Google houdt van levendige websites. Google houdt ook van websites die echte waarde bieden. En dus houdt Google ook van cornerstone content, oftewel bouwsteenartikelen. Wat dit zijn en hoe je ze inzet om jouw potentiële klanten op je website te krijgen, dat leg ik je uit in dit artikel.

 

Veel ondernemers bloggen. En dat is goed voor de vindbaarheid van je website in Google, want het houdt je website levendig. Toch zie ik veel bloggende ondernemers die in Google niet echt de vruchten plukken van al dat schrijfwerk dat ze voor hun website doen.

Dat komt met name doordat het feit dat je blogt nog niet wil zeggen dat je ook een grote stroom bezoekers via Google naar je website gaat trekken. Bij de meeste blogs is het zo dat ze in de eerste dagen nadat ze geschreven zijn best wat bezoekers trekken. Bijvoorbeeld omdat je je net geschreven blog deelt op je Facebookpagina, op Instagram, op LinkedIn, in je nieuwsbrief of andere plekken waar je online actief bent.

Hiermee bereik je lezers die jou al kennen. Die je bijvoorbeeld op social media volgen of ingeschreven staan voor je nieuwsbrief. Maar daarna moet je blog zelf het werk gaan doen. Moet hij ingedeeld worden in de zoekresultaten van Google en vervolgens gevonden worden door jouw potentiële klanten, die je met de inhoud van jouw blog enthousiast maakt om bij jou te kopen of met jou te werken.

En dat goed gevonden worden in Google, dat lukt dus vaak niet. Omdat je bij het schrijven van je blog niet hebt nagedacht over welke zoektermen mensen intypen in Google als ze op zoek zijn naar de informatie die jij in je blogartikel deelt. En dus komt hij op de vierde of de vijfde of een nog lagere pagina in Google terecht. Samen met allemaal blogs die je al eerder geschreven hebt. Onvindbaar voor jouw potentiële klanten.

 

Schrijf slimmer met bouwsteenartikelen

Bloggen op bovenstaande manier is niet zo’n slimme besteding van je tijd. Je moet telkens opnieuw werk doen, om daar telkens een paar dagen resultaat van te zien, dat daarna weer verloren gaat. Bij bouwsteenartikelen is dat anders.

Bouwsteenartikelen zijn ook een soort blogs, maar dan langer en op een vanuit Google-oogpunt goed doordachte manier geschreven. Ik heb het woord bouwsteenartikel overigens zelf bedacht, als je het intypt in Google krijg je als resultaat meteen een paar pagina’s op mijn website te zien. In het Engels heten deze artikelen cornerstone content. In het Nederlands wordt vaak gesproken over monsterblogs, maar ik vind bouwsteenartikelen mooier klinken.

Bouwsteenartikelen die goed zijn geschreven gaan gegarandeerd voor een grote stroom extra bezoekers naar je website zorgen. Bovendien is de kans groot dat deze bezoekers ook heel direct in jouw doelgroep vallen en dus interesse hebben in je aanbod.

Er zijn drie eisen waar een goed bouwsteenartikel aan voldoet.

 

Het onderwerp van je bouwsteenartikel is direct gerelateerd aan je aanbod

Let op: het artikel gaat niet over je aanbod op zich, maar laat wel zien dat jij veel weet van het betreffende onderwerp. Een van mijn bouwsteenartikelen gaat bijvoorbeeld over Facebook versus Instagram: wat zijn de overeenkomsten tussen beide netwerken, wat zijn de verschillen, wanneer is het interessant om welk kanaal voor je bedrijf in te zetten, enzovoort.

Mensen die dit bouwsteenartikel via Google weten te vinden, zijn geïnteresseerd in Facebook en Instagram. Anders zouden ze niet naar dit artikel doorklikken. Waarschijnlijk zijn ze ook ondernemer en dus bedrijfsmatig met Facebook en Instagram bezig. En dan vallen ze dus in mijn doelgroep, omdat ik ondernemers onder andere help om via Facebook en Instagram meer bekendheid en meer klanten te krijgen.

Kies voor jouw bouwsteenartikel ook een onderwerp uit dat direct gerelateerd is aan een aanbod dat jij verkoopt. Zo bereik je met je artikel lezers die ook direct potentiële klanten zijn.

 

Je bouwsteenartikel is goed geoptimaliseerd voor Google

Dit wil zeggen dat je voordat je gaat schrijven bewust nadenkt over welke zoektermen er in jouw artikel moeten staan – en dat je hier onderzoek naar doet. Bij een bouwsteenartikel verzamel je een lijst met heel veel, allemaal aan elkaar verwante zoektermen. Die verwerk je vervolgens allemaal in je artikel, zodat je op veel verschillende relevante zoektermen gevonden gaat worden met dit artikel.

Doordat een bouwsteenartikel langer is dan het gemiddelde blogartikel (zie de volgende alinea), kun je er ook veel verschillende zoektermen in kwijt. Let op: gebruik niet telkens precies dezelfde zoektermen, maar varieer met veel verschillende, wel aan elkaar verwante zoektermen, zodat je artikel prettig leesbaar is. Plaats zoektermen op alle belangrijke plekken in je artikel, zoals in de titel en de tussenkopen, in de eerste alinea en op linkteksten die je in je artikel opneemt.

 

Je bouwsteenartikel is langer dan het gemiddelde blogartikel

Het allerbelangrijkste is dat je bouwsteenartikel waardevol is voor jouw lezers, en dus ook voor je potentiële klanten. En waardevol betekent vrijwel automatisch dat het artikel ook langer is dan gemiddeld.

Hoe lang dat dan precies is, dat hangt af van wat er verder al geschreven is over het onderwerp dat jij hebt uitgekozen voor je bouwsteenartikel. In mijn vakgebied, de online marketing, is er over vrijwel elk onderwerp al uitgebreid geschreven. Dat betekent ook dat mijn bouwsteenartikelen echt lang moeten zijn om waardevoller te zijn dan de andere artikelen die er al online staan. Als ik er eentje schrijf, bevat hij vaak minimaal 4.000 woorden.

Als er over jouw onderwerp minder geschreven is, kan een bouwsteenartikel van 1.500 of 2.000 woorden ook prima zijn. Ga je artikel in elk geval nooit kunstmatig langer maken, maar schrijf alleen door zolang je nog waardevolle dingen te delen hebt.

Let op: een lang artikel is niet automatisch een bouwsteenartikel. Op mijn website vind je langere artikelen die wel een bouwsteenartikel zijn, maar ook langere artikelen die niet een bouwsteenartikel zijn. Een lang artikel is alleen een bouwsteenartikel of cornerstone content als het ook voldoet aan de andere twee criteria.

 

Hoe vaak schrijf je een bouwsteenartikel?

Het schrijven van een bouwsteenartikel is best veel werk. Je doet onderzoek naar een geschikt onderwerp en de juiste zoektermen om in je artikel te verwerken, en vervolgens ga je het artikel schrijven. Maar de moeite die je erin steekt betaalt zich uiteindelijk dubbel en dwars terug, want een bouwsteenartikel trekt vaak veel meer bezoekers naar je website dan 10 of 20 gewone blogs die je schrijft. Bedenk maar eens hoeveel tijd je daarin steekt. Uiteindelijk dus een behoorlijk slimme tijdsinvestering, die bouwsteenartikelen.

Toch raad ik je aan om niet elke week en zelfs niet elke maand een bouwsteenartikel te schrijven. Probeer hier twee tot vier keer per jaar tijd voor te maken. En weet ook dat een paar bouwsteenartikelen op je website vaak al voldoende zijn om een grote stroom bezoekers te krijgen via Google. Na een tijdje heb je alle voor jouw bedrijf belangrijke onderwerpen behandeld en ben je dus klaar met het schrijven van bouwsteenartikelen. Dan hoef je alleen nog maar tijd te steken in het af en toe verbeteren van iets kleins in je artikel.

 

Wat leveren bouwsteenartikelen op?

Ik schreef het al eerder: in elk geval veel meer bezoekers die jouw website via Google weten te vinden, en dan ook nog echt relevante bezoekers, mensen uit je doelgroep. Zelf heb ik op dit moment twee bouwsteenartikelen op mijn website staan, die samen goed zijn voor ongeveer een kwart van het maandelijkse aantal bezoekers aan mijn website.

Verder kun je ook nog slimme dingen met jouw bouwsteenartikel doen, waardoor het ook een artikel wordt waarmee je bijvoorbeeld e-mailadressen van potentiële klanten verzamelt. Vervolgens blijf je dan per e-mail met deze websitebezoekers in contact. En natuurlijk kun je binnen jouw bouwsteenartikel ook een link maken naar de pagina waar jouw aanbod staat. Zo maak je van een lezer van jouw bouwsteenartikel direct een klant.

 

Bouwsteenartikelen leren schrijven?

Wil jij bouwsteenartikelen leren schrijven, zodat je daarmee een veel grotere stroom potentiële klanten naar je website kunt trekken? In de training Scoren in Google in 2019 leer ik je er alles over en neem ik je helemaal bij de hand bij het schrijven van jouw bouwsteenartikelen die veel meer potentiële klanten naar je website brengen.

Als je je na het lezen van dit artikel aanmeldt voor de training, krijg je er als bonus een online 1-op-1 sessie van een uur bij waarin wij samen jouw bouwsteenartikel in de steigers gaan zetten. Laat die stroom extra websitebezoekers maar komen!