Hoe verder jouw bedrijf groeit, hoe slimmer je om moet gaan met je tijd. Dat geldt ook voor de tijd die je besteedt aan het maken van je blogs en andere content. In dit artikel deel ik een slimme content strategie met je waarmee je in minder tijd meer impact maakt en meer mogelijke klanten bereikt.
Nu mijn bedrijf snel groeit, is het een grote valkuil dat ik ook veel meer uren ga werken. Dat mijn to do lijst telkens een stukje langer wordt en dat ik steeds het gejaagde gevoel heb dat ik meer had moeten of had kunnen doen dan ik echt gedaan heb.
Herkenbaar? Ik ben er inmiddels achter dat twee keer zo hard gaan werken totaal geen slimme en duurzame strategie is als je wilt opschalen met je bedrijf. In plaats van harder moest ik slimmer en meer strategisch gaan werken. En dat geldt voor jou net zo goed als je ook de ambitie hebt om nog (veel) verder te groeien met jouw bedrijf.
Een contentstrategie maken die je tijd bespaart
Eén van de dingen waar je als groeiende ondernemer vrijwel altijd nog veel tijd op kunt besparen, zeker in het huidige AI-tijdperk, is het creëren van je content. Content maken: daar kun je als zelfstandig ondernemer simpelweg niet omheen. Want als je geen nieuwe content online zet, dan krijg je ook geen bereik en geen groei van je bekendheid. Bovendien bouwen mogelijke klanten geen connectie met je op, met als gevolg dat je geen nieuwe klanten hebt.
Maar wat nou als jij alleen nog maar content zou mogen maken die je in minstens drie verschillende vormen moet gebruiken? Dit interessante idee, dat ik voor mezelf de regel van 3 heb genoemd, hoorde ik een keer in de podcast van de Amerikaanse ondernemer James Wedmore.
De regel van 3 betekent dus dat je pas aan het maken van nieuwe content mag beginnen als je eerst bedacht hebt welke (minstens) 3 dingen jij met je content kan doen. In mijn geval ben jij bijvoorbeeld nu een blog aan het lezen dat ik geschreven heb over een onderwerp waar ik eerst een podcast over heb opgenomen.
Deze podcast heb ik door GoodTape, één van mijn favoriete AI-tools, laten uitwerken tot een geschreven transcript. En dat maakt dat ik een deel van de content uit de podcast nu ook in geschreven vorm met jou kan delen. En naar aanleiding van dit blog kan ik vervolgens weer een nieuwsbrief schrijven, of ik kan er een post of Story aan wijden op Instagram, zodat ik met gemak aan de regel van 3 voldoe en dus een slimme strategie heb om mijn content opnieuw te gebruiken.
Een écht slimme content strategie vraagt om een logische volgorde
Als je wilt, kun je jouw content met de snelheid van een Barbapapa van vorm laten veranderen. Houd alleen wel in de gaten dat je dat in een logische volgorde doet. Je nieuwsbrief ook als blog op je website plaatsen is bijvoorbeeld niet handig, mdat je een nieuwsbrief schrijft voor je warme netwerk en een blog voor je ‘koude’ netwerk (wat een andere manier van schrijven vraagt). Naar aanleiding van je blog ook een nieuwsbrief schrijven is dan wel weer een goed idee.
Uit je nieuwste blog een aantal posts halen voor social media zorgt dat je daar ook zichtbaar bent. Alleen werkt dat per post vaak maar eventjes en bereik je met posts die je uit je blogs hebt gehaald meestal maar een klein aantal mensen. Het bespaart je een klein beetje tijd en je maakt een klein beetje extra impact.
Een post die je eerst op Instagram of LinkedIn geplaatst hebt uitbouwen naar een blog is vele malen slimmer. Dat zorgt er immers voor dat je vluchtige content ineens een veel langere levensduur krijgt krijgt en tot wel 100x langer nieuwe klanten voor jou kan bereiken. Waar je bij het halen van posts uit je blogs hooguit x2 kunt gaan in tijdsbesparing en impact, ga je met het recyclen van je posts tot blogs op beide vlakken minstens x10.
Wil jij slim omgaan met je content zonder afhankelijk te worden van social media?
Vraag dan hier mijn gratis e-book Klaar met social media? Haal jouw klanten uit Google aan.