Mooie dromen en ambitieuze doelen. Dat is wat je vaak zo rond de jaarwisseling bedenkt voor je bedrijf, inclusief een heel mooi omzetdoel. Tot de realiteit van alledag er weer tussendoor komt en je je ergens in de loop van het jaar realiseert dat je jouw doelen nog lang niet bereikt hebt. Je kunt er dan voor kiezen om de lat maar wat lager te leggen, of om er toch nog vol voor te gaan. Waarmee ik niet bedoel dat je ineens twee keer zo hard moet gaan werken. Wat ik wel bedoel lees je in dit artikel.

 

Vorig jaar overkwam het mij nog. Waar in 2017 alles mooi volgens schema liep, zag ik halverwege 2018 dat dit jaar helemaal niet zo liep als ik vooraf in mijn hoofd had. Dat ik in mijn eigen valkuil was gelopen om mijn focus over te veel verschillende dingen te verdelen. Dat ik daardoor behoorlijk ver verwijderd was van de doelen die ik aan het begin van het jaar had gesteld.

Gelukkig had ik toen nog een half 2018 voor me en wist ik inmiddels wat ik moet doen om mijn doel dan alsnog te halen. Koos ik er niet voor om de lat dan maar een stuk lager te leggen. Maar ook niet om twee keer zo hard te werken. Ik koos wel voor net wat slimmer en creatiever te werk gaan, met soms een actie die spannend is om te doen. En bovenal koos ik voor het veranderen van mijn gedachten, iets waar ik je in dit artikel in meeneem.

 

Aanname 1: Als ik nu al flink achter lig op mijn schema is mijn omzetdoel niet meer haalbaar

Ja, als dat is wat jij gelooft, dan zal het ook inderdaad niet meer haalbaar zijn. Maar wat nu als je gelooft dat het nog wél kan? Dat je in de ruim vier maanden die nog voor je liggen wel nog je doel kunt bereiken?

Je gaat jezelf dan sowieso heel andere vragen stellen, zoals de ‘Wat kan ik doen om…?’-vraag. In mijn geval was dat bijvoorbeeld de vraag: Wat kan ik doen om veel mensen in een korte tijd op een waardevolle en laagdrempelige manier kennis te laten maken met mijn waarde? Daaruit ontstond het idee om voor het eerst een challenge te organiseren, een gratis training van vijf dagen waar bijna 100 ondernemers aan meededen en van mij leerden hoe ze klanten konden krijgen door zichzelf te zijn.

Stel jezelf eens dezelfde vraag of één van deze vragen: Wat kan ik doen om in korte tijd meer impact te maken? Wat kan ik doen om mijn bedrijf in korte tijd veel meer bekendheid te geven? Wat kan ik doen om veel zichtbaarder te worden? Wat kan ik doen om van (veel) meer mensen die mijn bedrijf nu al kennen klanten te maken? Schrijf alles op wat er als antwoord op deze vraag in je opkomt en kies de beste acties uit om alsnog je omzetdoel te halen. Voor mij droeg dat ene idee van die challenge vorig jaar voor meer dan een kwart bij aan mijn omzetdoel, omdat er meteen, maar ook in de weken erna veel nieuwe klanten uit voortkwamen. Zeer de moeite waard dus.

 

Aanname 2: Deze maand is nooit een goede maand voor mijn bedrijf

Ken je die? Dat je bij voorbaat al besloten hebt dat het in een bepaalde maand lastig is om veel omzet te realiseren? Ik had dat voorheen wel eens in de zomermaanden, net zoals ik dat bij veel ondernemers zie. Alsof in de zomer iedereen twee maanden helemaal niets doet en dus ook niets koopt.

Grote onzin natuurlijk. Augustus is op het moment dat ik dit schrijf nog maar halverwege en is nu al de beste maand van het jaar voor mijn bedrijf tot nu toe. Potentiële klanten liggen echt niet de hele zomer zonder telefoon en internet op het strand (los van dat het weer in Nederland daar deze zomer sowieso niet echt toe uitnodigt).

Heb jij ook van die maanden in het jaar waarvan je bij voorbaat al denkt dat het dan lastig is om jouw aanbod te verkopen? Laat deze gedachte dan los en stel jezelf de vragen die ik bij de vorige aanname noemde om er gewoon een heel goede maand van te maken. Zet ook deze vraag erbij: Welk aanbod kan ik nu doen dat juist in deze maand heel aantrekkelijk en waardevol is?

 

Aanname 3: Als ik mijn omzetdoel heb gehaald wordt alles leuker en beter

Ha, dat klinkt vast tegenstrijdig, om vooral niet te denken dat het bereiken van je omzetdoel alles in je leven en bedrijf veel mooier en beter gaat maken. Toch is het wel iets dat je los mag laten. Ten eerste omdat het alleen maar onnodige druk creëert: ‘Ik moet het wel halen, want pas dan…’

Maar ten tweede bovenal omdat je jouw omzetdoel veel makkelijker haalt als je nu al heel dankbaar kunt zijn voor hoe je leven en bedrijf eruitzien. Als jij je nu al blij voelt met alles wat er wel al is, en dat oprecht voelt, dan straal je dat ook uit naar anderen en trek je veel makkelijker nog meer mooie dingen aan. Ook in de vorm van meer, betere en/of leukere klanten. Veel makkelijker dan wanneer je denkt vanuit: ‘Ik heb deze klant(en) nodig, want anders…’ Misschien klinkt dat een beetje zweverig voor je, maar ik wil je toch vragen om het te doen.

 

Aanname 4: Ik kan niet zomaar een doel halen dat veel hoger ligt dan wat ik eerder realiseerde

We hebben allemaal een beeld van hoe we onszelf zien. En ik denk dat hoe het vroeger op school ging daar veel mee te maken heeft: daar had je de uitstekende leerlingen (altijd een 9 of 10), de goede leerlingen (die vaak een 8 haalden), de gemiddelde leerlingen (altijd een 6 of 7), de minder goede leerlingen (met vaak een 5 of 6) en de slechte leerlingen. Aan die cijfers ontleende je vaak een deel van je identiteit binnen je klas, ik in elk geval wel (raad maar eens in welke categorie ik viel).

De kans is groot dat dit zich ook weerspiegelt in de doelen die je bereikt als ondernemer. En ook in de mogelijkheden die je voor jezelf ziet. Totdat je er even bewust bij stilstaat dat we allang niet meer op de middelbare school zitten en dat het cijfersysteem zoals ze dat daar hanteren niets met het ondernemerschap te maken heeft. Jij hoeft alleen maar te besluiten dat je meer kan dan wat je eerder bereikt hebt en andere keuzes te maken. Tenminste, dat is mijn ervaring nu ik mezelf niet meer als het standaard 6- of 7-type van de middelbare school zie (ja, daar was het antwoord al).

 

Aanname 5: Als ik mijn doel alsnog wil halen moet ik twee keer zo hard werken

Natuurlijk is dat waar als jouw verdienmodel uurtje-factuurtje is, of een variant daarop. Dan krijg je alleen meer betaald als je meer uren werkt. Tot een paar jaar geleden, toen ik nog journaliste was, werkte ik ook zo. Hoe verder mijn agenda volliep, hoe meer ik voelde dat ik tegen mijn omzetplafond aan begon te lopen.

Natuurlijk kun je er altijd voor kiezen om je uurtarief dan omhoog te doen, maar je kunt er ook op elk moment voor kiezen om je verdienmodel anders te maken. Of om naast dat wat je al doet een ander verdienmodel toe te voegen. En ja, dat kan in elk soort bedrijf.

Mijn eigen verdienmodel is nu totaal anders dan een jaar of vier geleden. Waardoor ik niet twee keer zo hard hoef te werken om twee keer zo veel omzet te maken. Ik heb zelfs sinds begin dit jaar een werkweek die een dag korter is dan voorheen terwijl mijn bedrijf blijft groeien. Durf jij het ook anders te doen?

 

Aanname 6: Als ik gewoon blijf doen wat ik al deed ga ik betere resultaten zien

Hoe mooi dit ook zou zijn, het gaat niet gebeuren. Een gevleugelde uitspraak is: ‘Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.’ Dus ja, als je andere resultaten wilt, moet je andere acties ondernemen.

Dat betekent echter niet dat alles in je bedrijf nu ineens radicaal anders moet. Zoals ik hierboven al schreef, is het vaak een kwestie van net wat slimmer of creatiever denken. Vaak ook van kansen benutten die gewoon voor je voeten liggen, maar die je niet ziet als je voortdurend in hetzelfde ritme zit. En soms ook van spannende stappen zetten, die supermooie resultaten opleveren.

Lijkt het je fijn als ik je hierbij een maand lang bij de hand neem? Je een maand lang op nieuwe ideeën breng om je omzet te verhogen, de ene keer supersimpel, een andere keer creatief en een enkele keer ook spannend? Waarbij je mij en een groep andere ondernemers om je heen hebt om je aan te moedigen om deze nieuwe stappen te zetten? Meld je dan hier aan voor de training 30 Omzetgroeiers in 30 Dagen die op maandag 2 september van start gaat. Ik kijk er naar uit om je te helpen!

 

× .