fbpx

Hoe fijn zou jij het vinden als er via Google dubbel zo veel mogelijke klanten op jouw website terechtkomen? Wat zou dat betekenen voor het aantal klanten dat jij mag helpen met jouw mooie aanbod? De sleutel om minstens twee keer zo veel mogelijke klanten op je website te krijgen ligt bij je blogs.

 

Ik schrijf regelmatig blogs voor mijn website en ik heb het aantal bezoekers dat maandelijks op mijn website komt al meerdere keren verdubbeld. Had ik geen blogs geschreven, dan was dat een hele uitdaging geworden. Want in je blogs kun je elke keer een ander onderwerp behandelen dat relevant is voor jouw mogelijke klanten en zo via Google telkens nieuwe mogelijke klanten naar je website toe laten komen. Terwijl je niet wekelijks of maandelijks nieuwe zoekwoorden in je homepage of aanbodpagina gaat stoppen.

Inmiddels besteed ik mijn tijd niet meer alleen aan het schrijven van nieuwe blogs, maar ook aan het updaten van oude blogs. Als jij net als ik al minstens vijf blogs op je website hebt staan (ik heb er vele malen meer, maar dat terzijde), dan raad ik jou dat ook aan.

Zo besteedde ik in de maand september veel tijd aan het nog beter maken van mijn bestaande blogs. Een maand later was mijn aantal websitebezoekers vanuit Google al met 66 procent gestegen. Mijn cijfers voor november heb ik nog niet, maar ik weet vrijwel zeker dat het aantal in november zelfs verdubbeld is ten opzichte van september. Zo snel kan het dus gaan, ook voor jou.

Ik deel hieronder mijn vijf belangrijkste tips om jouw aantal websitebezoekers ook al bloggend te verdubbelen.

 

Tip 1: schrijf langere blogs

Blogs zijn gemiddeld langer dan posts op social media. Niet iedereen wil van mij aannemen dat het goed is om je blogs wat langer te maken, vooral de mensen niet die zelf van korte teksten houden. Toch gebeurt het maar zelden dat een kort blog hoog in Google staat. Google kan simpelweg beter overweg met langere blogs.

Nou betekent dat niet dat iedereen gelijk blogs van minstens 2.000 woorden moet gaan schrijven. Met 500 tot 800 woorden kun je ook al goed gevonden worden in Google. Maar als je net als ik van schrijven houdt en gemakkelijk langere teksten maakt, doe daar dan vooral je voordeel mee.

Eén van de blogs die ik afgelopen zomer schreef gaat over hoe je jouw Human Design in je website kunt verwerken. Dit blog telt meer dan 3500 woorden en ik heb er meerdere uren over gedaan om ‘m te schrijven (met wat hulp van Chat GPT). Maar hij deed het binnen no time goed in Google en trekt nu vrijwel dagelijks nieuwe bezoekers naar mijn website. Dat heb ik liever dan dat ik een blog in een uurtje af heb, maar dat hij niet of nauwelijks gevonden wordt in Google.

Langere blogs worden dus sneller gevonden in Google én ze trekken gemiddeld ook meer bezoekers naar je website dan kortere blogs. En nee, niet iedereen die jouw lange blog vindt zal ‘m ook echt helemaal lezen, maar ook als mensen er een deel van lezen is dat al heel waardevol.

 

Tip 2: geef je oude blogs betere titels en tussenkopjes

Onder andere in Ubersuggest en in Google Analytics kun je opzoeken welke van jouw blogs het al goed of redelijk doen in Google. Kijk hoe je jouw blogs die nu al gevonden worden in Google nóg beter kunt maken, door er nog meer of nog betere zoekwoorden in te stoppen.

Google geeft de meeste aandacht aan de woorden die in jouw titels en tussenkopjes staan. Als je die dus nog beter gaat maken, zul je daar waarschijnlijk al snel resultaat van zien. Dit is precies wat er bij mij voor zorgde dat mijn aantal websitebezoekers via Google zo snel steeg tussen september en oktober.

 

Tip 3: verbeter blogs die nu al vijf tot vijftig bezoekers per maand naar jouw website brengen

Natuurlijk kun je jouw blogs op meer punten verbeteren dan alleen de titels en tussenkopjes. Ik weet niet hoe veel blogs jij inmiddels geschreven hebt, maar als je er minstens tientallen hebt, dan is dat best een flinke klus. Met welke blogs begin je dan?

Ik raad je aan om je focus te geven aan de blogs die nu redelijk vaak gevonden worden. Blogs die het al heel goed doen in Google, die hebben niet superveel extra aandacht van jou nodig – die redden zich wel. Blogs die nu nog niet of nauwelijks gevonden worden in Google, daar moet je veel tijd in stoppen om ze wél hoog in Google te krijgen (en dan is het nog maar de vraag of het lukt).

De blogs die het nu al redelijk doen in Google, die zitten daar tussenin. Ze zijn al opgepikt door Google, maar ze kunnen dat beetje extra tijd en aandacht van jou goed gebruiken om op hogere plekken in de zoekresultaten te komen. Kijk hoe je deze blogs op detailniveau beter kunt maken.

Een paar suggesties: betere zoekwoorden achter je foto’s stoppen, een betere eerste alinea schrijven, je blog nog net iets langer maken, extra zoekwoorden in je blog verwerken of een betere metadescriptie voor je blog schrijven. Het zijn stuk voor stuk dingen die niet veel tijd hoeven te kosten, maar een groot verschil kunnen maken.

 

Tip 4: blijf nieuwe blogs schrijven over onderwerpen die leven bij jouw mogelijke klanten

“Als ik op Instagram iets post over kleur, dan vindt iedereen dat interessant. Maar mijn mogelijke klanten googelen er niet op.” Dat is wat een nieuwe klant deze week tegen mij zei, en daar heeft ze helemaal gelijk in. De onderwerpen waar jij op social media enthousiaste reacties op krijgt van jouw volgers, zijn niet altijd 1-op-1 ook de onderwerpen waar zij veel naar googelen.

Leef je in jouw mogelijke klanten in en stel jezelf vragen als: wat speelt er op dit moment in hun leven? Waar hebben ze last van? Waar lopen ze tegenaan? Waar hebben ze een pijn of een probleem? Wat willen ze graag? Waar willen ze naartoe, letterlijk of figuurlijk? En welke vragen hebben ze hierover?

Je hoeft in een blog niet het complete probleem van een mogelijke klant te verhelpen, maar je kunt in je blogs wel goed inhaken op de vragen die bij hen leven. Dat zijn namelijk de onderwerpen waar ze naar gaan googelen – en dus de onderwerpen waarmee jij hen via Google kunt bereiken.

Schrijf je nieuwe blogs, dan hoeven dat echt niet (altijd) monsterblogs te zijn, als je maar wel aansluit bij de vragen van jouw mogelijke klanten. Dat geeft je namelijk de beste kansen om dubbel zo veel mogelijke klanten op jouw website te krijgen.

 

Tip 5: zorg voor interne en externe links naar jouw blogs

Google ziet links naar jouw blogs als een soort stemmen op je blogs. Net zoals je op Facebook een duimpje opsteekt of op Instagram een hartje geeft als je enthousiast bent over een post, zo kun je ook een link maken naar een blog dat jij goed vindt. En zo kan een ander dus ook naar jouw blog linken.

Als jij zelf een link maakt van je ene blog naar je andere blog, dan heet dat een interne link. Maak vooral links vanuit jouw blogs die het al goed doen in Google naar je blogs waarvan je wilt dat die het óók goed gaan doen in Google. Je vergroot daarmee de kans dat die blogs ook hoger in Google komen.

Als een ander een link plaatst naar jouw blog, dan heet dat een externe link. Soms krijg je zo’n externe link vanzelf. Zo kreeg één van mijn klanten onlangs spontaan een externe link aangeboden van een groot bedrijf dat voor haar een super interessante samenwerkingspartner is.

Maar je kunt er ook actief voor zorgen dat je meer externe links krijgt. Kijk eens goed om je heen welke websites voor jou interessante ‘linkpartners’ zijn. Op welke websites wil je graag vermeld staan met een link naar jouw blog (of website) en hoe kun je daarvoor zorgen? Onderneem daar actie op. Het leggen van één simpel contact kan je al vele extra websitebezoekers en dus meer bekendheid bezorgen.

 

Ben je jouw planning voor 2024 al aan het maken of ga je dat binnenkort doen? Maak daarop dan zeker plek voor deze vijf acties (of in elk geval een deel daarvan). Als je met tip 2, 3 en/of 5 aan de slag gaat, kun je met een kleine investering in tijd al grote resultaten boeken. En tip 1 en 4 kosten wat meer tijd, maar zijn ongetwijfeld ook best ergens in jouw planning in te passen, ook al is het maar één keer per maand.

Deel je hieronder even waar jij mee aan de slag gaat?