Bloggen is een uitstekende manier om meer nieuwe klanten naar jou toe te laten komen. Met goede blogs bereik je mogelijke klanten die jou in Google vinden, maak je een connectie met je lezers en bouw je vertrouwen bij hen op, belangrijke voorwaarden voor het online krijgen van klanten. In dit artikel deel ik 5 gouden tips met je om klanten te krijgen dankzij je blogs.
Gouden tip 1: wees bereid je perfectionisme los te laten
Ik ken heel wat ondernemers die allerlei ideeën voor blogs in hun hoofd hebben, maar die zelden een nieuw blog op hun website plaatsen. Net zoals ik genoeg ondernemers ken die gerust drie uren of meer van hun kostbare tijd besteden aan het schrijven en publiceren van één blog.
Heel vaak heeft dit te maken met één ding: het perfect willen doen. Sterker nog: het té perfect willen doen. Het perfecte onderwerp willen kiezen. De perfecte tekst willen schrijven. Het perfect willen doen met het verwerken zoekwoorden in je blogs. En dat perfectionisme staat je productiviteit enorm in de weg.
En ik herken het hoor. Toen ik mezelf begin deze week voornam eindelijk eens een Reel voor Instagram te maken waarin ik zelf in beeld was, vond ik mijn poging ook verre van perfect. Ik zag zo wel vijf dingen die ik beter kon doen. Maar dan zou ik daar een heel dagdeel aan kwijt zijn. Dus heb ik mijn Reel toch maar gewoon imperfect geplaatst. Gevolg: hij heeft in drie dagen tijd bijna 1.500 mensen bereikt en meerdere leuke reacties opgeleverd.
Als jij van jezelf weet dat je last hebt van perfectionisme, vraag jezelf dan eens af of je bereid bent daar in elk geval een stukje van los te laten. Vraag jezelf eens af of het delen van waarde om jou gaat en om dat jij perfect overkomt bij anderen, of dat het om het helpen van anderen gaat. Als het om dat laatste gaat: laat je perfectionisme dan eens wat meer los omdat je dan vele malen meer voor een ander kunt betekenen. En zelfs een inspiratiebron voor een ander kunt zijn, door te laten zien dat een ander ook niet naar perfectie hoeft te streven.
Gouden tip 2: schrijf over onderwerpen die aansluiten op je aanbod
Eerder deze week las ik een mooie post van mijn klant Mélanie, die samen met haar man een vakantie-accommodatie met camping in Frankrijk runt, in een gebied waar je prachtige wandelingen kunt maken. Mélanie kan supergoed schrijven, en dat doet ze dan ook graag, op Facebook én in blogvorm op haar website.
In eerste instantie schreef Mélanie vooral over het wel en wee op de mooie plek waar ze woont, maar de laatste jaren schrijft ze bewust vaker blogs over alles dat met wandelen te maken heeft. En dat werpt zijn vruchten af. “Afgelopen jaar zeiden veel gasten dat ze ons hadden gevonden via onze wandelblogs. Dat komt niet doordat er zoveel blogs over wandelen gaan, dat komt omdat ze ook goed gevonden worden in Google”, schreef Mélanie deze week op Facebook.
Je hoeft helemaal niet zo vaak mogelijk te bloggen om er de vruchten van te plukken, als je maar de juiste onderwerpen uitkiest. Onderwerpen die aansluiten op het aanbod waarmee jij mensen kunt helpen. Als je daar dan ook nog wat slimme zoekwoorden in verwerkt, dan komen ze nog bovendrijven in Google ook – als jouw mogelijke klanten naar dit onderwerp aan het googelen zijn.
Laat je inspireren door het verhaal van Mélanie om ook blogs te gaan schrijven over onderwerpen die op jouw aanbod aansluiten. En als je wilt, dan help ik je daar graag bij tijdens de Blog Boost Bootcamp waar je je hier gratis voor kunt aanmelden.
Gouden tip 3: schrijf geen saai opstel, maar een kleurrijke tekst
Over elk onderwerp kun je op allerlei verschillende manieren schrijven. Ik zou dit blog met 5 gouden tips om meer klanten te krijgen dankzij je blogs ook op een heel andere manier kunnen schrijven: met alleen 5 praktische tips op een rijtje. In plaats daarvan kies ik ervoor hier en daar een anekdote over mezelf of over een klant van mij te vertellen, en tussendoor ook nog even mijn visie op perfectionisme met je te delen.
Waarom? Omdat een blog met alleen vijf gouden tips over klanten krijgen uit je blogs supersaai is om te lezen. En omdat het bovendien dertien in een dozijn is. Je pikt er als lezer misschien wel een paar tips uit op, maar verder gebeurt er niet zo veel met je.
Terwijl ik je door een anekdote te vertellen mee kan nemen in een verhaal dat je voor je kunt zien, en jij daardoor meer een connectie kunt maken met mij en met de klanten over wie ik vertel. En je je door mijn visie op perfectionisme mogelijk geraakt voelt, in positieve zin (er valt een kwartje en je doet er iets mee) of in negatieve zin (je voelt je aangevallen en haakt af – wat ook oké is).
Gebeurt er ook iets met jouw lezers terwijl ze jouw blogs lezen? Of schrijf je, als je een blog schrijft, meer een opstel zoals je dat vroeger op school moest inleveren bij de lessen Nederlands? Stop meer kleur in je blogs: met anekdotes, met het delen van jouw mening, met andere dingen die zorgen dat je blogs geen dertien in een dozijn stukjes tekst zijn.
Gouden tip 4: zorg dat mensen vaste bloglezers worden
Soms kan iemand na het lezen van één van je blogs al klant bij je worden (zie gouden tip 5), maar meestal is er wat meer nodig dan alleen het lezen van één blog. Vanuit dat oogpunt is het slim om lezers van je blogs uit te nodigen om met jou in contact te blijven, zodat je bij hen ook je toekomstige blogs onder de aandacht kunt brengen.
Ik weet niet hoeveel blogs jij inmiddels al van mij gelezen hebt (laat het gerust even weten in de reacties hieronder), maar ik gok erop dat je een sterkere band met mij voelt als je al meer dan een jaar elke week mijn blog(s) leest dan wanneer dit het eerste blog is. En dat de kans dan ook groter is dat je op zijn minst al één keer een aanbod van mij gekocht hebt.
Dat is hoe het ook werkt bij jouw bloglezers. Kijk dus wat je kunt doen om hen in jouw online wereld te houden. Dat kun je zo simpel of zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Zo kun je jouw websitebezoekers de mogelijkheid geven om een abonnement te nemen op je blogs, maar ook om zich bijvoorbeeld in te schrijven voor een gratis e-book of iets dergelijks, waardoor ze op jouw e-maillijst terechtkomen. Wees creatief en maak van eenmalige bloglezers terugkerende bloglezers.
Gouden tip 5: haak aan bij wat voor jouw mogelijke klant een logische vervolgstap is
Als je online succesvol klanten aan wilt trekken, is het super belangrijk dat jij goed bent of wordt in je verdiepen in jouw mogelijke klanten. Wat hebben zij van jou nodig voordat ze de stap naar jouw aanbod durven te zetten? En wat is dan een logische uitnodiging die je hen kunt doen aan het einde van je blog?
Zo kun je aan het einde van je blog wel een uitnodiging doen om rechtstreeks je aanbod van duizend euro of meer te kopen, maar is het logisch dat iemand die alleen een blog van jou gelezen heeft die stap zet? Is het iets dat je zelf zomaar zou doen, na alleen het lezen van een blog? En ligt dat anders wanneer het om een aanbod van 25 euro gaat?
Er zijn allerlei verschillende uitnodigingen die je aan het einde van een blog kunt doen: ‘neem contact met me op als …’, ‘vraag mijn gratis e-book aan’, ‘vraag een gratis kennismakingsgesprek aan’, ‘meld je aan voor het webinar dat ik binnenkort geef’, ‘bekijk hier mijn aanbod’, enzovoort. Het is aan jou om te kiezen welke het meest passend is aan het einde van jouw blog. Beweeg daarin mee met het gemiddelde tempo dat jouw klant nodig heeft – en je zult zien dat je veel gemakkelijker nieuwe klanten krijgt dankzij jouw blogs.
Bloggen om meer klanten te krijgen: laat mij je helpen
In de Blog Boost Bootcamp, de gratis Krijg klanten dankzij je blogs-training die ik geef in de week van 21 november, neem ik je helemaal bij de hand in het schrijven van een klantentrekkend blog. We gaan samen stap voor stap aan de slag om een blog te schrijven dat goed kan gaan scoren in Google en dat jouw mogelijke klanten enthousiast maakt om gebruik te maken van jouw aanbod. De vaardigheden die je tijdens de Blog Boost Bootcamp leert kun je daarna zo vaak als je wilt gebruiken om meer klanten te krijgen dankzij je blogs.