Incognito zoeken: zo sta je er echt voor in Google - Ik help jou online

Yes, je zoekt je eigen website in Google en tot je grote blijdschap merk je dat je jezelf op de eerste pagina tegenkomt. Tijd om een vreugdedansje te doen. Of toch niet? In dit artikel lees je welke twee gevaren er op de loer liggen waardoor je een vertekend beeld krijgt van hoe goed (of slecht) je vindbaar bent in Google.

 

Als je jouw eigen website zoekt in Google, is de kans altijd groot dat je jouw website ergens hoog in de zoekresultaten tegenkomt. Dat komt doordat Google kan zien dat jouw website van jou is. Bovendien: als Google eenmaal in de gaten heeft dat jij ‘fan’ bent van bepaalde sites, dus die websites graag bezoekt, zullen die automatisch hoog in jouw zoekresultaten verschijnen. Net zoals je op Facebook de berichten van je leukste vrienden vaak bovenaan ziet in je tijdlijn.

De plek waar jij je website in Google ziet staan, dat hoeft dus niet ook de plek te zijn waar een potentiële klant jouw website ziet staan als hij aan het googelen is. Het kan zelfs zijn – als je nog niet zo veel van zoekwoorden weet of er te weinig mee doet – dat je bij hem niet eens op de eerste of de tweede pagina van Google tevoorschijn komt. Terwijl jij net dacht dat je supergoed vindbaar was.

 

Incognito zoeken in Google

Gelukkig is er ook een mogelijkheid om wél een objectief beeld te krijgen van hoe jij ervoor staat in Google. Dat doe je door incognito te zoeken. In de verschillende browsers die je kunt gebruiken als je actief bent op internet zit zo’n mogelijkheid om incognito te zoeken. Op de foto hieronder zie je waar je het incognito zoekvenster kunt vinden als je Google Chrome gebruikt.

incognito googelen

Als je deze optie aanklikt, kom je in een nieuw zwart met grijs zoekscherm terecht. Je ziet daar ook een afbeelding van iets dat er met een beetje fantasie uitziet als een detective. Op het moment dat je nu een zoekopdracht intypt, telt Google niet meer mee dat jij fan bent van je eigen website en krijg je dus zoekresultaten te zien zoals anderen die ook zien. Kijk maar eens waar jij jezelf dan kan vinden en of je nog steeds op de eerste pagina staat.

 

Hoe vaak zoeken potentiële klanten hiernaar?

Wat ook belangrijk is als jij naar je eigen website gaat googelen, is of je wel de goede zoektermen intypt. Stel dat jij bij incognito zoeken iets intypt en jezelf vervolgens op plek één, twee of drie tegenkomt. Dan is het vervolgens wel belangrijk dat dit wat jij ingetypt hebt ook door anderen, en specifiek door de klanten die jij wilt helpen, ingetypt wordt in Google. Want anders zegt zo’n hoge plek in Google uiteindelijk nog niet zo veel.

Stel bijvoorbeeld dat je jouw eigen naam of bedrijfsnaam intypt als zoekopdracht in het incognito venster. Grote kans dat jij jezelf vervolgens op plek 1 in Google ziet staan, ook nu je anoniem zoekt. Maar hoeveel mensen zullen daadwerkelijk op jouw naam of bedrijfsnaam zoeken? Dat gebeurt eigenlijk alleen als ze jou al wat langer kennen, recent hebben ontmoet, bijvoorbeeld op een netwerkbijeenkomst, of als je op een of andere manier landelijke bekendheid hebt opgebouwd door bijvoorbeeld mee te doen aan een tv-programma. Dat zag ik bijvoorbeeld een tijdje geleden bij een klant die mee had gedaan aan het tv-programma Het Italiaanse dorp: Ollolai.

In alle andere gevallen is het veel logischer dat potentiële klanten op heel andere dingen googelen. Denk aan dingen die gerelateerd zijn aan hun behoeftes, verlangens en/of problemen. Bijvoorbeeld wanneer jij in de gezondheidsbranche actief bent: dan zullen potentiële klanten vooral googelen op klachten waar ze last van hebben en/of woorden die zijn gevallen tijdens een gesprek met de huisarts.

Probeer op deze manier echt vanuit het oogpunt te denken van de mensen die jij wilt helpen. Probeer als het ware in hun hoofd te kruipen – en typ dan iets in in het incognito venster van Google. Ik ben benieuwd waar jij jezelf dan kunt vinden.