Mijn e-maillijst is de plek waar ik structureel de meeste waarde deel met de mensen die mijn bedrijf volgen. Daarom leek het me leuk om eens een hele week in het teken te zetten van het laten groeien van mijn e-maillijst. Ik deed dat afgelopen week met een actie waarbij mensen uit mijn netwerk mij konden helpen en daarbij kans maakten op een cadeaukaart. Hoe pakte dat uit? Je leest het in dit blog.
Het idee om een e-maillijstgroei-actie te houden deed ik op tijdens een webinar van Amy Porterfield dat ik een tijdje geleden volgde. Dat webinar ging over e-maillijstgroei en zij raadde onder andere aan om af en toe een hele week speciaal in het teken te zetten van het laten groeien van je e-maillijst, om deze een flinke boost te geven.
Nu is mijn e-maillijst in het afgelopen jaar al flink gegroeid. Eind juni 2021 stonden er zo’n 750 mensen op ingeschreven en inmiddels (medio augustus 2022) zijn dat er bijna 1.300. Die groei heeft drie redenen: nieuwe mensen vinden mij in Google en schrijven zich dan in voor mijn e-maillijst, nieuwe mensen leren mij kennen tijdens mijn lanceringen en komen zo op mijn e-maillijst terecht én mensen zien op social media mijn advertentie voor mijn spiekbriefje voor het plaatsen van zoekwoorden en schrijven zich dan in voor mijn e-maillijst.
Hoe zag mijn e-maillijstgroei-actie eruit?
Voor mijn e-maillijstgroei-actie wilde ik iets anders doen, iets leuks en creatiefs waar ik de mensen uit mijn community bij kon betrekken. Daarom bedacht ik een winactie waarbij ik drie Bol.com-cadeaukaarten ter waarde van 25 euro ging verloten onder de mensen die mijn spiekbriefje voor het plaatsen van zoekwoorden ergens in hun online netwerk onder de aandacht wilden brengen.
Om de winactie onder de aandacht te brengen van de mensen in mijn community stuurde ik er twee mails over naar iedereen op mijn e-maillijst, inclusief een paar tips over hoe mensen deel konden nemen aan mijn e-maillijstgroei-actie. Deze mails werden allebei door tussen de 35 en 40 procent van de mensen op mijn e-maillijst geopend. Ook deelde ik er af en toe wat over op mijn Instagram Stories – maar omdat ik weet dat de social kanalen niet zo van winacties houden, bracht ik het daar niet heel actief onder de aandacht.
Uiteindelijk besloten acht mensen mij te helpen met de e-maillijstgroei-actie, door er iets over te delen op hun Facebookpagina, hun LinkedIn-account, op Instagram, in een Facebookgroep en/of in hun nieuwsbrief. Dat aantal van acht vond ik met een community van 1.300 mensen stiekem een beetje weinig, maar de berichten en de reacties per mail van de mensen die mee wilden helpen juist heel mooi. Dus als je hebt meegeholpen: super dankjewel!
De mensen die meededen aan de e-maillijstgroei-actie waren stuk voor stuk ofwel bestaande klanten van mij, ofwel deelnemers aan mijn augustustraining De Switch, ofwel allebei. Mocht je dus ook overwegen eens zo’n actie te organiseren, dan is de kans groot dat de mensen die (op dit moment) het meest actief bij jouw bedrijf betrokken zijn je ook het meest willen helpen.
Wat leverde de e-maillijstgroei-actie op?
Mijn fundoel was om tijdens de e-maillijstgroei-actie honderd nieuwe inschrijvingen voor mijn e-maillijst te krijgen. Dat aantal heb ik niet helemaal gehaald – en dat is ook helemaal niet erg, het was immers een fundoel.
Uiteindelijk heb ik tijdens de actie 28 aanvragen voor mijn spiekbriefje gekregen van mensen die nog niet op mijn e-maillijst stonden. Daarnaast werd het spiekbriefje ook aangevraagd door een stuk of tien mensen die wel al op mijn e-maillijst stonden – maar die tel ik dus niet mee als nieuwe inschrijvers.
Van één van mijn klanten weet ik dat ze mijn spiekbriefje gedeeld heeft in een Facebookgroep met meer dan 16.000 leden die precies in mijn doelgroep vallen. Vlak nadat ze mij dat mailde kwam ook de grootste piek in het aantal nieuwe aanvragen voor het spiekbriefje binnen.
Nog iets leuks: als je mijn spiekbriefje voor het plaatsen van zoekwoorden aanvraagt krijg je op de bedankpagina daarvan gelijk ook een uitnodiging voor mijn Goed gevonden in Google Bootcamp. Deze twee – het spiekbriefje en de Bootcamp – sluiten namelijk perfect op elkaar aan. Zo heeft deze e-maillijstgroei-actie mij gelijk ook alvast een stuk of tien inschrijvingen voor de Google Bootcamp opgeleverd (terwijl de inschrijvingscampagne daarvoor eigenlijk vandaag pas begint).
Mijn lessen en inzichten uit de e-maillijstgroei-actie
Allereerst wil ik zeggen dat ik het superleuk vond om op deze manier een e-maillijstgroei-actie te houden – en dat het ook zeker voor herhaling vatbaar is. Natuurlijk had ik nog actiever over de winactie kunnen communiceren en/of had ik die kunnen combineren met andere acties om het aantal aanvragen voor mijn spiekbriefje in een week tijd te laten pieken (en misschien doe ik dat een volgende keer ook wel), maar voor nu is het goed zo.
Als ik het vergelijk met het adverteren voor mijn spiekbriefje, wat ik dus ook regelmatig doe, dan betaal ik daar ongeveer 4 euro per nieuwe inschrijving op mijn e-maillijst. Nu was er in totaal voor 75 euro aan cadeaukaarten te winnen en waren de ‘kosten’ per nieuwe inschrijving dus 75 gedeeld door 28 = 2,68 euro – veel lager dus. Bovendien vind ik het veel leuker dat dit geld in de vorm van cadeaukaarten bij mensen in mijn community terechtkomt dan dat het naar Facebook/Meta gaat (sorry Facebook).
Als ik nog eens een actie ga doen om mijn e-maillijst te laten groeien (en die kans is dus groot), dan zal dat een volgende keer waarschijnlijk ook zijn in een periode die niet als ‘vakantiemaand’ bekendstaat. Ik ben benieuwd of ik dan een groter aantal mensen enthousiast kan maken om mee te doen aan zo’n e-maillijstgroei-actie – en zo nog meer nieuwe inschrijvingen op mijn e-maillijst kan krijgen.
Voor nu wil ik nog één keer benadrukken dat ik super dankbaar ben voor iedereen die mij met deze lijstgroei-actie geholpen heeft. Het was erg leuk om alle mooie berichten online voorbij te zien komen – en het was erg leerzaam om dit eens in de praktijk uit te proberen en te zien wat het je kan brengen. Voor de komende weken gaat al mijn focus naar de nieuwe ronde van mijn Goed Gevonden in Google Bootcamp, maar daarna: ongetwijfeld wordt vervolgd!