Lanceren: helpt het jouw type bedrijf aan een omzetpiek? - Ik help jou online

Lanceren is een niet-verkoperige manier om je aanbod in een korte periode bij veel mensen onder de aandacht te brengen én vervolgens een piek in je omzet te realiseren. In dit artikel laat ik je zien met welk type bedrijf en verdienmodel jij door het doen van een lancering veel succes kunt behalen.  

 

Doe je binnen je bedrijf een lancering, dan betekent dit dat je één specifieke vorm van aanbod die jij verkoopt onder de aandacht brengt van de mensen die jouw bedrijf volgen. Dit doe je op de plekken waar jij met je bedrijf online actief bent, zoals in je blogs, in je e-mails, op Facebook, op Instagram of op andere kanalen die jij voor je bedrijf inzet.

Als je een succesvolle lancering wilt doen, dan is het slim om in je marketing tijdelijk één (breed) onderwerp centraal te stellen dat logisch aansluit op je aanbod. In plaats van dat je in je e-mails of je social mediaberichten de ene dag over dit praat en de andere dag weer over totaal iets anders schrijft, kies je dat ene brede onderwerp en deel je daar zo veel mogelijk over.

Stel dat ik een training wil verkopen over hoe je meer klanten krijgt via je website, dan is bloggen bijvoorbeeld het thema dat ik uitkies om centraal te stellen. Vervolgens deel ik dus op mijn online kanalen van alles over bloggen, zoals handige tips, inspiratie om (vaker) te gaan bloggen, verhalen van mijzelf en mijn klanten over wat we dankzij bloggen bereikt hebben, et cetera. Stel dat je mensen enthousiast wilt maken voor een wandelvakantie in Spanje, dan deel je bijvoorbeeld tips om je voor te bereiden op zo’n vakantie, inspiratie over mooie plekken om te wandelen, verhalen van gasten die eerder bij je op wandelvakantie zijn geweest, enzovoort.

Omdat je veel over dat ene thema deelt, gaan de mensen die jou online volgen zien dat jij veel van dit onderwerp weet. Ook zal een deel van je volgers, lezers en/of kijkers steeds geïnteresseerder raken in dit onderwerp, en er zo veel interesse in krijgen dat ze klaar zijn voor een vervolgstap: jouw mooie aanbod kopen. En dat aanbod, dat doe je dus vervolgens. En omdat jij er daarvoor al zo veel waarde en inspiratie over gedeeld hebt, zullen mensen juist geneigd zijn het bij jóu te kopen.

 

Voor wie is lanceren geschikt?

Hieronder vertel ik je bij welke vijf typen bedrijven en verdienmodellen lanceren goed past.

 

Ondernemers die online trainingen geven

Geef je online trainingen, cursussen of heb je een online programma? Dan is lanceren een heel goede manier om daar deelnemers voor te krijgen. Zelf doe ik regelmatig lanceringen om een nieuwe training onder de aandacht te brengen, of om een bestaande training opnieuw onder de aandacht te brengen – en dat maakt telkens weer nieuwe ondernemers enthousiast om mee te doen aan die trainingen.

Geef jij ook trainingen of een variant daarop? Dan is het slim om als onderdeel van je lancering iets gratis aan te bieden waarbij jij op een interactieve manier kennis overdraagt. Denk aan het geven van een webinar, het organiseren van een meerdaagse gratis training of een serie Facebook of Insta Lives. Potentiële klanten krijgen dan niet alleen nog meer vertrouwen in jou, maar zien ook meteen of jouw manier van hen dingen leren goed bij hen past.

Door extra bonussen te geven aan deelnemers die tijdens je lancering ‘ja’ zeggen tegen je training, of door duidelijk te communiceren dat je alleen tot een bepaalde datum nog voor deze aantrekkelijke prijs mee kunt doen, maak je het tijdens je lancering extra aantrekkelijk om je aanbod te kopen.

 

Ondernemers die dingen organiseren

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een themaweek als een wandelweek of een wijnweek, aan retraites, aan workshops die een vaste datum hebben of aan events die één of twee dagen duren. Die laatste twee kunnen natuurlijk net zo goed online zijn als live.

Specifiek aan dit type aanbod is dat er vrijwel altijd een maximaal aantal plekken is. Bijvoorbeeld een wandelweek waar plek is voor maximaal acht deelnemers, een workshop waar maximaal twaalf mensen aan mee kunnen doen of een event in een zaal waar plek is voor honderd personen.

Je werkt dus in een lancering toe naar het verkopen van zo veel mogelijk van die plekken. Afhankelijk van het aantal plekken pak je dat wat kleiner of groter aan. Toen ik mijn eerste online workshop gaf waarbij ik plek had voor maximaal twaalf deelnemers plaatste ik bijvoorbeeld alleen berichtjes op Facebook en in mijn e-mails om de workshop uit te verkopen. Maar als ik een event met honderd plekken zou willen uitverkopen, dan zou ik daarvoor bijvoorbeeld ook webinars gaan geven.

Bij dit type aanbod werkt het goed om met een zogenaamde early bird bonus of korting te werken. Je wilt immers zo snel mogelijk duidelijkheid hebben over of er voldoende belangstelling is om je themaweek, workshop of andere aanbod door te kunnen laten gaan. Met een bonus of korting trek je de vroege vogels over de figuurlijke streep om snel te beslissen.

 

Ondernemers die kortdurende diensten aanbieden

Als jij in je bedrijf diensten verleent waarbij je per klant per afspraak maximaal twee uren aan het werk bent, dan is lanceren ook een goede manier om nieuwe klanten te krijgen. Als je lancering echt goed loopt, en je bijvoorbeeld vijftien tot twintig nieuwe klanten oplevert, dan is het voor jou goed te doen om met iedere nieuwe klant op korte termijn een afspraak in te plannen.

Anders is dat wanneer je met klanten over het algemeen een langere en omvangrijkere samenwerking aangaat. Denk bijvoorbeeld aan een virtual assistant die met elke nieuwe klant meteen drie tot vijf vaste uren in de week gaat werken. Dan is het juist heel onhandig om in één keer tien nieuwe klanten tegelijk te krijgen met wie je allemaal eerst een fase van kennismaken en aftasten in gaat.

Bij wie het dan wel past? Bijvoorbeeld bij coaches die korte trajecten doen, bij ondernemers met een massagepraktijk, bij personal trainers, bij fotografen, et cetera. En natuurlijk kun je ook als je in deze groep valt tijdens je lancering een maximaal aantal plekken beschikbaar stellen. Dat zorgt meteen voor extra urgentie om over je aanbod te beslissen.

 

Ondernemers die digitale producten verkopen of fysieke producten die er geschikt voor zijn

Als jij producten verkoopt die je met de hand maakt, en waar per product veel creatietijd in gaat zitten, dan is lanceren niet heel handig. Want stel dat er dan heel veel klanten tegelijk komen, dan raak jij waarschijnlijk in de stress van alle producten die je moet maken. Anders is dit wanneer je bijvoorbeeld jouw producten op grote schaal elders kunt inkopen. Dan leent een lancering zich ook goed voor jouw fysieke producten.

Digitale producten zijn al helemaal ideaal om te lanceren. Daar kun je immers zo veel van verkopen als je maar wilt zonder dat het extra maaktijd kost. Denk bijvoorbeeld aan de websitebouwer die eigen website templates heeft ontwikkeld of de ondernemer die eigen software heeft ontwikkeld.

Bedenk ook dan een leuke en originele manier om extra aandacht te genereren voor jouw aanbod. Inspireer mensen bijvoorbeeld over hoe ze jouw software kunnen toepassen of geef ze handige copywritingtips over hoe ze met jouw template hun website zo kunnen inrichten dat het hen meer klanten oplevert. Als het bij je past, zet dan zeker ook een interactief element in tijdens je lancering, zoals video’s of een webinar.

 

Ondernemers die gedurende het jaar een goede aanleiding kunnen creëren

Denk hierbij bijvoorbeeld aan de gezondheidscoach die weet dat haar potentiële klanten aan het begin van het jaar boordevol goede voornemens zitten over gezond leven, en dat ze vlak voor de zomer nog graag wat kilo’s kwijt willen. Of aan de business coach die weet dat ondernemers rond de jaarwisseling besluiten dat ze het komend jaar eens echt een succes van hun bedrijf willen maken. Of ondernemers in het toerisme die gasten juist in het voorjaar of in de herfst willen laten genieten van al het moois op de plek waar ze wonen.

Dit element dat specifiek bij een bepaalde tijd van het jaar hoort wordt dan het onderwerp van je lancering. Dus bij een gezondheidscoach in het voorjaar de tips en inspiratie om fit de zomer in te gaan, met vervolgens een daarbij passend aanbod. Voor de businesscoach de tips en inspiratie om nu eens wél echt een succes te maken van een nieuw ondernemersjaar, met een aanbod dat daarop aansluit. En voor de ondernemer in de vakantiebranche tips en inspiratie over waarom het juist in de herfst zo mooi bij jou is, plus de uitnodiging om te boeken.

Ook hier kun je je lancering weer zo klein of uitgebreid maken als je wilt. Met de combinatie van e-mails en berichten op social media kom je vaak al een heel eind. Wil je het groter aanpakken, dan kun je bijvoorbeeld een meerdaagse gratis training of challenge organiseren om mensen nog enthousiaster te maken voor je aanbod. Kies ook daarvoor dan weer een onderwerp dat goed bij de tijd van het jaar aansluit.

 

En, past lanceren bij jouw bedrijf en bij jouw verdienmodel? Laat je dan vooral ook inspireren door de artikelen die ik de komende weken nog ga schrijven, met veel praktische tips over hoe je een succesvolle lancering aanpakt. Heb je hier vragen over? Zet ze dan alvast in een reactie onder dit artikel zodat ik ze mee kan nemen in mijn vervolgartikelen.