Meer klanten krijgen? Gun ze dit tweestappenplan - Ik help jou online

Als jij wilt dat meer klanten voor jouw mooie aanbod kiezen, dan zul je eerst hun vertrouwen moeten winnen. In dit artikel deel ik graag iets met je waarvan ik in 2020 heb ontdekt dat het goed werkt om vertrouwen te winnen, waardoor nieuwe klanten het een stuk makkelijker vinden om ja te zeggen tegen mijn trainingen. Kijk eens of jij dit ook kunt toepassen in jouw bedrijf.

 

Mensen die jou volgen regelmatig van waarde, tips en inspiratie voorzien is een goede manier om onder hun aandacht te blijven. Dat kun je bijvoorbeeld doen op social media, in een blog, in een video, in een e-mail, in een podcast, enzovoort. Dit soort informatie en inspiratie bied jij als ondernemer gratis aan aan de mensen die het leuk vinden om jouw bedrijf te volgen.

Naast de vele voordelen die deze vormen van gratis marketing hebben, heeft deze vorm van communiceren met de mensen die jou volgen – en dus mogelijk een toekomstige klant zijn – ook een nadeel: het is tegenwoordig in zo’n overweldigende mate beschikbaar dat mensen er lang niet altijd veel waarde aan hechten. Dat het lang niet altijd zo’n impact op hen maakt dat ze daadwerkelijk een sterkere connectie met jou maken en daardoor meer geïnteresseerd raken in jouw aanbod. Dat je gewoon niet bij hen blijft hangen in de overload van gratis waarde die beschikbaar is online. En als dat wel gebeurt: dat mensen de sprong van jou gratis volgen naar een betaald aanbod bij je kopen vaak erg groot vinden om te maken.

 

Experimenteren met laagdrempelig geprijsd aanbod

Als jij nou eens in het hoofd kruipt van precies die mensen die jou volgen en die echt de ideale klant zijn voor jouw mooie aanbod, wat is dan een goede manier om hen alsnog te bereiken op zo’n manier dat je wél impact op hen maakt, dat je wel een sterkere band met ze opbouwt en ze wel als nieuwe klant kunt verwelkomen?

Mijn eigen ervaring is dat dit met gratis aanbod steeds uitdagender wordt. Het is gewoon lastig om er met gratis echt uit te springen, omdat iedere ondernemer tegenwoordig een eigen e-book heeft, een gratis challenge organiseert of nog iets anders gratis aanbiedt.

Ik ben daarom dit jaar volop gaan experimenteren met een laagdrempelig betaald aanbod van tussen de 5 en 50 euro. Dit doe ik vanuit de gedachte dat het voor mogelijke nieuwe deelnemers aan mijn trainingen fijn is om eerst even aan mijn aanbod te kunnen proeven: even aftasten wat je precies krijgt als je iets bij mij koopt en of je dat als waardevol ervaart zonder dat er meteen een grote financiële uitgave aan vastzit.

De meest recente keer dat ik dit deed was tijdens mijn Word gevonden in Google Bootcamp begin november. Deelnemers konden gratis meedoen aan die Bootcamp of ze konden een VIP-ticket kopen. Vervolgens konden de mensen die gratis meededen ook nog de lifetime toegang tot de opnames van de training kopen, zodat ze op een later moment nog eens terug konden vallen op al het lesmateriaal. Ook de mensen die hiervoor kozen werden dus betalende klant bij mij.

Ik vond het leuk om te kunnen testen wat mensen die voor de verschillende opties voor de Bootcamp kozen vervolgens zouden doen als ik ze mijn training Continu klanten uit je website zou aanbieden. Na afloop van de Bootcamp ben ik daarom natuurlijk in de cijfers gedoken en zag ik dat van de mensen die een VIP-ticket hadden gekocht meer dan 20 procent zich ook inschreef voor de vervolgtraining Continu klanten uit je website. Van de mensen die de lifetime toegang tot de opnames hadden gekocht was dat precies 20 procent en van de mensen die gratis meededen ongeveer 6 procent – ook zeker geen slecht percentage.

Voor mij zijn deze cijfers een bevestiging dat het fijn is om jouw mogelijke klanten een tweestappenplan te kunnen aanbieden: eerst een laagdrempelige betaalervaring en vervolgens de sprong naar iets groters. Je weet natuurlijk nooit of deze zelfde nieuwe klanten die sprong ook gemaakt hadden als er bij mijn Bootcamp alleen een gratis optie was geweest, maar ik weet vrijwel zeker dat de positieve kleine betaalervaring bij een aantal wel mee heeft gespeeld bij het kiezen voor mijn vervolgtraining.

 

Hoe kun jij een laagdrempelig betaald aanbod bieden?

Ik wil je dus uitdagen om eens te kijken hoe jij ook zo’n laagdrempelig betaald aanbod in jouw bedrijf kunt integreren. Iets waarvoor mensen tussen de 5 en 50 euro betalen en zo van jou kunnen proeven (figuurlijk natuurlijk) – als tussensprongetje naar wellicht jouw grotere aanbod.

Dat betekent niet dat je dat beslist in de vorm moet doen die ik hierboven beschrijf, want dat past misschien helemaal niet bij jouw type aanbod of bij jou als persoon. Maar er zijn ook genoeg andere mogelijkheden om het stapje tussen jouw gratis informatie en jouw grotere betaalde aanbod kleiner te maken. Laat je gedachten daarin eens de vrije loop: denk aan een extra waardevol e-book of online magazine waar je een bedrag voor vraagt, een korte online training die mensen zelf kunnen doorlopen of nog iets (heel) anders.

Ik weet zeker dat als je dit tussen je gratis waarde en je hoger geprijsde betaalde aanbod in gaat zetten, de stap voor mensen die echt serieus interesse hebben in jouw aanbod kleiner wordt en je dus makkelijker nieuwe klanten krijgt, niet alleen voor dat laaggeprijsde aanbod, maar ook voor aanbod waarvoor je hogere prijzen vraagt. Ga jij de uitdaging aan?