Hoe snel groeit het internet? Sta jij daar wel eens bij stil? Ik kon er geen actuele cijfers voor 2019 over vinden, maar ik weet wel dat het internet harder groeit dan ooit. Dat betekent dat er steeds meer websites en websitepagina’s bij komen van ondernemers die allemaal online goed gevonden willen worden door hun ideale klanten. Het betekent ook dat je anno 2019 wat andere dingen moet doen dan een paar jaar geleden om met jouw website goed gevonden te worden in Google. Wat? Mijn vijf tips deel ik met je in dit artikel.

 

“We kunnen toch nooit allemaal bovenaan in Google staan met onze websites?” Dat is een opmerking die ik nog wel eens krijg als ik tips deel over hoe jouw website goed gevonden wordt in Google. Maar zoals er steeds meer websites en websitepagina’s bij komen, zo zijn er ook miljoenen verschillende zoekopdrachten. En iedere ondernemer kan wel op een of meer van die zoekopdrachten een hoge plek in Google verwerven. Zeker nu het gebruik van lange zoekwoordcombinaties steeds populairder wordt.

 

Tip 1: op langere zoektermen kom je makkelijker bovenaan dan op korte

Je kunt voor je website gebruikmaken van zogenaamde short tail zoekwoordcombinaties en zogenaamde long tail zoekwoordcombinaties, om maar even wat vakjargon over SEO te gebruiken. Short tail zijn combinaties van 1 tot 3 woorden. Long tail zijn combinaties van 4 of meer woorden. Omdat het internet dagelijks zo hard blijft groeien, wordt het met name voor kleine ondernemers steeds lastiger om op een short tail combinatie bovenaan te komen in Google. Juist op de long tail combinaties kun je het wel winnen van grotere bedrijven.

 

Tip 2: mensen zoeken steeds meer op langere zoektermen

Ik hoor het je al denken: maar mijn mogelijke klanten zoeken alleen op korte zoekwoordcombinaties, dus zo vinden ze mijn website nooit. Niets blijkt minder waar. Uit onderzoek blijkt dat 30% van de zoekopdrachten die jaarlijks in Google gedaan worden een short tail zoekopdracht is, en dat 70% long tail is. Zoeken op langere combinaties van woorden wordt dus steeds populairder. Want ook jouw mogelijke klanten merken dat zij bij het invoeren van een korte zoekopdracht niet de resultaten krijgen waar ze naar op zoek zijn. Daarom worden ze steeds specifieker bij het intypen van zoekopdrachten in Google.

 

Tip 3: gezond verstand is belangrijker dan een keyword tool

Nu je dit weet is het aan jou de taak om goede long tail zoekwoordcombinaties te vinden. Daarbij zijn er natuurlijk veel meer variabelen dan bij een combinatie van twee woorden. Er zijn verschillende hulpmiddelen om goede zoekwoorden voor jouw website te vinden, zoals de zogenaamde keyword tool  Ubersuggest. Maar keyword tools zijn toch nog vooral gericht op de kortere zoekwoordcombinaties. Om echt specifieke langere zoektermen voor jouw website te vinden is het waarschijnlijk beter om je gezonde verstand te gebruiken en je heel goed in te leven in de personen die jij graag als websitebezoeker wilt en de woorden die zij gebruiken als ze op zoek zijn naar jouw bedrijf en jouw aanbod.

 

Tip 4: waarde, waarde, waarde

Het internet raakt dus steeds voller. Maar dat betekent niet dat het alleen maar vol staat met heel goed geschreven pagina’s en artikelen. Er is nog steeds een enorm verschil in kwaliteit tussen verschillende websites en blogschrijvers. Google kan op een paar simpele manieren meten of jouw bezoekers je website en dat wat je daarop schrijft waardevol vinden. En dat is vervolgens een belangrijke factor bij het in de zoekresultaten indelen van jouw website en je pagina’s en blogs. Wees in alles wat je schrijft dus waardevol voor jouw ideale websitebezoeker en doe daarnaast wat je kunt om je teksten goed vindbaar te maken. Want daarmee win je het van ondernemers die hun volledige SEO op orde hebben, maar niet of nauwelijks waarde toevoegen voor hun bezoekers.

 

Tip 5: bereid je voor op voice search

Praat jij wel eens tegen je telefoon? Als je Siri in je telefoon hebt, is de kans groot van wel. Ik heb zelfs deze hele blog ingesproken in plaats van geschreven, omdat ik voor mijn computer werk met spraaksoftware. En dat is een kant die we steeds meer op gaan. Ook in Google kun je al gebruikmaken van zogenaamde voice search, oftewel het inspreken van je zoekopdracht. Nu gebeurt dat nog niet op heel grote schaal, maar de verwachting is dat voice search de komende jaren snel gaat groeien.

Voice search zorgt ervoor dat we op een andere manier onze zoekopdrachten gaan geven. Bij het intypen van een zoekopdracht zet je sneller een paar losse woorden achter elkaar, maar als je jouw zoekopdracht inspreekt doe je dat eerder in complete zinnen of vragen. Dit zal de ontwikkeling naar lange zoekwoordcombinaties waarschijnlijk alleen maar versterken. Ook zal er naar verwachting nog meer op zogenaamde ‘Hoe, Wat, Waar en Wanneer’-vragen gezocht gaan worden als we onze zoekopdrachten kunnen inspreken. Ondernemers die zich hier nu al op voorbereiden hebben straks een voorsprong als voice search gemeengoed is geworden.

Om je tot slot nog een kijkje in de wat verdere toekomst te geven: nu zijn we nog vooral gewend om op onze pc of laptop of, steeds meer, op onze tablet of telefoon te zoeken. Apparaten met een beeldscherm. Maar de eerste apparaten waarop je helemaal zonder beeldscherm ook in Google kunt zoeken zijn al op de markt. Bijvoorbeeld Google Home en Alexa van Amazon. Deze zijn vooral bedoeld om je huishouden efficiënter te runnen, maar zullen ongetwijfeld ook een online zoekfunctie krijgen. Wat dit gaat betekenen voor websites en voor ons zoekgedrag is nu nog niet te overzien, maar het laat wel zien dat zoeken door in te spreken een trend is die zich de komende jaren waarschijnlijk alleen maar verder gaat ontwikkelen.