Hoe maak je als bedrijf slim gebruik van social media? Hoe zet je jouw social media kanalen in om meer naamsbekendheid te krijgen voor je bedrijf? Hoe maak je een goede strategie voor social media die anno 2019 werkt? In dit artikel geef ik je een voorbeeld van een simpel social media plan dat jij kunt gebruiken voor je bedrijf.

 

Als jouw website online je winkel is, de plek waar toekomstige klanten jouw bedrijf en je aanbod leren kennen, dan zijn je social media kanalen alles wat voor de ingang van je winkel te zien is. Hoe aantrekkelijker en hoe meer inspirerend het is wat jij op social media laat zien, hoe groter de kans dat potentiële klanten naar binnen willen in jouw online winkel: dat ze ook je website gaan bezoeken.

Maar hoe maak je jouw online kanalen aantrekkelijk? In dit artikel geef ik je een voorbeeld van een social media strategie die werkt.

 

Social media plan stap 1: kies de kanalen waar jouw potentiële klanten zijn

Waar op social media zijn jouw mogelijke klanten het meest actief? Voor bedrijven die andere bedrijven als doelgroep hebben is de kans groot dat ze hun potentiële klanten kunnen vinden op LinkedIn. Heb jij een bedrijf waarmee je particulieren of zelfstandig ondernemers wilt bereiken van 35 jaar en ouder? Grote kans dat je ze op Facebook kunt vinden. Kijk voor jouw social media plan ook of jouw mogelijke klanten het type zijn dat op Instagram, Pinterest of YouTube te vinden is.

Kies vervolgens twee of maximaal drie social media kanalen uit die onderdeel worden van jouw plan. Een voorbeeld: voor mijn bedrijf zijn Facebook en Instagram het belangrijkst. Daarnaast probeer ik elke week één of twee keer iets te plaatsen op LinkedIn.

 

Social media plan stap 2: zorg dat mensen doorklikken, niet doorscrollen

Welke social media kanalen jij ook onderdeel maakt van jouw strategie, overal moet je strijden om de aandacht met andere bedrijven die online ook graag gezien willen worden. En je kunt nog zo’n mooi bericht schrijven, eigenlijk bepaalt de eerste zin van je tekst al of mensen wel of niet doorlezen.

Online zijn we gewend aan koppensnellen, aan scannend lezen. Zorg dus dat je op social media goed wordt in het maken van pakkende koppen/titels. Ga maar eens naar de website van een willekeurige krant en kijk wat je kunt leren van het bekijken van de koppen boven de artikelen. Of volg mij op mijn Facebookpagina Ik help jou online, want als voormalig journaliste besteed ik ook altijd veel aandacht aan de titels boven mijn social media berichten.

Maak goed worden in het bedenken van pakkende koppen sowieso onderdeel van je social media plan, want anders heb je grote kans dat jouw fans, volgers en lezers voorbij scrollen aan je berichten.

 

Social media plan stap 3: laat jezelf zien

Niet iedereen wil het horen, maar dit is een van de beste social media tips die ik je kan geven. De meest effectieve vorm van marketing is herkenning. Welke trends er de afgelopen jaren ook voorbij kwamen op social media, herkenning is altijd blijven werken. Mensen die zich in jou en in dat wat jij vertelt herkennen krijgen een klik met je en raken daardoor veel meer geïnteresseerd om klant bij je te worden.

Maar dan moet jij ze wel de kans geven om zich in jou te herkennen. En dat doe je door jezelf te laten zien op social media, door verhalen over jezelf te vertellen, door dingen te delen waardoor mensen een gevoel bij je krijgen. Je kunt op social media nog zulke waardevolle tips geven of interessante informatie delen, maar als je dit niet afwisselt met meer persoonlijke berichten krijgen weinig mensen een klik met je, val je nauwelijks op tussen andere bedrijven en krijg je heel lastig klanten via social media.

 

Social media plan stap 4: durf kleur te bekennen

Wat doe jij anders dan andere bedrijven? Waarin onderscheid jij je ten opzichte van je collega’s? Waar sta je voor? Draag ook dit uit op je social media kanalen. Ik noemde net al dat tegenwoordig bijna alle bedrijven actief zijn op social media en daar graag de aandacht willen van hun potentiële klanten. Maar als grijze muis is het lastig om die aandacht te krijgen.

Durf dus als onderdeel van jouw social media strategie te laten zien waar jij voor staat, durf je uit te spreken, durf kleur te bekennen. En nee, daarmee zul je niet iedereen aanspreken die op social media actief is, maar jouw ideale klanten zullen zich er wel toe aangetrokken voelen. En laat dat nou precies de mensen zijn die jij op social media wilt bereiken.

 

Social media plan stap 5: verkoop de bestemming, niet het vliegtuig

Natuurlijk wil je als onderdeel van jouw social media strategie klanten krijgen. En dus zul je ook dingen over je aanbod moeten vertellen. Maar waar ik het vaak mis zie gaan is dat bedrijven op social media vooral vertellen over het spreekwoordelijke vliegtuig, in plaats van over de bestemming.

Hierbij staat het vliegtuig voor alle praktische informatie die je over jouw aanbod kunt geven. Natuurlijk is het belangrijk om daar iets over te vertellen, maar verlies je niet in allerlei details en specificaties die vooral jij interessant vindt. Want jouw potentiële klanten willen vooral weten wat jouw aanbod voor hen oplevert. Welk verlangen maakt jouw aanbod waar, of welke pijn lost het op? Dat is waar potentiële klanten in geïnteresseerd zijn, en waar jij dus als onderdeel van jouw social media strategie vooral over moet vertellen.

Hoe je dat dan precies doet, de bestemming verkopen in plaats van het vliegtuig? Dat leer ik je heel graag tijdens de gratis 5-daagse Plan je Succes Week Schrijf teksten die klanten trekken, vanaf maandag 20 mei. Inclusief slimme tips en praktische voorbeelden. Ben jij erbij? Schrijf je hier gratis in.