Wat werkt het beste om je aanbod anno 2020 te promoten: mijn recente ervaringen - Ik help jou online

Als ondernemer ben je natuurlijk regelmatig bezig met het onder de aandacht brengen van jouw mooie aanbod. Zelf vind ik het leuk om daarin af en toe wat nieuwe dingen uit te proberen, om te ontdekken of die ook voor mij werken. Daarnaast zijn er ook manieren van promoten die ik al jaren gebruik en die nog steeds uitstekend werken. In dit artikel deel ik mijn eigen ervaringen anno 2020 met je en stip ik aan wat daarin het overkoepelende thema is.

 

Nog even goed om te zeggen: met promoten bedoel ik niet uitsluitend betaalde promotie, dus ik heb het niet alleen over adverteren. Dat is wel iets dat ik doe, maar het is bij lange na niet de enige manier waarop ik mijn aanbod promoot, en ook niet de enige manier die ik jou aanraad.

 

Manier 1: consistente e-mailmarketing

Er zijn maar weinig vormen van marketing die zo goed voor mij werken als het trouw elke week versturen van een e-mail met waarde en inspiratie naar de ondernemers die zich daarvoor hebben ingeschreven. Het elke week opnieuw maken van een connectie met de mensen die hebben aangegeven dat ze dit waardevol vinden. Bij mijn meest recente promotie, voor de Lanceer je Succes Bootcamp, kwam zeker 50 procent van de aanmeldingen telkens binnen in de 24 uur nadat ik een e-mail had gestuurd met een uitnodiging om aan te melden voor de Bootcamp.

De ‘gouden formule’ om klanten te krijgen uit je e-mailmarketing? Deel een mooie mix van waarde, inspiratie, persoonlijke elementen en uitnodigingen om gebruik te maken van je aanbod, en bovenal: wees heel consistent in het versturen van je e-mails. Dus niet alleen maar wanneer je er zin in hebt, maar op een vast moment in de week of de maand, zodat je lezers op je kunnen rekenen. En af en toe eens een keertje extra om ze op de valreep te herinneren aan een mooi aanbod dat bijna afloopt. Hoe consistenter je bent, hoe meer klanten er voortkomen uit je e-mails.

 

Manier 2: berichten delen op social media

Ook dit is een vorm van promotie die ik al vanaf het begin toepas, eerst alleen op mijn Facebookpagina en nu al een tijd op een combinatie van Facebook en Instagram. Ja, op andere kanalen heb ik ook accounts en daar maak ik ook contacten, maar mijn focus geef ik voor 99 procent aan Facebook en Instagram, inclusief de Stories en de IGTV. Dat is ook wat ik jou aanraad: kies een of twee kanalen waar jij blij van wordt en ga daar contact maken met je ideale klanten.

Verder slinger ik maar zelden zomaar lukraak iets op social media, maar werk ik met een planning met thema’s die aansluiten op het aanbod dat ik in een bepaalde periode onder de aandacht wil brengen. Rond die thema’s deel ik dan tips, inspiratie en verhalen, zodat mensen die mijn content zien een connectie met mij kunnen maken, zien van welke dingen ik veel weet en waar ik klanten zoal mee help.

Juist door het op die manier aan te pakken krijg ik veel makkelijker klanten via social media dan wanneer ik zomaar lukraak van alles zou delen. Wil je meer leren over hoe ik dat doe en hoe jij dit zelf ook kunt toepassen? Schrijf je dan bovenaan mijn homepage alvast even in voor mijn nieuwe e-book dat later in september verschijnt: Lanceer succesvol jouw mooie aanbod zonder pusherige verkooptrucs. Jij ontvangt het dan als een van de eersten.

 

Manier 3: adverteren op social media

Ook van advertenties op social media maak ik gebruik. Dat doe ik ofwel om ondernemers enthousiast te maken om mee te doen aan een gratis training (in de vorm van een webinar of een challenge), ofwel om een klein betaald aanbod (zoals de Bootcamp) te promoten. Kies ik voor dat eerste, dan breng ik vervolgens in mijn webinar of challenge mijn betaalde aanbod onder de aandacht: een tweestapsvorm van promotie dus.

Mijn ervaringen met adverteren op social media zijn dit jaar wat wisselend. Ik heb een paar campagnes gedaan die supergoed liepen, waarbij het plaatsen van een advertentie in de Instagram Stories en het bereiken van nieuwe mensen door het maken van een zogenaamde lookalike doelgroep van mijn Instagram-volgers er echt uitsprongen. Andere keren vielen de resultaten een beetje tegen. Omdat ik andere vormen van promotie goed op orde heb is dat ook niet heel erg.

 

Manier 4: gebruikmaken van platforms waar jouw ideale klant al zit

Tegenwoordig is influencer marketing steeds meer in opkomst, en ook het werken met zogenaamde micro influencers. Dit zijn ondernemers die op social media een heel gerichte groep volgers hebben, die precies jouw doelgroep kunnen zijn. Zo zijn voor mij ondernemende vrouwen uiteraard een zeer belangrijke doelgroep en volg ik al een tijdje een dame die op Instagram een account heeft opgebouwd met inmiddels zo’n 12.000 ondernemende dames als volgers.

Ik zag dat zij aanbood om jouw event op haar kalender op haar website op te nemen, in combinatie met twee promotieberichten op Instagram, voor een bedrag rond de 12 euro. Ik besloot de proef op de som te nemen en eens te kijken of dit nog meer resultaat zou opleveren dan adverteren op social media.

Helaas heb ik hier deze keer geen resultaat uit gehaald. Dat kan natuurlijk toeval zijn en is voor mij geen reden om het gebruikmaken van platforms waar jouw ideale klant al te vinden is meteen af te schrijven. Ik ben wel benieuwd of jij goede ervaringen hebt met deze vorm van promotie en of je het leuk vindt om dat met mij te delen.

 

Manier 5: werken met affiliates

Ook dit is iets nieuws dat ik sinds kort doe om mijn aanbod op grotere schaal bekend te maken. Werken met affiliates betekent dat anderen (meestal jouw klanten) jouw aanbod in hun netwerk gaan promoten en een financiële beloning krijgen als dat jou nieuwe klanten oplevert. Deze zomer heb ik een korte cursus gevolgd over het werken met affiliates en daarna mijn eerste vier affiliates aangenomen. Daarbij gaf ik hen ook een aantal tips mee over hoe zij het maximale konden halen uit hun promotie van mijn aanbod.

Over dit werken met affiliates ben ik inmiddels heel enthousiast. Voor mijn Lanceer je Succes Bootcamp leverde dit meerdere nieuwe aanmeldingen op van ondernemers die nog niet in mijn warme netwerk zaten, maar wel in het warme netwerk van mijn klanten. Het geeft mij dus de kans om ondernemers in mijn tweedegraads netwerk te bereiken. Bovendien vind ik het heel leuk om mijn affiliates uit te betalen, veel leuker dan geld gooien op de grote hoop van Facebook.

Werken met affiliates ga ik in de rest van het jaar dus zeker uitbouwen, ook voor mijn grotere trainingen Continu klanten uit je website en Continu klanten uit je lancering. Ben je deelnemer aan een of beide trainingen en lijkt het jou ook leuk om mijn affiliate te zijn? Stuur mij daar dan gerust een berichtje over.

 

En je website dan?

Velen van mijn bloglezers kennen mij natuurlijk ook van de tips en inspiratie die ik altijd deel om veel meer klanten uit je website te krijgen. Ook het vergroten van mijn vindbaarheid is voor mij een heel goed werkende manier om nieuwe klanten te krijgen, alleen werkt dat op een wat andere manier dan de vijf vormen van promotie die ik hierboven benoemde. Die draaien echt om in een korte periode ergens veel energie, tijd en/of geld in steken om je aanbod te promoten, terwijl vindbaarheid meer een mogelijkheid is om nieuwe klantetn op elk moment jouw online wereld binnen te laten stappen. Als zij op het moment dat ze mijn website bezoeken nog niet toe zijn aan het doen van een aankoop nodig ik ze altijd uit om zich in te schrijven op mijn e-maillijst en komen ze dus bij manier 1 uit dit artikel terecht.

 

Hoe komt het nou dat het een veel beter werkt dan het ander?

Wat mij betreft heeft dat alles te maken met het sleutelwoord connectie. De mensen die elke week een e-mail van mij ontvangen of mij al een tijdje volgen op social media, die hebben een connectie met mij, zeker als ze mijn berichten ervaren als inspirerend en waardevol. Daardoor is de stap om iets bij mij te kopen dat voor hen waardevol is veel laagdrempeliger. De mensen die mijn advertenties zien kennen mij soms al wel en soms nog niet. Als ik in mijn advertentietekst iets schrijf dat hen precies raakt, dan ontstaat die connectie heel snel. Weet ik hen niet te raken, dan lukt het niet om die connectie zo snel te maken. Het is daarbij vaak echt puzzelen met woorden om precies de goede boodschap over te brengen.

Bij de advertentie die ik plaatste op het platform van de onderneemster met +10.000 volgers was de connectie tussen mij en haar doelgroep er niet per direct, en mede daarom was het – achteraf gezien – lastiger om daar klanten uit te verwachten. Bij de affiliates was de directe connectie tussen mij en de fans en volgers van die affiliates er ook niet altijd, maar de connectie tussen de affiliate en haar fans en volgers was er al wél. En omdat ik mijn affiliates als tip mee had gegeven om vooral ook te vertellen waarom zij het fijn vinden om trainingen bij mij te volgen, ontstaat er dan ook een zekere connectie met mij en is ook dan de keuze om ergens ja tegen te zetten makkelijker gemaakt.

 

Wat werkt voor jou?

Wat is anno 2020 jouw best werkende manier om promotie te maken voor je aanbod? Merk je dat het maken van echte connectie bij jou ook goed werkt? Laat je het hieronder even weten?