Hoe doe je vol zelfvertrouwen een succesvolle lancering die veel leuke klanten ja laat zeggen tegen jouw aanbod? De komende weken deel ik een aantal van mijn ‘lanceergeheimen’ met je waardoor jij makkelijker nieuwe klanten krijgt. Vandaag geheim 3: maak sterke connecties.
Misschien zie je om je heen wel ondernemers die veel meer volgers op social media hebben dan jij. Zij hebben 2.000 volgers van hun Facebookpagina terwijl jij er 300 hebt. Of ze hebben 3.000 fans op Instagram terwijl jij er 250 hebt. En jij koppelt daar in je hoofd aan dat zij het dus beter doen dan jij.
Ik weet dat er online een beeld bestaat dat je het goed doet als je hoge aantallen fans op social media of duizenden inschrijvers op je e-maillijst hebt en dat je het minder goed doet als je lage aantallen hebt. En dat sommige ondernemers zich daarom ook helemaal storten op het opbouwen van hoge aantallen fans en volgers.
Maar aantallen zijn helemaal niet de heilige graal in online ondernemersland. Ik weet van genoeg ondernemers die razendsnel een Facebookpagina met meer dan duizend fans hadden opgebouwd dat ze nauwelijks genoeg omzet maken om hun bedrijf levensvatbaar te kunnen noemen. En tegelijk van genoeg ondernemers die ‘maar’ een paar honderd fans op hun pagina hebben dat hun bedrijf supergoed draait en hun lanceringen altijd succesvol zijn. En voor Instagram-volgers en e-mailabonnees kan ik je precies hetzelfde vertellen.
Aantallen opbouwen is namelijk helemaal niet moeilijk. Iedereen kan het. Maar een connectie opbouwen met mensen die behoefte hebben aan het soort aanbod dat jij te bieden hebt, dat kan niet iedereen. Laat staan hen tijdens een lancering enthousiast maken om jouw aanbod ook daadwerkelijk bij jou te kopen.
Ook met een klein bereik kun je uit een lancering veel klanten krijgen
Als je al eens bij mijn online workshop Continu klanten zonder pusherige verkooptrucs bent geweest, dan ken je het verhaal dat nu komt. Toen ik begin 2017 voor het eerst webinars gaf, had ik zo’n 200 abonnees op mijn e-maillijst en ongeveer 250 volgers op mijn Facebookpagina.
Naast de gratis online workshops die ik toen gaf leek het me leuk om ook eens een betaalde online workshop te geven. Die workshop ging over succesvol adverteren op Facebook. Ik had nog nooit eerder een betaalde workshop gegeven en het leek me, met het bereik dat ik toen had, realistisch als er twee of drie aanmeldingen zouden komen. Daar was ik ook al heel blij mee, want dan kon ik de workshop in elk geval geven. Maar voor de zekerheid schreef ik op de aanmeldpagina dat er twaalf plekken beschikbaar waren en dat de ticketprijs 37 euro was.
Om de workshop onder de aandacht te brengen paste ik het principe van lanceren toe. Ik deelde op mijn Facebookpagina verschillende tips over hoe je succesvol kan adverteren op Facebook. Ik schreef er ook twee blogs over, waarover ik een mail stuurde naar de 200 mensen op mijn e-maillijst. Volgens mij ging ik ook nog één of twee keer live op Facebook en gaf ik als cadeautje een handleiding weg om een Facebook Pixel op je website in te stellen.
Als vervolg op het delen van al die gratis waarde vertelde ik over de betaalde workshop die ik ging geven. Tot mijn grote verrassing kreeg ik niet de twee of drie aanmeldingen waar ik op had gerekend, maar raakten alle twaalf plekken uitverkocht. Ook met mijn bereik van 250 Facebookfans en 200 e-mailabonnees was het mij gelukt alle workshopplekken bezet te krijgen.
Hoe dat kwam? Omdat ik had gewerkt aan connecties, niet aan het zo snel mogelijk vergroten van mijn aantallen alleen maar om het vergroten ervan. Hieronder zal ik aanstippen wat de belangrijkste succesfactoren zijn om die connecties te maken, zoals ik het toen deed en zoals ik het nu (nog steeds) doe. Zodat jij dit ook kunt toepassen in jouw bedrijf.
Succesfactor 1: consistentie
Mensen die jou online gaan volgen maken een steeds sterkere connectie met jou als je er consistent voor hen bent. Zo ben ik vanaf de allereerste dag dat ik startte met e-mailmarketing daar heel consistent in geweest. Waar ik van collega-ondernemers alleen een mailtje ontving op het moment dat ze iets te verkopen hadden, mail ik zelf al vanaf eind 2015 (eerst elke twee weken en later elke week) iets waardevols of inspirerends naar de mensen op mijn e-maillijst. En ja, daar doe ik soms ook een aanbod bij, maar ik mail ook in de weken dat ik niet iets betaalds aan te bieden heb.
Dit zelfde principe kun je toepassen op elke vorm van marketing die jij voor je bedrijf gebruikt. Doe het goed of doe het niet. Want met alles dat je maar halfslachtig doet bouw je geen connectie met mensen op. En juist die connectie zorgt ervoor dat mensen, op het moment dat zij daar aan toe zijn, klant bij je willen worden. Het succes van de lancering die jij doet wordt niet bepaald op het moment dat de lancering daadwerkelijk plaatsvindt, maar door wat je in de hele periode daaraan voorafgaand wel of niet gedaan hebt.
Succesfactor 2: breng jezelf tot leven
Mensen die jou en jouw bedrijf volgen kunnen pas een connectie met je maken als jij voor hen tot leven komt. Als jij alleen maar kennis op hen overbrengt zonder dat ze jou en/of jouw gezicht kennen, dan kunnen ze die kennis wel als waardevol ervaren, maar groeit er niet echt een sterkere connectie met jou.
Dat heb ik gemerkt in het eerste jaar dat ik online aan het ondernemen was. In die tijd durfde ik nauwelijks iets van mezelf te laten zien en kreeg ik slechts een handjevol klanten. Toen ik na een jaar wel meer van mezelf ging laten zien, vanaf medio 2016 via Facebook Lives, vanaf 2017 via webinars en sinds 2019 via Instagram Storeis, kreeg ik eerst veel meer interactie met de mensen die mij en mijn bedrijf volgden, en al snel daarna ook meer klanten en aanmeldingen als ik iets lanceerde.
Jezelf tot leven brengen voor de mensen die jou volgen hoeft overigens niet altijd te betekenen dat je iets met video gaat doen. Het kan ook door verhalen over jezelf en jouw ondernemersreis te vertellen, door foto’s van jezelf bij je blogs en social mediaberichten te plaatsen of door dingen met audio (bijvoorbeeld podcasten of dingen op Clubhouse organiseren) te doen.
Succesfactor 3: wees benaderbaar
Geef mensen die jou en jouw bedrijf volgen altijd het gevoel dat ze je makkelijk kunnen benaderen – en/of moedig ze actief aan om dit te doen. Als mensen zich welkom voelen om je een berichtje of mailtje te sturen en jij de tijd maakt om hierop te reageren, dan maken ze automatisch een sterkere connectie met je. Eén persoonlijk contactmoment met jou kan voor potentiële klanten veel meer betekenis hebben dan het lezen van honderd van je berichten op Facebook en Instagram.
Op het moment dat je een aanbod lanceert is het nog extra belangrijk om mensen aan te moedigen om contact met je op te nemen als ze vragen hebben over je aanbod of even met jou willen overleggen of het voor hen de juiste keuze is om er ja op te zeggen. Ik kan me nog herinneren dat ik in 2017, toen ik die workshop over succesvol adverteren op Facebook gaf, een chatfunctie op mijn website had. Via die chat heb ik toen verschillende ondernemers gesproken die vragen hadden over de workshop en interesse hadden om mee te doen.
Ook nu communiceer ik in een lancering altijd heel duidelijk dat mensen mij altijd via mail of Zoom mogen spreken om rustig hun vragen te stellen. Vervolgens geef ik iedereen die mij benadert een eerlijk advies over wel of niet ja zeggen tegen mijn aanbod. Ook zo bouw je sterke connecties op, zowel met de mensen die je nieuwe klanten worden als met de mensen voor wie jouw aanbod (op dat moment) niet de juiste keuze is.
Succesfactor 4: bied mensen een plek om online samen te komen met jou en anderen uit jouw netwerk
Dit is iets dat ik zelf sinds 2017 ben gaan doen. In eerste instantie startte ik een gratis Facebookgroep waar mensen die het leuk vonden om meer connectie te maken met mij en anderen die mijn bedrijf volgden bijeen konden komen. Dit is ook voor jou een heel simpele mogelijkheid om een zogenaamde ‘community’ rond je bedrijf te creëren: een plek waar het geen eenrichtingsverkeer is (jij zendt en de ander ontvangt), maar tweerichtingsverkeer: een plek waar iedereen met elkaar kan communiceren. Zorg er dan wel voor dat jij je stempel op de groep drukt en het niet een plek is waar iedereen wel elkaar kent, maar nauwelijks weet dat jij de groepseigenaar bent. Want in dat laatste geval werkt het niet om mensen een sterkere connectie met jou te laten maken.
Zelf heb ik mijn Facebookgroep na een tijdje gesloten en ben ik vanaf eind 2018 iets anders gaan doen: challenges organiseren als onderdeel van een lancering, oftewel: gratis trainingen van een dag of vijf waarin je iets heel concreets van mij kon leren. Bijvoorbeeld hoe je een blog schrijft dat de potentie heeft om te scoren in Google of hoe je een succesvol ondernemersjaar plant. Met aan die challenge ook een tijdelijke Facebookgroep gekoppeld waar iedereen die de challenge volgde online bijeen kon komen, vragen kon stellen en uitwerkingen van opdrachten met mij en elkaar kon delen.
Deze challenges organiseer ik inmiddels een paar keer per jaar. Ook dit is een heel mooi middel om een groepsgevoel te creëren rond je bedrijf en daardoor connecties te versterken. Het samen een week lang werken aan een gemeenschappelijk doel zorgt sowieso al voor een sterke connectie. Bovendien geef je mensen een week lang de kans om te proeven van jouw waarde (en in mijn geval: van mijn manier van coaching). Ook dat geeft een connectie. Kijk eens hoe jij dat groepsgevoel kunt creëren, of dat nou door middel van een Facebookgroep, een challenge of nog iets anders is.
Succesfactor 5: geef mensen de kans laagdrempelig betaald een wauw-ervaring met jou op te doen
Dit is iets dat ik zelf sinds 2020 ben gaan toepassen als aanvulling op mijn challenges. Op het moment dat je mensen live ziet – of in deze tijd: online via bijvoorbeeld Zoom – heb je de kans een nog sterkere connectie met elkaar te maken. Daarom ben ik aan mijn gratis challenge waarin ik ondernemers leer een blog te schrijven waarmee ze kunnen scoren in Google afgelopen november een laagdrempelig betaalde VIP-optie gaan toevoegen.
Die VIP-optie hield in dat je als deelnemer aan mijn challenge (die inmiddels Bootcamp heet) niet alleen elke ochtend een workshop kreeg en de hele week toegang had tot de Facebookgroep van de training, maar ook vijf dagen lang elke dag live coaching van mij kreeg via Zoom.
De 20 VIP-tickets die ik had vlogen weg en ik heb in die week hele mooie connecties kunnen maken met de mensen die er als VIP bij waren (en zij met mij), ook met mensen die een maand daarvoor nog nooit van mij en van Ik help jou online gehoord hadden. Een heel groot deel van hen koos meteen daarna ook voor mijn vervolgtraining.
Kijk zelf ook eens hoe je jouw potentiële klanten tijdens een lancering een laagdrempelige wauw-ervaring met jou kunt bieden. VIP-tickets aanbieden is wellicht niet in ieder bedrijf een geschikte optie, maar er is vast iets te bedenken dat heel goed past bij jou.
Blijf je bekendheid vergroten
Ter afsluiting van dit artikel wil ik je meegeven dat er helemaal niets mis is met het vergroten van de naamsbekendheid van je bedrijf. Sterker nog: ik moedig je juist aan om daar constant aan te werken. Maar doe het wel op een manier die je ook echt iets oplevert, dus met focus op sterke connecties. Want vergeet niet: op dit moment zijn er al ondernemers die veel minder bekendheid hebben qua aantallen volgers, lezers en fans dan jij, maar wel een veel succesvoller bedrijf hebben. Iets om over na te denken als je weer eens te veel op aantallen gefocust bent en te weinig op connecties.