De lente hangt in de lucht en dus is het tijd voor de grote voorjaarsschoonmaak. Ja, ook op je website. De tip die ik in dit artikel met je ga delen klinkt misschien tegenstrijdig, maar hij kan maar zo voor een flinke groei van het aantal bezoekers aan jouw website zorgen.
Als je ergens meer resultaat van wilt zien, dan verwacht je waarschijnlijk niet dat je daarvoor juist minder moet doen (of hebben, in dit geval). De meesten van ons zijn opgevoed met het motto: ‘als je meer wilt, moet je harder werken’. Een motto dat in deze online tijd – waarin onze ouders (en in veel gevallen ook wijzelf) niet zijn opgegroeid – niet altijd meer opgaat.
Mijn tip om de snoeischaar in de content op je website te zetten zal je dan misschien ook verrassen – of zelfs zo tegenstrijdig in de oren klinken dat je aarzelt om ‘m toe te passen. Toch is het precies wat ik je wil aanraden: haal de bezem door alles op je website dat weg kan of moet, om zo vanuit Google juist meer mogelijke klanten op je website te krijgen.
Google kijkt niet naar kwantiteit, Google kijkt naar kwaliteit. Ik heb verschillende klanten die het met vijf tot tien blogs op hun website beter doen in Google dan andere ondernemers met tientallen of zelfs honderden blogs. Een grote hoeveelheid middelmatige blogs haalt jouw vindbaarheid in Google namelijk juist naar beneden in plaats van omhoog.
Pas op met dertien in een dozijn blogs
Wanneer loop je het risico om weinig gevonden te worden in Google? Ten eerste als de blogs op je website nogal dertien in een dozijn zijn. Bijvoorbeeld omdat je een lijstje met algemene tips opdreunt die ook zo op de website van je collega konden staan. Als je geen goed antwoord kunt geven op de vraag ‘wat maakt dit nou echt een blog van jou?’, dan zit je in de gevarenzone.
In blogs uit deze categorie hoef je overigens niet direct de snoeischaar te zetten. Deze blogs kun je ook juist gaan uitbreiden, door er bijvoorbeeld alsnog jouw eigen voorbeelden, verhalen en/of visie aan toe te voegen. Wil je daar niet de moeite voor doen? Gooi ze dan alsnog weg van je website.
Doe blogs en pagina’s die niet meer relevant zijn weg
Even eerlijk: toen jij begon met het schrijven van blogs, hoe helder had jij toen wie nou echt jouw ideale klant is – en dus ook voor wie jij jouw blogs schrijft? Ik had eerder deze week een mooi gesprek met een onderneemster die heel veel in haar bedrijf al helder had, alleen kon ze nog niet goed omschrijven wie nou echt haar ideale klant is.
Je hebt dan twee keuzes: wachten tot ooit het moment komt dat je dat wél precies weet, of maar gewoon alvast beginnen met het schrijven van blogs over onderwerpen waarvan je nu voelt dat je daar over wilt schrijven. Mogelijk sluiten die onderwerpen dan over één of twee jaar niet meer aan bij de personen op wie jij je richt, maar je zet dan wel alvast een stap.
Ik hou van dat laatste. Doen brengt je namelijk altijd sneller verder dan denken. Het is ook wat ik zelf altijd gedaan heb. De allereerste blogs op mijn website (uit 2018) gingen over marketing op Facebook. In die tijd runde ik nog een membership over allerlei manieren om online onder de aandacht te komen van nieuwe klanten, en was dat een relevant onderwerp. Nu niet meer, dus hup: de snoeischaar erin.
Blog jij al een tijdje en heb je ook blogs over onderwerpen die inmiddels niet meer aansluiten bij je ideale klant? Haal ze dan ook weg van je website. Google houdt namelijk van samenhang. Hoe meer samenhang Google ziet tussen de onderwerpen waar jij over blogt, hoe gemakkelijker jij hoog in de zoekresultaten komt. En waarom zou je nog gevonden willen worden voor een onderwerp dat toch niet meer aansluit op wat jij doet?
Dit geldt overigens niet alleen voor blogs. Kijk ook eens naar je aanbodpagina’s, pagina’s over weggevers, informatieve pagina’s en dergelijke. Is alles nog relevant? Zo niet, gooi het de prullenbak in.
Gooi blogs die nooit worden gevonden in Google in de prullenbak
Weet je nog, vroeger op de middelbare school? Vrijwel iedereen had wel dat ene vak (of twee) waarop je altijd onvoldoendes scoorde. Bij mij waren dat natuur- en scheikunde en biologie. Ik had er gewoon niks mee, ik werd veel blijer van het leren van nieuwe talen.
Zolang je maar niet te veel vakken had waarvoor je onvoldoendes scoorde kwam je daar wel mee weg. Eén of twee vijven op je rapport, en je ging alsnog over naar de volgende klas. Maar zodra je te veel onvoldoendes had bleef je zitten.
Dat geldt in Google ook. Het is echt niet erg als niet elk blog van jou een knaller in Google wordt. Soms schrijf je een blog ook gewoon omdat je een bepaalde boodschap over wilt brengen, los van of daar op gegoogeld wordt of niet.
Maar als je te veel blogs op je website hebt die niets voor je doen in Google, dan ga je ook daar niet over naar ‘de volgende klas’. Google ziet jouw website dan als een plek met veel artikelen van relatief lage kwaliteit, en kent dus ook jouw website als geheel een lagere kwaliteit toe.
De oplossing, wederom: de snoeischaar zetten in je artikelen die niets voor je doen in Google. Dat doet misschien een beetje pijn, zeker als je er veel tijd in hebt gestoken, maar in dit geval geldt: less is more. Net zoals er in je tuin ruimte komt voor nieuwe bloemen en planten als je eens flink snoeit, zo maak je ook hier ruimte voor blogs die het wél goed doen in Google om nog meer tot bloei te komen.
Vergeet niet om een redirect te maken
Ga je rigoureus aan de slag en gooi je oude blogs van je website? Zorg dan wel dat je een redirect (oftewel: een doorverwijzing) maakt naar een andere pagina op je website, bijvoorbeeld naar de overzichtspagina van al je blogs. Ook al hebben we het hier over blogs die zelden of nooit gevonden worden in Google, het zou toch zonde zijn als iemand net wel op dit (inmiddels niet meer bestaande) blog van jou uitkomt en dan dus op een niet meer bestaande pagina op je website belandt.
Wat levert snoeien in je content je op?
Ik ben zelf nog maar net begonnen met het snoeien in de blogs op mijn website – de lente is immers nog niet eens echt begonnen. Ik kan daardoor nog geen cijfers van mezelf met je delen. Maar ik weet wel dat Neil Patel, de Amerikaanse SEO-specialist die ik graag volg, er een groei van meer dan 10 procent van zijn totale aantal websitebezoekers door zag. En dat door te schrappen in plaats van nieuwe content te schrijven.
Wil jij regelmatig nieuwe klanten en omzet uit Google?
Zet dan niet alleen de snoeischaar in je oude blogs, maar zorg dat je ook je bestaande pagina’s en blogs beter vindbaar maakt in Google – en nieuwe teksten schrijft die jou hoog in de zoekresultaten van jouw toekomstige klanten brengen. En zorg bovenal dat je weet wat je doet, want anders is het zonde van de tijd die je hierin steekt.
Als jij regelmatig nieuwe klanten en omzet uit Google wilt, kom dan op donderdag 14 maart naar mijn laagdrempelige online Klanten uit Google Workshop. In een paar uurtjes vertel ik je alles dat jij moet weten om klanten via Google naar jou toe te laten komen. Ik bekijk voorafgaand aan de workshop jouw website, zodat je écht bruikbare tips krijgt.
Heel leuk en interessant blog Rimke! Dankjewel 🙂 Ik ga aan de schoonmaak. Heerlijk!
Graag gedaan Céline, en veel plezier met de grote schoonmaak!
Goed en duidelijk artikel Rimke ,
Hier gaat de herfs snoei erin.