Regelmatig schrijf ik een aantal blogs achter elkaar die samen een serie vormen. De onderwerpen die ik daarbij kies sluiten altijd aan op een doel dat ik voor de komende tijd heb, en dat doel is vrijwel altijd het in de etalage zetten van één van mijn vormen van aanbod. Hoe kun jij ook zo’n blogserie schrijven en deze blogs vervolgens voor je laten werken om je aanbod gemakkelijker en vaker te verkopen? Ik leg het je in dit artikel stap voor stap uit.

 

Al sinds 2016 werk ik in de marketing die ik doe met thema’s. Dat wil zeggen dat ik (meestal) zo’n drie tot zes weken content deel waarin één thema centraal staat. Dat thema kan bijvoorbeeld zijn: het vinden van goede zoekwoorden voor je website, het schrijven van goede websiteteksten, bloggen, externe links naar je website verzamelen, enzovoort.

Het thema dat in een bepaalde periode centraal staat in de content die ik deel, sluit bijna altijd aan op een (gratis of betaald) aanbod dat ik in die periode in de spotlight wil zetten. Dat aanbod kan een gratis workshop, challenge of Bootcamp zijn, een betaalde workshop of masterclass, één van mijn betaalde trainingen, enzovoort.

Dit werken met thema’s die aansluiten op je aanbod is iets dat jij ook toe kunt passen in jouw marketing en in de content die jij maakt, zodat jouw klanten ook gemakkelijker ja gaan zeggen tegen jouw aanbod. Hoe je dat doet vertel ik je in het stappenplan dat ik hieronder met je deel.

 

Stap 1: bewustzijn creëren dat het bestaat en/of hoe veel je eraan kunt hebben

Het kan goed zo zijn dat jouw aanbod iets is dat een hele goede oplossing biedt voor een probleem of pijn van jouw bloglezers, of dat het op een perfecte manier het verlangen van jouw bloglezers vervult, maar dat zij zich daar simpelweg nog niet zo van bewust zijn. In mijn geval is het bijvoorbeeld zo dat veel zelfstandig ondernemers erg gefixeerd zijn op social media-marketing, omdat ze denken dat klanten krijgen uit je website te moeilijk of niet haalbaar is.

Als jij jouw klanten ergens in coacht, kan het bijvoorbeeld zo zijn dat de manier waarop jij mensen helpt niet zo bekend is, of niet de meest voor de hand liggende manier is om een probleem op te lossen. Als je een vakantie-accommodatie hebt, woon je misschien op een minder bekende plek die niet bovenaan de vakantielijstjes van velen staat. Als jij klanten helpt met iets origineels, weten ze op dit moment misschien globaal wel wat je doet, maar weten ze niet echt het fijne ervan, waardoor ze nog niet voor zich zien dat dit ook voor hen heel interessant is. Enzovoort.

Het werkt dan meestal niet zo goed om jouw bloglezers meteen al over jouw aanbod te vertellen en direct te proberen om dat aan hen te verkopen. Je slaat dan simpelweg een paar stappen over – en de eerste stap is het creëren van bewustzijn.

Hoe doe je dat, dat creëren van bewustzijn door middel van een blog? Dat doe je het beste door één thema dat aansluit op jouw aanbod uit te kiezen en door daar dan een aantal dingen over te vertellen die jouw bloglezers nog niet wisten of die ze zich nog nooit zo gerealiseerd hadden. Zo schreef ik in juni 2021 bijvoorbeeld een blog over 7 dingen die je niét nodig hebt om klanten te krijgen uit je website. Daar kreeg ik veel reacties op van zelfstandig ondernemers die zich dankzij mijn blog realiseerden dat het veel makkelijker kon zijn dan zij dachten. Hoe kun jij iets vergelijkbaars doen rond jouw thema en jouw aanbod?

 

Stap 2: je lezers laten begrijpen dat dit ook voor hen is weggelegd

Als mensen door het lezen van een blog van jou iets nieuws van jou leren dat hun kijk op de zaak verandert, dan is dat al heel mooi. Ze kijken dan in zijn algemeenheid op een andere manier naar het onderwerp. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze ook meteen de stap maken naar ‘dit is ook voor mij weggelegd’ of ‘dit wil ik ook’ of ‘dit ga ik gelijk doen’.

In een training die ik afgelopen jaar volgde leerde ik dat wij mensen in vier stappen denken als er een nieuwe mogelijkheid op ons pad komt. Stap 1 is: is dit mogelijk? Stap 2 is: hebben anderen dit al met succes gedaan? Stap 3 is: is dit ook voor mij weggelegd? En stap 4 is: is het nú voor mij het juiste moment om dit te gaan doen? Als je in een blogserie alleen bewustzijn creëert, dan heb je eigenlijk alleen maar oog voor de eerste van deze vier stappen die ook in het hoofd van jouw mogelijke klanten spelen.

Je mag in een serie blogs dus ook dingen schrijven die jouw lezers laten begrijpen dat dit ook voor hén is weggelegd. Dat kun je bijvoorbeeld doen door in blogvorm verhalen te vertellen over mensen die al eerder gebruik hebben gemaakt van jouw aanbod, of door jouw eigen verhaal te vertellen. Dit maakt dat jouw bloglezers dingen gemakkelijker voor zich kunnen zien, en ook de vertaalslag naar zichzelf kunnen maken.

Je kunt dit ook op andere manieren doen, bijvoorbeeld door je bloglezers een tip te geven of een kleine opdracht waar ze zelf mee aan de slag kunnen om te ervaren wat dat hen brengt. Ga eens experimenteren met deze stap om te kijken hoe jij jouw lezers in geschreven woord kunt laten ervaren wat er ook voor hen is weggelegd als zij gebruikmaken van jouw mooie aanbod.

 

Stap 3: overtuigingen, obstakels en drempels wegnemen

Ook als jij stap 2 van dit 4-stappenplan goed uitwerkt, waardoor jouw bloglezers nu ook zien dat het óók voor hen is weggelegd, kunnen er in hun hoofd nog steeds obstakels, overtuigingen en drempels aanwezig zijn in relatie tot jouw aanbod.

Dat ligt (meestal) niet aan jouw aanbod en al helemaal niet aan jou, maar aan hoe wij mensen van nature in elkaar zitten. De meesten van ons houden nu eenmaal van dingen die vertrouwd en bekend zijn, en minder van eens iets nieuws doen of proberen, geld uitgeven aan iets waarvan we nog niet precies weten wat het ons gaat brengen, tijd besteden aan iets waarvan we nog niet goed kunnen overzien wat we daarvoor terugkrijgen, enzovoort. Dat geldt voor jouw mogelijke klanten en het geldt waarschijnlijk ook voor jou zelf, anders zou je in je leven en in je ondernemerschap (veel) meer stappen zetten die spannend, maar tegelijk ook goed voelen.

Wat jij mag doen, is in kaart brengen welke overtuigingen, obstakels en drempels jouw bloglezers mogelijk nog ervaren in relatie tot jouw aanbod. Wat zijn de dingen die in staan tussen ‘hé, dit is interessant’ en ‘ik maak gebruik van jouw aanbod’? Wat zijn de dingen die op dit gebied spelen bij jouw mogelijke klanten?

Sowieso kun je ervan uitgaan dat een deel van de obstakels en drempels te maken heeft met universele zaken als tijd en geld. ‘Het is hier nu niet het juiste moment voor’, ‘ik heb geen tijd om hier aan mee te doen’, ‘dit is voor mij te duur’, ‘ga ik dit geld wel terugverdienen’, enzovoort. Dit zijn obstakels die vrijwel iedere ondernemer, welk aanbod je ook hebt, wel eens te horen krijgt.

Maar daarnaast zijn er ook overtuigingen en obstakels die per soort aanbod anders zijn – en waarbij jij dus de enige bent die hiervan een lijstje kan maken. Vervolgens mag je één of meer van deze overtuigingen of obstakels als thema pakken van één van de blogs uit je blogserie, met als doel om ze bij je lezers weg te nemen of er een ander perspectief op te bieden.

 

Stap 4: moedig je lezers aan om voor het nieuwe te kiezen

Ik schreef het net al: wij mensen vinden het vaak spannend om te kiezen voor iets nieuws. Zelfs als we echt een groot probleem of een heftige pijn ervaren of een sterk verlangen hebben, kiezen we toch alsnog graag voor veilig en vertrouwd. Voor blijven aanmodderen, voor blijven rondlopen met het probleem, voor de oplossingen blijven proberen die we al kennen, voor blijven dagdromen over het verlangen zonder het waar te maken, enzovoort.

Misschien herken je dat wel als je kijkt naar één of meer situaties in je eigen leven of ondernemerschap. Ik hoor het bijvoorbeeld vaak van mijn klanten in de gezondheidsbranche, die (meestal) vrouwen helpen om af te vallen en/of weer lekkerder in hun vel te komen zitten. Zij werken vaak met vrouwen die al van dieet naar dieet naar dieet zijn gesprongen. Niet omdat het hen nou zo goed en blijvend hielp, maar omdat het een bekend patroon voor hen was geworden om telkens maar weer een nieuw dieet te proberen. Pas als ze de stap naar één van mijn klanten zetten, ervaren ze dat het ook anders kan.

Als je stap 1, 2 en 3 goed uitwerkt in een blogserie, zul je merken dat je bij je echt aandachtige bloglezers al heel wat drempels hebt weggenomen om tóch de stap naar iets nieuws te wagen. Dat je hen het vertrouwen hebt gegeven dat ze deze keuze voor het nieuwe mogen maken, zelfs als ze het nog steeds een beetje (of een beetje veel) spannend vinden. En als je dit echt goed hebt gedaan, heb je ook bereikt dat je bloglezers zien dat ze deze stap samen met jou/bij jou/door middel van jouw aanbod mogen maken.

Dit is het moment waarop je ook jouw aanbod in je blogserie kunt verwerken, oftewel: dat je concreet aan de (vaste) lezers van jouw blogs kunt laten weten hoe je hen met een mooi betaald aanbod verder kunt helpen: hoe jij hun probleem of pijn kunt oplossen of verlichten of hoe jij hun verlangen kunt waarmaken. En dan krijg je ook meteen het ultieme bewijs van of je jouw blogserie goed hebt opgebouwd en uitgewerkt: je zult in dat geval namelijk merken dat jouw bloglezers veel gemakkelijker ja zeggen tegen jouw mooie aanbod.

 

Doe je mee aan Bloggen om je bedrijf te laten groeien?

Het 4-stappenplan zoals ik dat hierboven beschrijf pas ik zelf al ruim zes jaar toe in mijn bedrijf om meer mensen te kunnen helpen met mijn waardevolle aanbod. En ik ga dit stappenplan persoonlijk doornemen met de deelnemers aan mijn Bloggen om je bedrijf te laten groeien-week van 9 tot en met 13 mei. Zodat zij straks door middel van bloggen ook meer mensen ja laten zeggen tegen hun mooie aanbod. Ben jij er ook bij tijdens Bloggen om je bedrijf te laten groeien? Boek je ticket voor deze blogweek dan hier.