Lanceren met succes doe je zo: neem de tijd voor je prelancering - Ik help jou online

Als ondernemer ben je ongeduldig, dat weet ik. Je doet het liefst vandaag één actie om daar meteen al één of meer nieuwe klanten mee te krijgen. Maar helaas werkt dat voor de meesten van ons niet zo. Om succesvol te zijn als ondernemer moet je een marathonloper zijn, geen sprinter. En dat geldt ook als je succesvol wilt lanceren. Daarom vandaag een blog over mijn lanceergeheim 2: neem de tijd voor je prelancering.

 

Eerder deze week sprak ik een klant die middenin een lancering zat waarvan het hoogtepunt een winactie was. In een paar dagen prelanceren had ze bijna 200 mensen enthousiast gemaakt om mee te doen aan haar actie en als gevolg daarvan ook bijna 200 e-mailadressen verzameld van nieuwe potentiële klanten. Een van haar belangrijkste lessen uit deze lancering kon ze inmiddels al benoemen: ‘De volgende keer doe ik een langere prelancering, want dan had ik nog veel meer mensen enthousiast kunnen maken om mee te doen en dus nog veel meer e-mailadressen kunnen verzamelen.’

Nu is bijna 200 nieuwe e-mailadressen van potentiële klanten verzamelen in een paar dagen tijd natuurlijk verre van slecht. Deze dame mag trots zijn op de lancering die ze gedaan heeft en het resultaat dat ze behaald heeft – en heeft er daarnaast ook nog een hele waardevolle les aan overgehouden.

 

Van losse flodders naar slimme marketing

Het hele principe van lanceren draait om toewerken naar een climax. Je hebt eerst een periode die de prelancering heet en die je gebruikt om bijvoorbeeld waardevolle tips te geven aan de mensen die jouw berichten lezen of bekijken, inspiratie met hen te delen, verhalen aan hen te vertellen, iets leuks voor hen te organiseren in de vorm van een challenge, een webinar, een winactie of wat dan ook, enzovoort. Dat doe je om al die mensen die jou online volgen de kans te geven om nader kennis met je te maken, een band met je op te bouwen en te proeven van dat waar jij goed in bent.

Als vervolg hierop doe je dan vervolgens jouw echte lancering: je vertelt over jouw aanbod en maakt mensen die al deel uitmaakten van je prelancering enthousiast om gebruik te maken van dat aanbod. Doordat ze in de periode daarvoor, jouw prelancering, al kennis met je hebben kunnen maken en waarde en inspiratie van jou hebben gekregen, is de kans dat ze gebruik willen maken van jouw aanbod een heel stuk groter dan wanneer jij aan zogenaamde ‘losse flodder-marketing’ doet. Je kent het wel: vandaag een aanbod in de lucht schieten dat vanochtend spontaan in je opkwam terwijl je de afgelopen paar weken online niet of nauwelijks van je hebt laten horen.

 

Het succes van je lancering wordt bepaald door de kracht van je prelancering

Je kunt dat zo zien: als jij aan ‘losse flodder-marketing’ doet, dan heb je soms wel eens het geluk dat er net één of twee nieuwe klanten aanhaken op je aanbod. Dat ze er enthousiast over worden en het bij je willen kopen. Maar het de lucht in schieten van die losse flodders is niet iets waar je gedurende het hele jaar op kunt bouwen. Het is gebaseerd op geluk en op wisselvalligheid, geen goede elementen om een stabiel bedrijf op te bouwen.

Werk je volgens het principe van lanceren, en doe je als onderdeel daarvan dus een prelancering, dan ben je bewust naar iets toe aan het werken. Stel dat je na één week prelanceren een aanbod naar buiten brengt en daarvan dan één of twee nieuwe klanten mag verwachten: dan is er nog niet of nauwelijks verschil met het resultaat van de ‘losse flodder-ondernemer’.

Maar wat nu als het te verwachten resultaat zich bij werken volgens het lanceerprincipe elke week verdubbelt? Dat als je een prelancering van twee weken doet, je dan mag rekenen op twee tot vier nieuwe klanten uit je lancering? En dat als je een prelancering van drie weken doet, je dan vier tot acht nieuwe klanten mag verwachten als je jouw aanbod lanceert? Enzovoort? Dan loopt het verschil in resultaat snel op. Wordt het dan niet een stuk aantrekkelijker om volgens het lanceerprincipe te werken dan op basis van losse flodders?

 

Lanceervalkuil 1: die van de ‘ik wil me niet opdringen’-ondernemer

Er zijn twee manieren waarop ik het in de prelancering heel vaak mis zie gaan als ik ondernemers het principe van lanceren om nieuwe klanten aan te trekken leer. Het eerste is dat ze in hun prelancering niet voluit durven te gaan, omdat ze op de een of andere manier het idee hebben opgevat dat het opdringerig is als je jouw potentiële klanten veel gratis waarde en inspiratie geeft.

Ze voelen zich al te veel als ze één inspirerend mailtje per week sturen naar een lijst van mensen die zich daar vrijwillig voor hebben ingeschreven of als ze drie keer in een week een waardevol bericht op social media zetten dat onder ogen kan komen bij mensen die vrijwillig hun pagina of account zijn gaan volgen.

Zelf kan ik me niet herinneren dat ik ooit iemand die mij volgt heb horen klagen dat hij of zij te veel gratis waarde van mij kreeg. En mocht dat wel zo zijn, of mocht iemand de hoeveelheid waarde die ik geef te veel vinden, dan hebben ze altijd zelf de simpele mogelijkheid om zich uit te schrijven of mij te ontvolgen. Daar ben ik helemaal oké mee.

Maar er zijn dus genoeg ondernemers die behoorlijk bang zijn voor afhakers, ontvolgers of uitschrijvers en zich om die reden inhouden, ook als ze aan het prelanceren zijn en het doen van een aanbod dus überhaupt nog niet aan de orde is. Ze laten in hun prelancering misschien één of twee keer per week heel voorzichtig van zich horen, maar het is zo weinig dat hun potentiële klanten (die, vergeet dat niet, gedurende hun dag nog wel wat meer te doen hebben dan jouw berichten lezen) het niet of amper gezien hebben. Waardoor dus de hele kracht van je prelancering verloren gaat en jij helaas met een teleurstellend resultaat uit je lancering achterblijft.

 

Lanceervalkuil 2: die van de ‘ik snap het, maar ik doe het toch even anders’-ondernemer

Een andere valkuil die ik heel vaak zie is die van de ondernemer die het hele concept van lanceren wel snapt, en ook de tijd maakt om zich erin te verdiepen, maar het dan in de praktijk toch anders uitvoert. Die bijvoorbeeld wel besluit om een paar weken lang online waarde te delen over een onderwerp dat aansluit op het aanbod, maar meteen in het eerste bericht van de prelancering ook meteen maar het aanbod naar buiten brengt. Terwijl je dat – als je het concept van lanceren echt toepast – eigenlijk pas een paar weken later moet doen.

Ik weet bij dit type ondernemer nooit zo goed of het nou komt doordat ze weinig geduld hebben, toch niet voldoende vertrouwen hebben in de werking van het lanceerconcept of nog een andere reden hebben om het niet toe te passen. Maar door het op deze manier te doen mis je het hele stuk van eerst vertrouwen opbouwen en een sterkere connectie maken met de mensen die jou online volgen. En verklein je de kans dat die mensen ja gaan zeggen op je aanbod enorm, omdat je bij het geven van je waarde per direct ook al iets wilt komen halen. En vervolgens vaak teleurgesteld raakt als je dat niet meteen krijgt, met alle gevolgen die daar weer uit voortkomen.

Mocht het stukje ongeduld een rol spelen (want welke ondernemer is er nou niet ongeduldig?), dan begrijp ik dat heel goed. Maar lanceren vraagt niet van je dat je maanden op de uitkomst hoeft te wachten. In Amerika zijn er ondernemers als Marie Forleo die slechts één keer per jaar lanceren. Ze delen het hele jaar waarde (een soort 50 weken durende prelancering dus), en zetten dan één keer in dat jaar hun aanbod open voor nieuwe deelnemers. Daar trekken ze vervolgens al hun klanten voor een heel jaar mee aan en halen ze hun volledige jaaromzet mee binnen.

Maar dat is niet hoe jij en ik het hoeven te doen. Als je vier of vijf weken de tijd neemt voor de prelancering en de lancering samen, dan bouw je ook al heel veel op en mag je, als je het goed aanpakt, ook al mooie resultaten verwachten in de vorm van meerdere nieuwe klanten tijdens je lancering. Dat zou toch zelfs voor een ongeduldig ingestelde ondernemer haalbaar moeten zijn?

Kortom: neem de tijd en het geduld voor je prelancering en wees niet te voorzichtig en daarmee te onopvallend als je jouw prelancering aan het doen bent. Dan weet ik zeker dat die prelancering het resultaat uit je lancering heel erg ten goede gaat komen!

 

ZAL IK JE EEN HANDJE HELPEN?

Sluit je dan aan bij de Lanceer Succes Community en bij de training Lanceer Succes Plan, zodat ik jou kan leren hoe jij veel meer leuke klanten naar je toe laat komen. In de training help ik je in een aantal eenvoudige stappen aan een lanceerplan dat volledig past bij jou, met ruime aandacht voor het doen van een ijzersterke prelancering. Bovendien mag je in de Lanceer Succes Community wanneer je maar wilt mijn hulp inroepen bij het maken van jouw plannen. Check het Lanceer Succes Plan hier.