Er kunnen zijn voor je puberkinderen als ze je nodig hebben, spontaan iets leuks gaan doen met een vriendin zonder stress dat je die dag ook nog op social media moet posten en nieuwe aanvragen binnenkrijgen zonder dat je daar Instagram Stories voor hoeft te plaatsen. Dat is hoe het ondernemersleven van opruimcoach Elma Gomes-Jardin eruitziet, waarbij haar goed vindbare website daar een belangrijke bijdrage aan levert.

 

In haar bedrijf Gewoon Opgeruimd helpt Elma drukbezette vrouwen met kinderen met het opruimen van hun huis. Meteen toen ze haar bedrijf startte vond Elma het belangrijk om een website te hebben. “Ik wist toen alleen nog niet wat het betekende om een goede website te hebben. Ik vond mijn eerste website destijds prachtig en ook goed. Maar gaandeweg kwam ik erachter dat er nog wat dingen aan verbeterd konden worden. Ik weet nog dat jij de eerste keer mijn website bekeek en dat je zei: ‘het ziet er heel opgeruimd en minimalistisch uit’. Zo’n website was het dus.”

 

Niet dagelijks op social media

Vanaf het begin wist Elma ook dat ze niet uren per week druk wilde zijn met marketing op social media. “Ik heb een druk gezinsleven met drie kinderen, en mijn gezin is voor mij erg belangrijk. In het begin was ik continu bezig met social media, waardoor de balans een beetje dreigde zoek te raken. Terwijl ik er gewoon 100 procent voor mijn kinderen wil kunnen zijn als er belangrijke dingen zijn. En dat heb ik dus bereikt doordat mijn website goed vindbaar is.”

Dat is nog extra fijn omdat Elma last heeft van chronische migraine. “Ik ben sowieso een aantal dagen per maand uitgeschakeld daardoor – en dan ben ik dus ook niet op social media. Dus dan heb ik een andere plek nodig die voor mij werkt op de momenten dat ik naar mijn lichaam moet luisteren en het rustiger aan moet doen. En nu mijn bedrijf loopt, zijn er weken dat ik het zo druk heb dat ik niet eens tijd heb om een Story op Instagram te plaatsen. Maar doordat mijn website goed in elkaar zit, weten mensen mij ook dan wel te vinden.”

 

Blogs schrijven zoals je praat

Inmiddels heeft de minimalistische website van Elma een metamorfose ondergaan. “Toen ik begreep dat blogs schrijven goed is voor je zichtbaarheid in Google, ben ik die gaan schrijven. In mijn blogs geef ik tips over hoe je dat nou aanpakt, dat opruimen. Toen ik jou leerde kennen ben ik het systematischer gaan aanpakken en ook zoekwoorden gaan gebruiken in mijn blogs. Toen zag ik dat het aantal mensen dat mijn website bezocht begon toe te nemen. Daarmee kreeg ik ook meer telefoontjes en e-mails van mensen die geïnteresseerd waren in mijn aanbod.”

Verschillende blogs van Elma zijn nu uitstekend te vinden in Google. Dat geldt onder andere voor haar blogs over de bewaartermijn van belangrijke papieren, over hoe je je schuur opruimt en over hoe je gaat opruimen als je moeite hebt om spullen weg te doen. “Schrijf zoals je praat en zoals je bent”, dat is een tip van mij die Elma altijd is bijgebleven. “Dat heeft me erg geholpen om van mijn haat-liefderelatie met schrijven af te komen en er meer plezier in te krijgen. In plaats van haat-liefde is het nu een goede vriendschap.”

 

Perfectionisme aan de kant

“Nederlands is niet mijn moedertaal, dus ik blijf wel altijd moeite houden met dingen waar jij niet eens over hoeft na te denken”, vertelt Elma over het schrijven van haar blogs. “Maar ik ben mijn teksten gewoon gaan schrijven in de eerste taal die op dat moment naar boven komt. Soms is het eerste concept van mijn blog wel in vijf verschillende talen geschreven, want ik spreek Nederlands, Portugees, Engels, Spaans en Papiamento.”

Voor Elma blijkt het dé formule te zijn om teksten te schrijven. “Aan het einde knutsel ik het dan wel zoals ik het uiteindelijk wil hebben. Mijn Maria Perfectionista vindt het niet leuk als ik in vijf verschillende talen schrijf, omdat mijn klanten het dan niet kunnen lezen. Maar zij gaan het ook niet lezen, het is een concept. Het helpt om het niet meteen perfect te willen hebben.”

 

Slim met je tijd omgaan

Het nog beter maken van blogs die al een tijdje op je website staan, dat is ook iets waar Elma haar tijd aan besteedt. “Inmiddels heb ik meer ervaring en meer voorbeelden. Dus vaak voeg ik nieuwe en nog leukere voorbeelden toe aan mijn oudere blogs. Daarmee gaan die blogs ook veel meer leven dan wanneer ik alleen maar droge informatie geef.”

Omdat dat verbeteren van oudere blogs veel minder tijd kost dan het schrijven van nieuwe blogs, zorgt Elma er hiermee voor dat ze niet continu druk is en blijft met het bloggen. “Soms heb ik hele drukke maanden en dan is het voor mij praktischer om even een bestaand blog erbij te pakken en daar wat dingen in te veranderen of extra zoekwoorden toe te voegen dan om een nieuwe te schrijven.”

 

Kennismakingen als formaliteit

Regelmatig nemen de websitebezoekers van Elma contact met haar op, per telefoon, Whatsapp of e-mail. “Meestal zijn die contacten heel kort en plannen we al snel een bezoek aan huis in voor een kennismakingsgesprek. Negen van de tien keer is dat kennismakingsgesprek inmiddels een formaliteit. ‘Je bent live net zoals je op je website bent en dit is precies wat ik wil’, zeggen ze dan.”

Hoe heerlijk het ook is dat nieuwe klanten Elma nu zo gemakkelijk vinden in Google en vervolgens vaak snel ja zeggen tegen haar aanbod, dit is natuurlijk niet helemaal vanzelf gekomen. “Ik ben zo blij dat ik de investering in mijn website heb gedaan. Want dit komt niet zomaar aanwaaien. Je moet er wel echt voor gaan zitten, geduld hebben en zoekwoordenonderzoek doen. Dat vind ik trouwens hartstikke leuk, om zoekwoordenonderzoek te doen. En de investering die je doet betaalt zich ruimschoots terug.”

 

De tijd die je erin stopt komt ook weer bij je terug

Want de tijd die je in je website stopt, die krijg je op een wat later moment weer terug.  “Dat mijn website nu zo goed voor mij werkt zorgt ervoor dat ik meer tijd heb om andere dingen te doen”, vertelt Elma. “Niet alleen nieuwe blogs schrijven of een nieuwe weggever maken, maar ook spontaan iets leuks kunnen doen met een vriendin zonder gestrest te raken over dat ik ook op social media moet zijn omdat ik anders mijn omzet niet haal.”

In het begin voelde Elma vaak de druk dat ze op social media haar hele dag moest documenteren.  “Toen dacht ik nog: ik moet heel veel delen en overal een mening oer hebben en dat dus in mijn Stories zetten. In het begin is dat even leuk, maar op een gegeven moment gaf dat mij een flinke portie stress. Terwijl ik nu voor mijn website elke week een klein beetje kan doen, en op het moment dat het mij goed uitkomt.”

 

Bezoek hier de website van Elma van Gewoon Opgeruimd.

 

Beluister hier het volledige podcastinterview met Elma