Zo is lanceren de beste manier om je naamsbekendheid te vergroten - Ik help jou online

‘Hoe kan ik de naamsbekendheid van mijn bedrijf vergroten?’ Als ik een euro kreeg voor elke keer als mij die vraag gesteld werd, dan had ik hier een klein fortuin mee kunnen verdienen. In dit artikel neem ik je mee in mijn allerbeste manier om mijn naamsbekendheid te vergroten: lanceren.

 

Er zijn tientallen manieren om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten: zorgen dat je meer volgers krijgt op Facebook of op Instagram, je netwerk op LinkedIn uitbreiden, slim e-mailadressen verzamelen via je website zodat je via e-mail je bekendheid kunt vergroten, eropuit gaan om contacten te leggen op netwerkbijeenkomsten of events, samenwerken met andere ondernemers, enzovoort.

De momenten waarop de naamsbekendheid van mijn bedrijf het snelste groeit zijn de periodes in het jaar waarin ik een lancering doe. Mijn e-maillijst groeit in deze periodes vaak met minstens 10 procent en ook op social media krijg ik er tijdens een lancering veel nieuwe volgers bij.

Het doen van een lancering wil zeggen dat je een slim en leuk plan bedenkt om in een korte periode veel aandacht te creëren voor één specifiek onderwerp en dat je van daaruit je daar goed op aansluitende betaalde aanbod doet. Vervolgens zijn er verschillende manieren waarop vanuit een lancering de naamsbekendheid van je bedrijf groeit. Ik noem er hier vijf.

 

Manier 1: doordat je aan je lancering een element toevoegt waarbij je e-mailadressen verzamelt

Zoals ik net schreef is het de bedoeling dat jij tijdens een lancering veel aandacht genereert voor één onderwerp. Hele goede manieren om extra uit te pakken met het geven van veel waarde en inspiratie aan iedereen die jou volgt zijn het maken en aanbieden van een online cadeautje zoals een e-book, een handige checklist of een gratis training, het geven van een webinar/gratis online workshop en het organiseren van een challenge.

Als je zoiets doet, dan ga je dat natuurlijk ook onder de aandacht brengen. Vervolgens zullen mensen zich er voor gaan inschrijven, wat jou de kans geeft om nieuwe e-mailadressen van potentiële klanten te verzamelen. Zo kan je e-maillijst tijdens een lancering razendsnel groeien, zeker in combinatie met manier 3.

 

Manier 2: doordat je ideeënbrein sneller gaat borrelen

Als je een lancering plant, dan stel je jezelf als het goed is automatisch de vraag: wat kan ik doen om al dit waardevols bij zo veel mogelijk mensen onder de aandacht te brengen? Dat is in elk geval wel de vraag die ik mezelf tijdens een lancering altijd stel. En als je echt even goed de tijd neemt om daarop zo veel mogelijk zinnige antwoorden te vinden, dan heb je zomaar een hele stapel ideeën.

Een paar voorbeelden: je kunt jouw blog, e-book of challenge delen in Facebookgroepen waar jouw potentiële klanten lid van zijn, je kunt video’s op social media gaan maken voor extra zichtbaarheid, je kunt een evenement op Facebook maken van je lancering, je kunt andere ondernemers vragen of ze met je willen samenwerken in de promotie van je lancering, je kunt met een (micro)influencer of met affiliates gaan samenwerken, je kunt gaan adverteren op social media, enzovoort, enzovoort.

Laat het niet bij vijf minuten nadenken en dan tegen jezelf zeggen: ‘Ik weet niks…’, want er zijn echt tal van goede ideeën om jouw lancering breder onder de aandacht te brengen. Mijn eigen favorieten van dit moment zijn: mijn challenge onder de aandacht brengen in Facebookgroepen, IGTV’s en Stories maken op Instagram en samenwerken met affiliates (bestaande klanten die mijn trainingen promoten in ruil voor een commissie). Zo krijg ik iedere keer weer tijdens een lancering nieuwe volgers op social media, nieuwe deelnemers aan mijn gratis training en ook vrijwel direct nieuwe klanten.

 

Manier 3: doordat mensen die jou al kennen het superleuk vinden om jouw lanceringscontent te delen

Dit merk ik keer op keer als ik een lancering doe. Of ik nu een gratis e-book aanbied, een leuke challenge organiseer of nog iets anders doe: mensen die mij al kennen vinden het leuk om dat in hun eigen netwerk te delen. Soms koppel ik daar een mooie beloning aan, bijvoorbeeld dat ik onder iedereen die tijdens mijn lancering iets van mij deelt een gratis ticket voor een workshop verloot. Maar meestal doen mijn trouwe volgers het al uit zichzelf, omdat ze het leuk vinden om te doen.

Op deze manier doen er als ik bijvoorbeeld tijdens mijn lancering een gratis challenge organiseer ook altijd bekenden mee van mensen die al klant bij mij zijn. En komt het ook heel regelmatig voor dat die bekenden van mijn klanten aan het einde van mijn lancering ook klant bij mij worden.

Vertrouw erop dat jouw trouwe volgers het ook leuk vinden om dingen van jou die zij als super waardevol zien te delen in hun netwerk. Als je wilt kun je daar net als ik een mooie beloning bij verzinnen, maar het werkt dus over het algemeen ook al zonder dat je dat doet.

 

Manier 4: doordat je investeert in advertenties op social media

Als je weet dat je echt een goede lancering hebt voorbereid, die zo sterk in elkaar zit dat het niet anders kan dan dat er klanten uit voort zullen komen, dan is het ook de moeite waard om tijdens je lancering te adverteren, wat ik zelf vrijwel altijd doe op Facebook en Instagram. Bij een goede lancering betaalt die investering in advertenties zich altijd terug.

Adverteren kun je bijvoorbeeld doen voor je gratis e-book. Daardoor groeit je e-maillijst en kun je mensen vanuit je e-mails enthousiast maken om klant bij je te worden. Adverteren kun je ook doen voor een gratis online workshop (webinar) of voor een challenge die je geeft, om mensen vervolgens daar enthousiast te maken om je aanbod te kopen.

Pas deze manier om je bekendheid te vergroten wel alleen toe als je goed weet wat je doet met adverteren op social media. Het is geen ‘Ik gooi er wat geld in en er komen vanzelf klanten uit’-strategie. Maar als je een ijzersterk lanceringsplan hebt en goed weet welke teksten en boodschappen je in een advertentie moet overbrengen om mensen actie te laten ondernemen, dan is het een gouden manier om je naamsbekendheid flink te laten groeien en van daaruit ook nieuwe klanten te krijgen. Ik reserveer hier tijdens mijn lanceringen altijd een budget voor.

 

Manier 5, speciaal voor Facebook: doordat je een Facebookgroep gebruikt als onderdeel van je lancering

Als ik een lancering doe, dan zit daar vrijwel altijd ook een tijdelijke Facebookgroep bij waar iedereen die meedoet in samen kan komen. Zeker als ik een challenge organiseer, oftewel: een gratis training van meestal vier of vijf dagen, vind ik dat een heel mooi extra element, zodat deelnemers mij daar vragen kunnen stellen.

Het leuke van je eigen Facebookgroep is dat je er kunt communiceren als persoon of vanuit je Facebookpagina. En doordat de deelnemers in je Facebookgroep de naam van je Facebookpagina daar ook voorbij zien komen, zullen ze snel de stap zetten om die eveneens te gaan volgen (als ze dat nog niet deden natuurlijk). Ik krijg zo tijdens mijn lanceringen vaak tientallen nieuwe volgers voor mijn Facebookpagina, met wie ik dus ook op social media in contact kan blijven zodra ik mijn tijdelijke Facebookgroep weer sluit.

 

Niet alleen meer naamsbekendheid, maar ook meer klanten

Zoals ik al terloops noemde in dit artikel zorgen de manieren die ik hierboven noem niet alleen voor meer naamsbekendheid, maar ook voor meer klanten. Een deel wordt direct tijdens mijn lancering al klant, een ander deel blijft mij eerst een tijdje volgen via de gratis waarde die ik deel om dan op een later moment alsnog klant te worden. Het is in het ondernemen online echt een tweestapsraket: eerst je naamsbekendheid laten groeien en vervolgens van daaruit vrijwel automatisch (als je echt iets waardevols laat zien, deelt en biedt) ook je aantal klanten laten toenemen.

 

Wil jij een expert worden in het lanceren van je aanbod?

Zet dan nu je eerste stap door je aan te melden voor mijn gratis Lanceer Succes Week die maandag begint. Je krijgt tijdens deze week zeven dagen onbeperkt toegang tot module 1 en 2 van mijn training Continu klanten uit je lancering, zodat je de basis leert van het doen van een succesvolle lancering voor jouw mooie aanbod. Meld je hier gratis aan voor de Lanceer Succes Week.