Lanceren met succes doe je zo: weet wat goed bij jou past - Ik help jou online

Hoe doe je vol zelfvertrouwen een succesvolle lancering die veel leuke klanten ja laat zeggen tegen jouw aanbod? De komende weken deel ik een aantal van mijn ‘lanceergeheimen’ met je waardoor jij makkelijker nieuwe klanten krijgt. Vandaag geheim 1: doe wat goed bij jou past.

 

Een van de meest nuttige eigenschappen die je als ondernemer kunt hebben is het lef hebben om eigen-wijs te zijn. Daarmee bedoel ik niet dat je alle adviezen die je van anderen krijgt in de wind moet slaan, maar wel dat jij uit alle tips en informatie die jij aangereikt krijgt heel bewust dat kiest dat goed past bij jou en vooral ook goed voelt voor jou. Dat je durft te vertrouwen op jezelf en op de keuzes die jij maakt. Want de enige die dat kan ben jij – en nieuwe klanten aantrekken gaat je alleen maar lukken als je het doet op een manier waar jij volledig in gelooft. Doe je dat niet, dan merken potentiële klanten dat, of je het nu wilt of niet, en kiezen ze niet voor jou en jouw aanbod.

 

Wel of niet lanceren?

Alleen al de keuze om wel of niet te kiezen voor lanceren als manier om nieuwe klanten aan te trekken mag er eentje zijn die je bewust maakt. Past het bij jou? Of past het niet bij jou?

Voor mij is het antwoord op die vraag een volmondig ja. Toen ik net begon met mijn bedrijf, kende ik vooral mensen die zeiden dat je alleen maar klanten kon krijgen door aan koude acquisitie te doen: mailen of bellen naar potentiële klanten, acquisitiegesprekken voeren, netwerkbijeenkomsten bezoeken, je kent het wel.

Ik ontdekte al snel dat dit voor mij niet werkte. Voor mij ontbrak in dit soort manieren om klanten te benaderen het stukje van connectie maken en waarde toevoegen. Het leek mij veel fijner om potentiële klanten te laten zien en ervaren hoe ik hen kon helpen zodat ze vervolgens uit zichzelf al gebruik wilden maken van mijn aanbod, in plaats van hen daar in een gesprek van te moeten overtuigen met handige gesprekstechnieken.

Zo kwam het concept van lanceren op mijn pad: eerst veel waarde delen om vervolgens een daarbij passend aanbod te doen, met voor iedereen die dit aanbod ziet de vrijheid om daar wel of niet op in te gaan. Voor mij een manier van klanten aantrekken die voor de volle honderd procent bij mij past. Als jij denkt of weet dat dit ook voor jou een fijne manier is om klanten te krijgen, lees dan vooral verder.

 

Kies zelf of je schrijft of praat

Het leuke van het concept van lanceren is dat je er alle kanten mee op kunt. Je mag bijvoorbeeld zelf kiezen welke vorm van marketing je gebruikt om jouw waarde onder de aandacht te brengen van jouw potentiële klanten. Je bepaalt dus ook zelf of je vooral teksten gaat schrijven om jouw waarde over te brengen of dat je (ook) gebruikmaakt van video of audio.

Als ik naar mijzelf kijk, dan voelde ik mij bij de eerste keer dat ik een lancering deed – we hebben het dan over 2017 – nog niet zo op mijn gemak bij alles dat met video te maken heeft. In die eerste lancering gebruikte ik dan ook alleen geschreven teksten, want bij schrijven – wat ik al vrijwel mijn hele leven doe, waarvan eerder tien jaar als journaliste – voelde ik me wel volledig op mijn gemak. Overigens bleek dat net zo goed te werken, want met die geschreven teksten maakte ik tijdens mijn lancering twaalf ondernemers enthousiast om een ticket voor mijn betaalde workshop te kopen.

Pas later kregen mijn lanceringen ook een video-element: eerst doordat ik webinars ging geven en later doordat ik een paar keer per jaar challenges en bootcamps ging organiseren. Dat is allemaal geleidelijk, stap voor stap, zo gegroeid.

Wat ik jou mee wil geven is: doe vooral wat goed past bij jou. Maak gebruik van de vorm van het overbrengen van je boodschap waar jij je nu het meest zelfverzekerd bij voelt, of dat nou schrijven, praten zonder camera of vertellen op video is. Dat betekent overigens niet dat je nooit een stap buiten je comfortzone mag zetten: ik ben er een groot voorstander van om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Maar oefen daar dan eerst even mee op het moment dat je niet midden in een lancering zit, zodat je er eerst zelfverzekerder in wordt.

 

Waarin mag je nog meer eigen-wijze keuzes maken?

Kiezen voor geschreven teksten, voor audio of voor video’s is een van de belangrijkste eigen-wijze keuzes die je tijdens het lanceren mag maken. Maar er zijn er natuurlijk nog meer. Denk aan de keuze welke kanalen jij inzet voor je lancering. Of aan de keuze of je wel of niet interactieve elementen toevoegt aan je lancering, zoals het maken van Stories, het geven van een webinar, of het organiseren van een challenge of een vragenuurtje. Enzovoort.

Omarm vooral het basisprincipe van lanceren – jezelf laten zien als iemand die veel weet van een bepaald onderwerp, om vervolgens een op dat onderwerp aansluitend aanbod te doen – en voeg daar vervolgens, net zoals ik dat de afgelopen jaren gedaan heb en ook de komende jaren zal blijven doen, vooral jouw eigen accenten aan toe.

 

Zal ik je een handje helpen?

Sluit je dan aan bij de Lanceer Succes Community en bij de training Lanceer Succes Plan, zodat ik jou kan leren hoe jij veel meer leuke klanten naar je toe laat komen. In de training help ik je in een aantal eenvoudige stappen aan een lanceerplan dat volledig past bij jou. Check het Lanceer Succes Plan hier.