Lanceren met succes doe je zo: ken je cijfers en haal er je lessen uit - Ik help jou online

Hoe doe je vol zelfvertrouwen een succesvolle lancering die veel leuke klanten ja laat zeggen tegen jouw aanbod? De komende weken deel ik een aantal van mijn ‘lanceergeheimen’ met je waardoor jij makkelijker nieuwe klanten krijgt. Vandaag geheim 4: houd je cijfers bij en gebruik ze om je lanceringen keer op keer beter en succesvoller te maken.

 

De meeste ondernemers hebben een hekel aan cijfers. Er zijn veel dingen waar ze zich graag mee bezighouden, maar cijfers zijn er daar niet eentje van.

Zelf vind ik cijfers eigenlijk best leuk, hoewel ik ze niet vanaf het begin dat ik lanceringen deed altijd even nauwkeurig heb bijgehouden. Inmiddels doe ik dat wel, omdat ik me nu realiseer dat je door je cijfers goed bij te houden je lanceringen telkens meer effectief voor je kunt laten werken, zonder dat je ook meer werk in je lanceringen hoeft te steken. In elk cijfer dat je verzamelt zit namelijk een les verborgen. In dit blog neem ik je mee in drie simpele cijfers die je tijdens je lancering kunt verzamelen en wat je daaruit mag leren.

 

Belangrijk cijfer 1: Hoeveel mensen gaan er naar je aanbodpagina?

Meestal heb je tijdens je lancering een pagina op je website waar je jouw aanbod presenteert. Naar die aanbodpagina leid je mensen die deel uitmaken van je lancering toe, zodat ze daar kunnen beslissen om wel of niet te kopen. Je kunt dat op allerlei verschillende manieren doen: door tijdens je lancering mailtjes te sturen met een link naar jouw aanbodpagina, door op social media te vertellen over je aanbod inclusief een link ernaartoe, door een webinar of challenge te geven en van daaruit naar je aanbod te leiden, enzovoort.

Hoeveel mensen vervolgens ook echt naar jouw aanbodpagina toe gaan, dat is een cijfer dat je kunt meten/opzoeken, bijvoorbeeld in Google Analytics. Tijdens de lancering die ik in november 2020 voor mijn training Continu klanten uit je website deed werden er bijvoorbeeld 229 bezoeken aan de aanbodpagina van die training gebracht. Jij kunt ook nagaan hoeveel mensen op jouw aanbodpagina komen tijdens je lancering.

Vervolgens kun je dat aantal als hoog, gemiddeld of laag bestempelen. Is het in jouw ogen een (te) laag aantal, dan is er over het algemeen één van twee dingen aan de hand: je bent te bescheiden geweest in het onder de aandacht brengen van jouw aanbod, waardoor weinig mensen het gezien hebben en er dus ook weinig mensen je aanbod bekeken hebben. Of je hebt niet aantrekkelijk genoeg over je aanbod verteld, waardoor maar weinig mensen die het wél gezien hebben op je linkje hebben geklikt. Jouw les is dan: volgende keer minder bescheiden zijn of beter worden in aantrekkelijk schrijven en/of vertellen over je aanbod. Of allebei.

 

Belangrijk cijfer 2: Welk percentage van de bezoekers van jouw aanbodpagina heeft gekocht?

Nog belangrijker dan harde getallen zijn wat mij betreft de percentages. Want welke getallen je behaalt, bijvoorbeeld qua aantal doorklikken naar je aanbodpagina, hangt ook deels af van hoeveel bekendheid je al hebt. Een percentage zegt veel meer over hoe goed jij al bent in het aantrekkelijk verkopen van je aanbod.

Als jij een lancering doet, dan weet je aan het eind daarvan hoeveel nieuwe klanten je daaruit gekregen hebt. Als je dat aantal vervolgens deelt door het aantal bezoeken aan je aanbodpagina, dan heb je jouw zogenaamde conversiepercentage (percentage bezoekers dat ook echt gekocht heeft). Om je een richtlijn te geven: je doet het tijdens een lancering al erg goed als je een conversie van 3 procent of meer weet te behalen.

Zelf kreeg ik tijdens mijn novemberlancering voor de training Continu klanten uit je website 13 nieuwe deelnemers. Als je die 13 deelt door de 229 bezoeken aan mijn aanbodpagina, dan krijg je een conversiepercentage van ongeveer 5,6 procent.

Wat nu als je niet blij bent met jouw conversiepercentage omdat het laag is? Ook dan mag je weer kijken welke les hierin voor jou verscholen zit. Meestal is dit dat je een betere, meer overtuigende aanbodpagina mag schrijven. Spreek je op jouw pagina jouw potentiële klanten goed genoeg aan op hun verlangens? Benoem je goed genoeg welk resultaat klanten uit jouw aanbod kunnen halen? Gebruik je reviews van eerdere blije klanten? Neem je obstakels van twijfelende klanten weg? Is het duidelijk genoeg wat de prijs is van je aanbod? Enzovoort.

Soms is er iets anders aan de hand, zeker als je helemaal geen klanten hebt gekregen uit je lancering: namelijk dat het aanbod dat jij wilt verkopen niet aansluit bij de behoefte van jouw potentiële klanten. In dat geval mag je meer gaan onderzoeken wat zij nu écht van jou nodig hebben, bijvoorbeeld door eens met een paar potentiële klanten in gesprek te gaan. Niet om ze te pushen om alsnog jouw aanbod te kopen, maar vanuit een open nieuwsgierigheid en leergierigheid om in een volgende lancering iets meer passends te kunnen aanbieden. Doe dat ook als je hier eigenlijk geen zin in hebt, want je leert er ontzettend veel van!

 

Belangrijk cijfer 3: Wat is je totaalomzet uit je lancering?

Het is slim om aan het einde van een lancering in kaart te brengen hoeveel omzet je in totaal uit je lancering hebt gehaald. Of je het nu veel of weinig vindt, het is een graadmeter voor waar jij nu bent als lancerende ondernemer en een startpunt van waaruit je de volgende keer nog succesvoller kunt lanceren.

Bij mij was dat bij mijn novemberlancering best een rekenwerkje. Als opmaat naar het lanceren van mijn training had ik namelijk een Word gevonden in Google Bootcamp (een 5-daagse kennismakingstraining) georganiseerd, waarbij ik ook VIP-tickets en onbeperkte toegang tot de opnames van de Bootcamp had verkocht. Bovendien hadden nieuwe klanten de kans om deelname aan mijn training in termijnen te betalen, waardoor ik met verschillende bedragen moest rekenen.

Maar ik ben natuurlijk niet voor één gat te vangen en berekende uiteindelijk dat ik met mijn lancering een omzet van 6.257 euro had gerealiseerd. In mijn geval kon ik dat vergelijken met eerdere lanceringen die ik voor dezelfde training had gedaan en zo een mooie stijgende lijn zien. Om mezelf vervolgens de vraag te stellen: wat kan ik vanaf dit punt doen om mijn volgende lancering weer succesvoller te maken?

En die vraag wil ik dat jij jezelf ook gaat voorleggen als je eenmaal je eerste lanceerervaring hebt opgedaan. En ook als je al wat langer aan het lanceren bent. Wat zijn dingen die je de volgende keer kunt doen om dan nog meer mensen te bereiken en inspireren, hoe kun je nog meer nieuwe klanten bereiken en helpen en als mooi gevolg daarvan een nog hogere lanceeromzet realiseren? Waar mag je nog beter in worden, wat wil je een volgende keer uitproberen, waar mag je jouw aantallen verhogen, mag je jouw lancering een volgende keer korter of langer laten duren, enzovoort.

Zelf schrijf ik dit soort lessen en inzichten meteen na mijn lancering al op, want als je dat pas gaat doen als je een volgende keer weer wilt lanceren staat meestal niet alles meer vers in je geheugen. In mijn geval bijvoorbeeld was het werken met affiliates de laatste keer een groot succes, dus een volgende keer wil ik dat nog slimmer en groter aanpakken. En zo heb ik meerdere lessen opgeschreven. Laat ze niet verloren gaan, want dan begin je in elke lancering weer vanaf nul.

 

Ik zou nog een hele tijd door kunnen schrijven over cijfers verzamelen en wat je daar tijdens en na je lancering allemaal van kunt leren. Maar om je niet te overspoelen houd ik het even bij deze drie belangrijke cijfers. Zorg dat je ze serieus neemt en jouw lessen eruit pikt, welke dat dan ook zijn. Veel succes!

 

Zullen we samen werken aan jouw lanceersucces?

Schrijf je dan hier in voor mijn training Lanceer Succes Plan.