Maak van je marketing een spannende film om veel meer te verkopen - Ik help jou online

Heb je dat wel eens gehad: dat je online een aanbod deed aan de mensen die jou volgen en dat je er geen enkele reactie op kreeg, laat staan nieuwe klanten? Waarschijnlijk overkwam de mensen die jouw aanbod zagen dan hetzelfde als wanneer je pas helemaal aan het eind een spannende film binnenvalt. Wat ik hiermee bedoel en wat jij ervan kunt leren om je aanbod veel makkelijker te verkopen, dat vertel ik je in dit artikel.

 

Zelf ben ik meer een seriekijker dan een filmliefhebber. Maar het voorbeeld van de spannende film is in dit geval wel lekker praktisch. Laten we zeggen dat zo’n film ongeveer twee uren duurt. Kijk je ‘m vanaf het begin, dan word je helemaal meegenomen in het verhaal van de hoofdrolspelers. Je leert ze kennen, je wordt meegenomen in een stukje van hun leven, je gaat mee in de spanningsboog van de verhaallijn die de filmmaker voor je heeft uitgezet en je zit in het laatste stukje van de film op het puntje van je stoel om te zien hoe dit afloopt. Je gunt jezelf nauwelijks de tijd om iets te drinken of eten te pakken omdat je zo midden in het verhaal zit.

Maar zap je toevallig langs deze film als hij al anderhalf uur bezig is, of val je er middenin omdat je partner de film volgt en jij halverwege mee komt kijken, dan ervaar je dezelfde film heel anders. Je snapt de verhaallijn niet goed, je kunt je niet goed verplaatsen in de hoofdrolspelers en de spanning bij de ontknoping ervaar je heel anders dan iemand die vanaf het begin meegezogen is in het verhaal. Terwijl die persoon naast je op het puntje van de stoel of bank zit, doet het jou allemaal niet zo veel.

 

Is jouw marketing een spannende film?

Kijk, en dat is nou net iets waar je van kunt leren op het moment dat jij online aan marketing doet en graag je mooie aanbod wilt verkopen. Want in hoeverre zuig jij als het ware jouw volgers, lezers of kijkers mee in dat wat jij te bieden hebt? En in hoeverre slinger je gewoon een aanbod online op een dag die voor jou goed voelt omdat bijvoorbeeld de zon schijnt? En laat je mensen dus als het ware pas op het eind een spannende film binnenvallen zonder enig idee waar het over gaat.

Zelf werk ik in mijn marketing altijd met thema’s. Thema’s die aansluiten bij het aanbod waar ik de mensen die mij volgen binnenkort enthousiast voor wil maken. Eerst bepaal ik wat dat aanbod is en vervolgens bedenk ik daarbij de onderwerpen waarover ik in mijn marketing tips en inspiratie deel.

 

Begin met het eind in gedachten

Ja, dat betekent dat ik bij het maken van mijn planning meer van Z naar A werk dan van A tot Z. Start with the end in mind, zoals de Engelsen dat zeggen. Toen ik in de periode van begin februari tot medio mei ondernemers enthousiast wilde maken om van hun website een klantenmagneet te maken – wat ik natuurlijk nog steeds wil, maar de komende tijd is mijn marketing daar minder op gericht – stemde ik mijn marketingthema’s daar op af.

Zo kregen de mensen die mij volgen eerst tips en inspiratie over hoe je jouw website beter vindbaar maakt in Google. Vervolgens deelde ik een aantal blogs en tips op social media over hoe je goede zoektermen voor je website vindt en daarna over hoe je goede pagina’s voor je website schrijft. Daarop volgde dan weer een serie blogs, social media tips en zelfs een 5-daagse gratis training over bloggen.

Er zijn altijd mensen die mij volgen en die daar op dat moment niet in ‘meegezogen’ worden. Zoals ook iedereen een ander favoriet genre films heeft. En er zijn ook mensen die het precies op dat moment heel waardevol en inspirerend vinden wat je met hen deelt en het daarom op de voet volgen. Net als de mensen die aan de buis gekluisterd zitten voor die ene spannende film.

 

Zo kopen klanten veel sneller bij je

En als je precies dat weet te bereiken, dus dat je zelf in je marketing met thema’s werkt die aansluiten bij je aanbod en dat je daarmee mensen bereikt die daar van jou alles over willen zien, lezen of leren, dán wordt het ineens veel makkelijker om daarop aansluitend ook je aanbod te verkopen. Omdat mensen in de weken die daaraan voorafgingen al gezien hebben dat jij er veel van weet, dat jij er aantrekkelijk over kan schrijven of vertellen, dat jij hier een aanbod bij hebt, enzovoort. En misschien zelfs al voordat jij je aanbod doet hebben besloten dat dit precies is wat ze willen.

Wat je als je voor deze aanpak kiest eigenlijk aan het doen bent, dat noemen we in marketingtermen wel prelanceren en lanceren. Hoe je dat praktisch aanpakt, daar ga ik je de komende weken in een serie blogs meer over vertellen. Kijk voor nu eens hoe je in de manier waarop jij je marketing doet iets kunt leren van de spannende films die je graag kijkt, of van soapseries of de thrillers van je favoriete schrijver, als dat meer je ding is.