Klanten uit je website krijgen, hoe doe je dat nou met het type bedrijf dat jij hebt? In dit artikel krijg je een kijkje in hoe je dit slim aanpakt als je een praktijk als coach of therapeut hebt. Ik deel de beste tips met je die huwelijkstrainer Jacoline Steegstra gaf in een podcastinterview dat ik met haar had. Ook leerzaam voor ondernemers met een ander type bedrijf overigens.
Jacoline draait al wat jaartjes mee als ondernemer. Ze startte haar praktijk als huwelijkstrainer in 2009, toen ze na een periode in het buitenland weer in Nederland kwam wonen.
“Mijn website is voor mij het hart van mijn marketing en daarmee ook van mijn praktijk”, zegt Jacoline. Het is de plek waar klanten haar vinden als ze behoefte hebben aan relatietherapie. “Als je diep in de problemen zit met je relatie en je kunt er ’s nachts echt niet van slapen, dan zit je toch met je telefoon in je hand en ga je eens googelen op waar je mee zit. En dan typ je ook je plaatsnaam eens in, om te kijken of er misschien iemand in je eigen omgeving zit die je kan helpen. Toen ik me begon te focussen op mijn website, begon de klantenstroom echt op gang te komen.”
Ik neem je mee in een aantal van de beste tips van Jacoline om klanten uit je website te krijgen.
Tip 1: blijf op koers als je gevonden hebt wat past bij jou
Net als veel ondernemers heeft Jacoline voordat ze besloot vooral op haar website in te gaan zetten allerlei vormen van marketing uitgeprobeerd, ook social media. “Maar bij Tiktok en Instagram Stories ben ik echt afgehaakt. Ik zie dat anderen dat heel leuk doen, maar bij mij past het niet.”
Actief op Facebook en Instagram is ze wel, maar niet heel gestructureerd. Komt er spontaan iets in haar op dat ze wil delen, dan doet ze dat, maar wel altijd met een stukje diepgang erbij. “Nooit zomaar alleen een quote.”
Jacoline raadt iedereen aan om zelf ook zo’n ontdekkingsreis te maken naar welke vorm van marketing het beste past bij jou. Om daarin ook te vertrouwen op wat goed voelt voor jóu. En heb je dan eenmaal ontdekt welke vorm van marketing volledig past bij jou, blijf dan ook op koers zodat het echt goed voor je kan gaan werken. “Ga niet elk halfjaar switchen en weer iets anders proberen.”
Tip 2: heb je ideale klant haarscherp in beeld
Eerder was het aanbod van Jacoline een stuk breder: ze deed ook mediation met slachtoffers en daders, ze begeleidde bij echtscheidingen en deed andere vormen van bemiddeling, bijvoorbeeld bij burenruzies. Maar op een gegeven moment ontdekte ze dat haar hart echt bij relatietherapie ligt. En dat ze het liefst werkt met jonge stellen die veel ballen in de lucht te houden hebben en al bekend zijn met persoonlijke ontwikkeling en er daardoor voor openstaan om aan zichzelf en hun relatie te werken.
Dat haarscherp in beeld hebben wie je nu precies wilt helpen komt heel goed van pas als je met jouw websiteteksten jouw ideale klanten wilt aantrekken. Dat is iets dat Jacoline ook in de praktijk ervaart. “Ik vraag nieuwe cliënten altijd even hoe ze bij mij terecht zijn gekomen. Want er komen meer resultaten tevoorschijn als je googelt op relatietherapie Leeuwarden. En dan hoor ik vaak terug dat het net lijkt alsof ik hen precies begrijp, dat ik precies weet waar zij mee zitten. De teksten zijn echt geschreven op de potentiële cliënten.”
“En ook de persoonlijke foto’s en verhalen vinden ze heel leuk, plus dat ik een vriendelijke uitstraling heb. ‘Het voelt niet zo klinisch alsof we in therapie gaan, de praktijk ziet er gezellig uit’, zeggen ze. Mensen willen dat jouw website tegen hen praat alsof je samen in één kamer zit.” En dat lukt bij Jacoline.
Tip 3: doe niet geheimzinnig over je prijzen
Naast los te boeken sessies biedt Jacoline op haar website twee glasheldere trajecten met een kop en een staart aan: het Houd me vast-traject van 3 maanden en het Je relatie op de rit-traject van 9 maanden. Klanten zien precies wat ze in zo’n traject krijgen én wat ze daarvoor betalen.
“Over prijzen op mijn website zetten heb ik heel lang geaarzeld, maar ik weet hoe ik zelf zoek. Ik ben een nuchtere Nederlander, en dan wil je gewoon weten wat je ergens aan uitgeeft. Anders heb je toch het gevoel dat er ergens een addertje onder het gras zit. Wat kost het en wat levert het me op, dat wil ik gewoon weten. En dat willen mijn klanten dus ook weten. Sinds ik dit allemaal – mijn ideale klanten, mijn aanbod in trajectvorm én de bijbehorende prijs – zo helder heb, heeft de website een nieuwe vlucht genomen.”
Tip 4: bied een kennismakingsgesprek aan
Zeker wanneer je als therapeut of coach persoonlijk met klanten gaat werken, is het voor hen fijn als ze eerst even kennis met je kunnen maken. Daarom biedt Jacoline op haar website kennismakingsgesprekken aan: een persoonlijk of online gesprek van 30 minuten dat mensen vanaf haar website automatisch bij haar in kunnen plannen. Dat doen ze in de handige afsprakentool Calendly.
De kennismakingsgesprekken bood Jacoline altijd al aan, maar sinds een paar maanden staan ze meer prominent op haar website. ‘Eerst gebeurde er niet zoveel, maar tot mijn grote verbazing is dat ineens gaan lopen. Sinds een paar weken kijk ik in mijn agenda en staat daar regelmatig ineens een afspraak ingepland.”
In Calendly kun je van tevoren aangeven welke tijdstippen er beschikbaar zijn om zo’n kennismakingsgesprek bij je in te plannen. “Ze worden ingeboekt door mensen die ik nog helemaal niet kende en die ook nog niet op mijn mailinglijst stonden. De eerste keer kon ik het bijna niet geloven en heb ik de mensen voor de zekerheid nog even gemaild om te checken of ze een bevestiging van hun afspraak met mij hadden ontvangen. Dat was allemaal goed gegaan, het werkt heel mooi.”
Tip 5: maak je e-mailmarketing eenvoudig
Jacoline stuurt eens in de twee weken een Relatieprikkel naar de mensen die zich (voornamelijk via haar website) hebben ingeschreven voor haar e-maillijst. Die Relatieprikkel is een korte mail met waarde en inspiratie, en af en toe een aanbod. “Ik had het mailen eerder een beetje verwaarloosd, omdat ik ook een boek aan het schrijven was en een kaartenset aan het maken was. Nu houd ik het heel klein en compact.”
En dat werkt. “Eerst maakte ik mijn mails altijd heel uitgebreid, totdat ik van een relatietherapeut in Amerika hele leuke mails kreeg die The Marriage Minute heten. Een superkort mailtje, niet zo’n ding dat zo lang is dat je al geen zin hebt om te beginnen met lezen. Een vriendelijke kop, leuke kleurtjes en twee of drie paragrafen met één kleine tip. Ik vond ze zelf leuk om te lezen, dus toen dacht ik: dan vinden mijn cliënten dit misschien ook wel leuk. Die structuur met één onderwerpje heb ik op mijn eigen manier overgenomen. Zo schrijf ik bijvoorbeeld twee of drie alinea’s over hoe je het goed maakt na een ruzie. Drie tips, niks meer, niks minder. Ik schud steeds meer van me af hoe het zogenaamd zou moeten en blijf steeds dichter bij mezelf. Wat vind ik prettig? En dan hoop ik dat de mensen die mij volgen dat ook prettig vinden.”
Bonustip: kijk één keer per week naar je statistieken
Eens per week logt Jacoline in op Google Analytics om te kijken wat haar website in de afgelopen week gedaan heeft. “Meten is weten. Zorg dat je weet wat je website voor je doet. Ik kijk alleen naar de belangrijkste dingen. De bronnen waar mensen vandaan komen bijvoorbeeld. Ik houd maandelijks in een excel-sheet bij hoeveel organische bezoekers ik heb, hoeveel directe, hoeveel via social media en hoeveel via referrals. Dat voelt net als vroeger met knikkeren: met hoeveel knikkers in mijn buidel kom ik terug? Eerst zat ik op 800 bezoekers per maand, nu op 1600 bezoekers gemiddeld.”
“Wat ik minstens zo mooi vind is dat de gemiddelde leesduur omhoog is gegaan van ongeveer 30 seconden naar 1 minuut 25. Dat is een teken dat mensen ook echt gaan lezen op de website, ze klikken niet zomaar weg. Dat bevestigt dat ik de goede lezers en bezoekers heb.”
NIEUWSGIERIG NAAR DE WEBSITE VAN Jacoline?
Neem hier zelf een kijkje op de website Huwelijkstrainer.nl.
BELUISTER HIER HET VOLLEDIGE PODCASTINTERVIEW MET Jacoline