“Het is moeilijk om boven de websites van grote bedrijven uit te komen.” “Het kost veel tijd en geld om te scoren in Google.” “Ik vind de juiste zoekwoorden niet.” “Net als ik alles goed heb verandert er weer wat. Ik heb het gevoel dat ik dan achter de feiten aan hobbel.” “Ik zie allemaal termen voorbijkomen die ik niet ken en dat beperkt me enorm.” Zomaar wat gedachten die gedeeld werden toen ik ondernemers vroeg wat zij denken over met hun website goed gevonden worden in Google. En omdat jij een of meer van deze gedachten misschien ook wel hebt, behandel ik ze in dit artikel.

 

Als kleinere ondernemer wil je net zo graag via Google jouw klanten bereiken als de grote bedrijven. Alleen heb jij in vergelijking met deze grote bedrijven niet allerlei personeel in dienst en ook niet een megagroot budget dat je in de vindbaarheid van je website kunt steken. En dus is het best logisch dat je er tegenaan hikt om aan de slag te gaan met SEO, zoals dat heet, oftewel zoekmachine-optimalisatie.

Toch ben ik ervan overtuigd dat je als kleiner bedrijf nu eenmaal niet zomaar veel groter kunt worden, maar wel veel slimmer. Daarvoor is het allereerst belangrijk om je bewust te zijn van wat jij denkt over jouw mogelijkheden om met je website goed gevonden te worden in Google. Want pas als je weet hoe jij hierover denkt, kun je dat aanpakken en in plaats van in onmogelijkheden in mogelijkheden gaan denken.

Laten we eens kijken wat je zoal kunt denken over Google en wat ik je hierover mee kan geven:

 

“Het is moeilijk om boven de websites van grote bedrijven uit te komen”

Dit zal ik niet ontkennen. Veel van mijn klanten zijn bijvoorbeeld werkzaam in de vakantiebranche, en daar is Booking.com een grote speler die standaard hoog in de zoekresultaten staat, omdat zij veel budget kunnen investeren in Google AdWords. Daardoor staan zij vaak standaard bij de eerste drie zoekresultaten, die waar een blokje ADW voor staat, om aan te geven dat het een betaald zoekresultaat is.

Als jij niet investeert in AdWords is het vrijwel onmogelijk om boven Booking.com te komen. Maar toen ik vorige week in mijn Facebookgroep Bereik jouw klanten in Google aangaf dat ik de betaalde zoekresultaten eigenlijk altijd oversla, omdat ik weet dat deze resultaten alleen maar bovenaan staan omdat er voor betaald is, kreeg ik daarop veel bijval. Ik kan het niet met cijfers staven, maar voor mijn gevoel zijn er behoorlijk veel mensen die direct doorscrollen naar de eerste niet-betaalde zoekresultaten. En daar liggen dan wel weer mogelijkheden voor jou, als jij je SEO goed op orde hebt.

Bedenk ook dat grote bedrijven vele malen meer inkomsten nodig hebben om rendabel te kunnen zijn. Ja, ze kunnen veel meer budget steken in Google dan jij, maar ze moeten ook veel meer omzet maken, simpelweg omdat hun kosten ook veel hoger zijn dan die van jou. Dus voor elke ene klant die jij via Google wilt krijgen heeft een groot bedrijf misschien wel honderd klanten nodig om net zo succesvol te zijn als jij.

Hoe je dan van de grote bedrijven kunt winnen? Door voor heel specifieke zoektermen te kiezen, waar jouw ideale klanten op zoeken, en die te gebruiken op je website. Zoektermen waar misschien geen duizenden keren in de week op gezocht wordt, maar als iemand erop zoekt, is het wel iemand die heel specifiek maar jouw aanbod op zoek is. En is de kans dus veel groter dat er een klant uit voortkomt. Omdenken en slimmer zijn dus.

 

“Het kost veel tijd en geld om te scoren in Google”

ik zal je meteen vertellen dat ik nog nooit een euro heb uitgegeven aan Google AdWords. En toch trekt mijn website al behoorlijk wat bezoekers, van wie er steeds meer via Google komen. Ik denk dat het voor de meeste kleine ondernemers ook geen zin heeft om hier veel geld aan uit te geven en dat je beter kunt inzetten op de mogelijkheden om organisch (oftewel gratis) meer bezoekers naar je website te trekken.

En soms is het slim om daar wat geld in te steken, maar ik heb dat vooral gedaan door mijn website sneller te laten maken door iemand die daarin gespecialiseerd is (kosten onder de 100 euro) en door een goede SEO-cursus te volgen die nog meer de diepte inging ten opzichte van wat ik al wist (kosten: 247 euro). Samen net iets meer dan 300 euro, met een groot effect op mijn vindbaarheid.

En dan de tijd die je erin moet steken. Soms heb ik het gevoel dat ondernemers denken dat als ze één ding aan gaan pakken voor de vindbaarheid van hun website, dat er dan meteen ook nog 50 andere to do’s achter weg komen. Dat je door te beginnen een waslijst van taken voor jezelf creëert.

Maar je kunt het ook in kleine stapjes doen. Eerst één ding aanpakken en dan kijken wat je daarna kunt doen. Of er bewust voor kiezen om een paar dingen heel goed te doen en van andere dingen te accepteren dat je daar de tijd of capaciteit niet voor hebt. Iets wat ik zelf ook doe. Want ik schrijf wel trouw elke week een blog, maar er zijn nog genoeg dingen die ik niet doe, simpelweg omdat ik daar ook niet de tijd voor heb.

Dus ja, scoren in Google kan veel tijd en geld kosten, maar het kan ook niet. Maar net wat je er zelf van maakt.

 

“Ik vind de juiste zoekwoorden niet”

Dit is eigenlijk een heel makkelijke gedachte om om te draaien. Want er zijn allerlei middelen en manieren om je hierbij te helpen. Zo kun je gebruikmaken van zogenaamde keyword tools zoals Ubersuggest. Maar je kunt je ook in jouw mogelijke klanten verplaatsen en dan logisch nadenken. Of simpelweg een klein marktonderzoekje houden onder je bestaande klanten en hen vragen op welke zoekwoorden zij zouden zoeken naar jouw aanbod. Voor je het weet heb je een hele waslijst aan zoekwoorden.

Dit is overigens ook iets waar we in week 3 van de gratis training Bereik jouw klanten in Google mee aan de slag gaan, waarvoor je je nog steeds aan kunt melden.

 

 

“Net als ik alles goed heb verandert er weer wat. Ik heb het gevoel dat ik dan achter de feiten aan hobbel”

Ja, er verandert nog wel eens iets in het zogenaamde algoritme van Google. Oftewel in de formule van factoren die meewegen bij hoe jouw website in de zoekresultaten wordt ingedeeld. Net zoals er ook wel eens iets verandert aan het algoritme van Facebook en van Instagram. Welkom in de wereld van het ondernemen, waarin er voortdurend van alles verandert.

Dat er iets verandert wil echter niet zeggen dat al het oude ineens niet meer van belang is. Of dat alles wat je in de periode daarvoor aan je website hebt gedaan plotseling geen waarde meer heeft. Het algoritme van Google bestaat in totaal uit zo’n 200 factoren. Als er dan één of twee dingen veranderen, dan heeft dat natuurlijk invloed, maar maakt dat de manier waarop Google werkt niet radicaal anders.

Accepteer dus dat er wel eens iets verandert, maar laat je daardoor niet tegenhouden om aan de slag te gaan met de dingen die nu werken. Iets als het gebruiken van zoektermen op je website is bijvoorbeeld al jaren slim om te doen en zal dat ook in de toekomst blijven. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor aandacht besteden aan de snelheid van je website en aan de gebruiksvriendelijkheid.

 

“Ik zie allemaal termen voorbijkomen die ik niet ken en dat beperkt me enorm”

Deze laatste gedachte kan ik me helemaal voorstellen. Als jij niet zo thuis bent in de wereld van de online marketing en de SEO, dan gaat het je al snel duizelen als je al die ingewikkelde termen ziet. Het is dan ook mijn missie om alles wat elders met moeilijke en hippe termen wordt beschreven op een begrijpelijke manier te vertalen voor mensen die houden van simpele uitleg. Het feit dat al die moeilijke termen bestaan kan ik niet veranderen, maar ik kan wel mijn best doen om alles zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.

Is dat precies wat jij nodig hebt om nu wel te begrijpen wat je moet doen om met jouw website jouw toekomstige klanten te bereiken in Google? Dan nodig ik je nogmaals van harte uit om je aan te melden voor de gratis training Bereik jouw klanten in Google. Doe je mee? Meld je dan hier gratis aan.