaalde producten waar een pdf-bestand bij hoort. Voor de zekerheid heb ik die pdf-bestanden ook op mijn website gezet, voor het geval een deel van het door mijn klanten bestelde product niet goed bij hen aankomt. De pdf’s staan in dit geval op een pagina op mijn website die is afgeschermd met een wachtwoord. Ook bij deze pdf’s is het niet de bedoeling dat Google ze oppikt.

Maar natuurlijk zijn er ook genoeg gevallen waarin je juist wél wilt dat je pdf’s het net als je websitepagina’s goed gaan doen in Google. Denk bijvoorbeeld aan een whitepaper, een verslag of een ander document dat een verdieping is op de waarde die je al deelt op je websitepagina’s. In dat geval heb ik een paar belangrijke aandachtspunten voor je.

 

Een pdf of een websitepagina: wat vindt Google?

Als je het aan Google en andere zoekmachines vraagt, dan gaat hun voorkeur bij pdf’s versus websitepagina’s duidelijk uit naar websitepagina’s. Dat komt onder andere omdat pdf’s niet echt mobielvriendelijk zijn.

Waar de meeste websitepagina’s tegenwoordig wel responsive zijn – oftewel: zich aanpassen aan het formaat van het beeldscherm waarop ze getoond worden – zijn pdf’s dat niet. Een pdf wordt in eerste instantie in heel kleine letters vertoond op een mobiele telefoon. En als je die zelf gaat vergroten, moet je voortdurend van links naar rechts scrollen om alles te kunnen lezen. Niet echt handig voor websitegebruikers: en dus een minpunt voor pdf’s in de ogen van Google.

Ook houdt Google van actuele content. Google wil haar gebruikers informatie bieden die het meest up-to-date is. En waarschijnlijk verander jij, nadat jij je pdf eenmaal naar je website hebt geüpload, niet snel meer iets in dit document. Nog een minpuntje voor de pdf dus, ten opzichte van een websitepagina of blog. Want die voorzie je misschien af en toe wél van een update – iets dat ook veel gemakkelijker te doen is dan het bewerken van een pdf.

Deze twee minpunten voor de pdf ten opzichte van de websitepagina betekenen overigens niet dat Google pdf’s in de ban heeft gedaan. Ook een pdf kan tevoorschijn komen in de zoekresultaten. Om dat voor elkaar te krijgen mag je aan een aantal dingen denken die ook belangrijk zijn als je met andere onderdelen wilt scoren in Google.

 

Aandachtspunt 1: een goed gekozen bestandsnaam

Net als wanneer je een afbeelding uploadt naar je website, geldt ook bij de pdf: geef deze een goed gekozen bestandsnaam waarin je één of meer zoekwoorden verwerkt die relevant zijn voor dit document. Doe dit al voordat je de pdf naar je website uploadt. Er komen vervolgens automatisch tussenstreepjes te staan tussen de verschillende woorden uit de titel van je pdf.

 

Aandachtspunt 2: voeg een metabeschrijving toe

Als je wilt kun je aan je pdf ook een metabeschrijving toevoegen, je weet wel: het stukje tekst dat in Google tevoorschijn komt als een onderdeel van jouw website daar als zoekresultaat verschijnt. In dit geval voeg je de metabeschrijving niet toe op het moment dat je je pdf op je website publiceert, maar al vooraf, in het pdf-programma Adobe Acrobat Reader. Zorg ervoor dat jouw stukje tekst uitnodigt om vanuit Google naar jouw pdf door te klikken.

 

Aandachtspunt 3: denk goed na over de content in je pdf

Google kan tekst die in jouw pdf staat gemakkelijk lezen. Ook het lezen van links die in een pdf staan gaat Google redelijk goed af. Maar als je in je pdf bijvoorbeeld ook met afbeeldingen, infographics en/of grafieken werkt, houd er dan rekening mee dat Google die niet goed kan verwerken. Bovendien kun je aan dit type content in je pdf ook geen alt-tekst meegeven zoals dat bij een afbeelding op een websitepagina wel kan.

Dit betekent niet dat je dit type content niet in je pdf moet verwerken. Voor de lezers van je pdf is het vaak juist heel fijn als dingen geïllustreerd worden met afbeeldingen, infographics of grafieken. Maar aan de vindbaarheid van je pdf in Google dragen ze dus niets bij.

 

Slimme bonustip: verwerk links in je pdf

Het internet is één groot spinnenweb van websites en websitepagina’s die onderling met elkaar verbonden zijn. Google houdt van zogenaamde interne en externe links op een website (oftewel: links die verwijzen naar andere pagina’s op jouw eigen website of naar pagina’s op andere websites).

Pdf’s spelen niet altijd automatisch een rol in dat grote spinnenweb waarin alles met elkaar verbonden is. Denk eraan om – waar dat relevant is – links in je pdf te verwerken, ook om de lezers van je pdf’s naar de pagina’s op jouw eigen website (terug) te leiden. Zo scoor je pluspunten bij Google én zorg je ervoor dat lezers van je pdf gemakkelijker ook naar je website gaan.

 

Vragen over pdf’s en Google?

Heb jij nog vragen over pdf’s en Google die ik in dit artikel niet beantwoord heb? Laat het dan hieronder even weten. Als ik er een goed antwoord op kan geven, doe ik dat graag.