Zoveel ondernemers, zoveel ambities: van gewoon goed kunnen leven van je bedrijf en af en toe uit eten en op vakantie kunnen tot grote groeiambities met impact op duizenden mensen. Wat jouw ambities als ondernemer ook zijn, het belangrijkste is dat je ze waarmaakt. Over hoe je dat doet en welke valkuilen daarbij op de loer liggen vertel ik je in dit artikel.

 

Allereerst: wat jouw ambities ook zijn, alles is oké. In deze tijd waarin je online alles van bijna iedereen kunt zien en advertenties op Facebook en Instagram vooral gaan over groot, groter, grootst, kun je al snel het gevoel hebben dat jij te kleine stappen zet. En als je net als ik een omgeving van familie en vrienden om je heen hebt die zelf geen ondernemer zijn, dan kun je je ook wel eens afgeremd voelen in jouw ambities.

Nu ben ik een groot voorstander van dicht bij jezelf blijven in alles wat je doet en wilt. Want hoe beter je daarin slaagt, hoe makkelijker alles wat jij wilt naar je toe zal komen. Dat geldt dus ook voor jouw ambities. Laat je niet door een ander vertellen dat het kleiner of groter moet, maar kies de ambities waarbij jij echt voelt: dit is wat ik wil.

 

Maak de keuzes die bij jouw ambities passen

Hoe je jouw ambities vervolgens waarmaakt? Door de keuzes te maken die daarbij passen. Stel bijvoorbeeld dat het jouw ambitie is om van je bedrijf een leuke hobby te maken waar je geen fulltime inkomen uit hoeft te halen. Gewoon een paar klanten per maand helpen, dan ben jij al blij. In dat geval zijn de keuzes die je moet maken anders dan wanneer je juist de ambitie hebt om stap voor stap steeds verder te groeien met je bedrijf en om veel mensen te helpen of blij te maken.

Neem alles wat je kunt doen om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen van toekomstige klanten. Als jouw ambities en doelstellingen niet zo groot zijn, dan kun je rustig de tijd nemen om zelf uit te vogelen hoe je meer bekendheid voor je bedrijf krijgt. Kun je gerust uren op Google en YouTube gaan zoeken naar hoe je dit aanpakt. Er is toch geen tijdsdruk.

Heb je meer haast en wil je stap voor stap groeien? Dan is het slimmer om het anders aan te pakken. Om bijvoorbeeld workshops te volgen en e-books aan te vragen waar je stappenplannen krijgt om meer bekendheid voor je bedrijf op te bouwen. Om een coach in te schakelen die al bereikt heeft wat jij ook wilt en die jou bij de hand kan nemen in je groeiambities.

 

Sta jij met je keuzes jouw ambities in de weg?

Ook wat zichtbaarheid betreft bepalen je ambities de keuzes die je maakt. Want als jouw ambities vooral op het hobbyniveau liggen, dan is het helemaal niet erg als je zegt: ‘Dat zichtbaar zijn, dat zal wel, maar voor mij hoeft dat niet.’ Het zal je niet in de weg staan bij het bereiken van je ambities.

Zijn je doelen groter, dan maak je het jezelf wél lastig om ze te bereiken als je online onzichtbaar blijft. Als je nooit op een foto te zien bent en al helemaal niet moet denken aan een Story op Instagram of een video op Facebook. Want als potentiële klanten jou niet kunnen zien, duurt het veel langer voor ze een klik en vertrouwen met je opbouwen en dus voordat ze bij je gaan kopen. Door zichtbaarheid uit de weg te gaan, sta je dan ook je eigen ambities in de weg.

Zo is het ondernemerschap en het waarmaken van je dromen en doelen dus voortdurend een spel van keuzes maken. Alles zelf doen of werk uitbesteden? Alles zelf uitzoeken of investeren in die cursus die je een stappenplan geeft? Drie weken geen blogs schrijven omdat je geen zin hebt of toch zin maken om het wel te doen? Maandenlang werken aan het neerzetten van een nieuw aanbod of het zo snel mogelijk lanceren zodat je er nu al mensen mee kunt helpen? Het antwoord ligt in je ambities. En zelfs de snelheid waarop je keuzes maakt bepaalt hoe snel jij je ambities waarmaakt. Want hoe langer je wikt en weegt, hoe langer je stilstaat in je groei. Wat dus helemaal niet erg is als je ambities niet zo groot zijn, maar wel zonde als je juist grotere groeiambities hebt.

 

Valkuilen bij het waarmaken van je ambities

De grootste valkuilen bij het waarmaken van je doelen en dromen liggen niet bij de ondernemers met kleine of met juist hele grote ambities. Want als je niet zo groot droomt, dan is het niet erg als je ook niet zulke grote stappen zet. Als hobby-ondernemer ben je dan prima tevreden met wat er wel lukt en wat je wel bereikt. Je kent niet dat onrustige gevoel van de ondernemer die sneller en groter wil. En als je juist heel groot droomt, dan ben je vaak ook het type dat makkelijk grote keuzes maakt, omdat je zo sterk gedreven wordt door je ambities. En door die grote keuzes kom jij vanzelf waar je wilt zijn.

Nee, de valkuilen liggen juist bij de middelste groep: de groep ondernemers die stap voor stap verder willen groeien met hun bedrijf. Want daar horen voortdurend keuzes bij die spannend zijn om te maken. Waarbij het heel verleidelijk is om ze voor je uit te schuiven, om het af en toe wel en dan weer een tijd niet te doen of om jezelf er juist in voorbij te rennen. En in alle gevallen remt dat je. Omdat je niet de keuzes maakt die passen bij jóuw ambities, maar meegaat in de keuzes die horen bij hobby-ondernemers of juist bij de ondernemers met hele grote groeiambities.

Over de valkuilen die er op de loer liggen bij het bereiken van je ambities kan ik nog veel meer vertellen. Maar dat ga ik niet in dit artikel doen, dat doe ik aanstaande maandag op de eerste dag van de training Krijg klanten door jezelf te zijn waar je gratis bij kunt zijn. Tijdens deze training krijg jij in 5 dagen stap voor stap een plan om op jouw tempo jouw ambities waar te maken. Ben je erbij? Meld je dan hier gratis aan voor de 5-daagse training Krijg klanten door jezelf te zijn.

 

× .