fbpx

Bloggen is goed voor je website, in meerdere opzichten. Het houdt je website levendig, het maakt dat mogelijke nieuwe klanten jou gemakkelijker kunnen vinden in Google, enzovoort. Maar ja, dat bloggen, dat blijft er soms wel eens bij, ook al was je het toch echt van plan. In dit artikel deel ik vijf tips met je om de blog-draad weer op te pakken.

 

Hoe consistenter jij bent in de dingen die je doet, hoe beter ze voor je werken. Als je zeven dagen per week gezond eet, voel je je beter en energieker dan wanneer je twee of drie dagen per week gezond eet. Als je elke week twee keer sport bouw je een betere conditie op dan wanneer je in één week vier keer sport en daarna weer vier weken niet sport. En uit je e-mailmarketing komen meer nieuwe klanten voort als je elke week een waardevolle mail naar de mensen op je e-maillijst stuurt dan wanneer je een maand lang elke week mailt en dan weer twee of drie maanden van de radar verdwijnt.

Zo zul je ook van bloggen meer resultaat zien naarmate je er meer consistent in bent. En daarmee bedoel ik dan niet dat je ineens elke dag een blog moet gaan schrijven, maar wel dat het goed is om er een voor jou haalbare regelmaat in aan te brengen. Maar dan moet je daar natuurlijk wel een duidelijke drijfveer voor hebben. En dat sluit dan weer heel goed aan bij mijn eerste tip (ze staan trouwens in willekeurige volgorde, pik de tips eruit die met jou resoneren).

 

Tip 1: zorg dat je een duidelijk doel voor ogen hebt

Bloggen is slechts een middel, geen doel op zich. Bloggen helpt je om jezelf onder de aandacht te brengen bij mogelijke nieuwe klanten. Als je dan ook nog zogenaamde Google-proof blogs schrijft (zie het einde van dit artikel), dan helpt het je ook nog om in Google onder de aandacht te komen van mensen die al uit zichzelf naar jou op zoek waren.

Als dat iets is dat jij graag wilt, meer nieuwe klanten helpen, dan is bloggen één van de manieren die je daarvoor in kunt zetten. Zorg dat je vervolgens ook goed helder hebt waaróm je meer nieuwe klanten wilt helpen: bijvoorbeeld omdat je graag fulltime van je bedrijf wilt kunnen leven, omdat je er veel voldoening uit haalt om meer mensen te helpen, omdat je met de omzet die je daarmee maakt meer fijne dingen kunt doen, voor jezelf en je dierbaren, enzovoort. Er is hierbij geen goed of fout: als het doel jou maar een goed gevoel geeft.

Je weet zelf waarschijnlijk ook wel dat je dit doel niet gaat bereiken door helemaal niets te doen (trouwens ook niet door alleen maar keihard te werken, maar dat is weer een ander verhaal). Als je onder de aandacht wilt komen van meer nieuwe klanten mag je daar zelf voor in actie komen. Blogs schrijven kan één van die acties zijn. Waartoe je jezelf vast wel kunt motiveren als je eenmaal je daarachter liggende doel kent en, nog belangrijker, ook echt voelt.

 

Tip 2: check wat je blogs al voor je gedaan hebben terwijl jij niet blogde

Het fijne van blogs die je eenmaal geschreven hebt is dat ze, op voorwaarde dat ze Google-proof zijn, daarna tot in lengte van jaren in Google gevonden kunnen worden door mogelijke nieuwe klanten. Zo heb ik bijvoorbeeld blogs die ik in 2018 en 2019 schreef en die tot op de dag van vandaag voor nieuwe bezoekers aan mijn website, nieuwe inschrijvingen op mijn e-maillijst en nieuwe klanten zorgen. Dat motiveert echt wel (voor zover ik dat nodig heb) om door te blijven gaan met het schrijven van blogs.

Welke van jóuw blogs het al goed doen in Google? Dat kun je opzoeken in Google Analytics, als je daar mee werkt. Of misschien in een ander hulpmiddel dat jij gebruikt om gegevens over je website te verzamelen. Als je bijvoorbeeld werkt met Ubersuggest (één van mijn favoriete hulpmiddelen), dan kun je daar in het tabblad Verkeer jouw websiteadres intypen en ook zien welke van jouw blogs al hoog in Google staan.

Ik deed dit vorige week voor een klant die een websitescan bij mij had geboekt en die in totaal vijf blogs op haar website heeft staan. In Ubersuggest zag ik dat inmiddels drie van die vijf blogs het goed doen in Google, waarvan eentje die ze afgelopen voorjaar schreef echt behoorlijk veel bezoekers naar haar website brengt.

Als je deze tip gaat toepassen realiseer ik me dat het twee kanten op kan gaan. Hopelijk zorgt het inkijken van je websitestatistieken ervoor dat je positief verrast wordt (zoals een klant van mij deze week ook positief verrast was toen ik haar liet zien dat haar website afgelopen maand meer dan 3.800 keer gevonden was in Google). En als dat gebeurt, dan ga ik ervan uit dat dit je een boost geeft om weer eens een nieuw blog te gaan schrijven.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je resultaten tot nu toe je tegenvallen. Dan is het aan jou de taak om niet in gevoelens van teleurstelling, frustratie of andere negativiteit te gaan hangen, hoe verleidelijk dat misschien ook is. Lees, als dit voor jou van toepassing is, nog eens wat ik bij tip 1 schreef en vind een drijfveer die jou enthousiasmeert om weer eens een blog te gaan schrijven.

 

Tip 3: maak het niet te groot

Ergens de draad weer van oppakken kan voelen alsof je aan de voet staat van een huizenhoge berg. En als dat zo voelt, dan snap ik helemaal dat de drempel om gewoon weer eens te gaan beginnen aan een blog behoorlijk hoog is.

Als je hier iets in herkent, dan is mijn beste tip: hak je doel op in kleine stapjes. Dat je besluit weer eens een blog te gaan schrijven, betekent niet dat je met jezelf afspreekt de Mount Everest te gaan beklimmen. Bedenk eerst eens één onderwerp waarover je een blog kunt schrijven. Of vraag aan mensen uit je omgeving of zij een mooi blogidee voor je hebben, als je er zelf niet uitkomt.

Deel ook de rest van je blogdoel op in behapbare stapjes: globaal uitwerken waar je het in je blog over wilt hebben, je blog gaan schrijven, een titel en tussenkopjes maken, goede zoekwoorden in je blog verwerken, er één of meer foto’s aan toevoegen, je blog plaatsen. Het zijn allemaal stapjes die samen het schrijven van een nieuw blog vormen. Wees elke keer dat je één van deze stapjes gezet hebt trots op jezelf, om het goede bloggevoel vast te houden.

Bonustip: ga pas als je dit eerste blog sinds je blogpauze geschreven hebt eens nadenken over wat je vervolgplan rond bloggen is. Dat je het bloggen weer oppakt betekent niet dat je vanaf nu ineens elke week een blog moet schrijven. Eén keer per twee weken, één keer per maand of één keer per twee maanden kan ook. Laat je inspireren door de dame over wie ik net schreef, die in ongeveer een jaar tijd vijf blogs schreef en daarmee toch ook al veel mogelijke klanten naar haar website trekt.

 

Tip 4: zie haarscherp wanneer je jezelf aan het saboteren bent

‘Ik heb geen inspiratie, ‘ik heb er deze week echt geen tijd voor’, ‘het is nu al zo lang geleden dat het toch geen zin meer heeft om het op te pakken’, enzovoort. Het zijn allemaal redenen die je jezelf geeft om dingen die eigenlijk belangrijk zijn uit te stellen. En vaak zijn het simpelweg excuses om niet te doen wat je eigenlijk moet doen, sabotagestemmetjes van je hoofd waar jij niet mee geholpen bent.

Want inspiratie is overal, het komt alleen niet op je pad als jij jezelf constant blijft vertellen dat jij geen inspiratie hebt. Tijd kun je altijd vinden, als iets echt een prioriteit voor je is. En dat het al zo lang geleden is, dat weet echt alleen jij, tenzij je het richting anderen benoemt – dus dat is geen geldige reden om de draad niet weer op te pakken.

We hebben ze allemaal hoor, die sabotagestemmetjes. Ik merkte het twee weken geleden zelf ook, toen ik me realiseerde dat ik nog veel meer mag (en ook wil) doen om mezelf onder de aandacht te brengen bij nog veel meer zelfstandig ondernemers die ik kan helpen. Ik zou er op dat moment over twee weken mee beginnen, want ik had eerst nog een paar drukke weken. Tot ik me ook realiseerde dat er altijd wel weer een nieuwe drukke week komt en dat dus geen geldige reden was om niet meteen te beginnen. Dus ben ik er meteen een halfuur per werkdag voor gaan inplannen, met nu al de mooie eerste resultaten.

Als jouw bedrijf een leuke hobby voor je is, of als je op dit moment super tevreden bent met hoe de dingen gaan in je bedrijf, dan is het natuurlijk helemaal oké om te blijven hangen in ‘ik heb geen inspiratie’ of ‘ik heb geen tijd’.

Maar als je meer wilt dan de resultaten die je op dit moment bereikt, dan mag je eens eerlijk kijken naar hoe jij jezelf daarbij in de weg zit: door de dingen die je tegen jezelf zegt en de keuzes die je maakt in hoe jij je tijd besteedt. Want ik weet vrijwel zeker dat je, als je roept dat je ergens geen tijd voor hebt, in de tussentijd wel tijd weet te vinden voor dingen die eigenlijk niet zo super belangrijk zijn.

 

Tip 5: zoek een stok achter de deur om de draad weer op te pakken

Samen iets doen is bijna altijd gemakkelijker dan alleen iets doen. Bijvoorbeeld als je weer gaat sporten: dan pak je de draad gemakkelijker weer op als je iets samen met een vriendin of vriend gaat doen, of wanneer je een groep leuke sportmaatjes vindt, dan wanneer je iets in je eentje gaat doen.

Bij bloggen is dat niet anders. Doe je het samen, dan krijg je een boost aan motivatie, inspiratie en energie waardoor het veel sneller en eenvoudiger is om een blog te schrijven. En daarom nodig ik je van harte uit om er vanaf maandag 21 november bij te zijn tijdens mijn Blog Boost Bootcamp, waar we samen jouw gloednieuwe Google-proof blog gaan schrijven: oftewel, een blog dat jou via Google bekendmaakt bij veel meer nieuwe klanten die nu al naar jou op zoek zijn.

We gaan tijdens de Blog Boost Bootcamp echt samen aan de slag: je mag mij mee laten denken over jouw nieuwe blogonderwerp, ik beantwoord al je blogvragen, je krijgt een handig stok achter de deur-cadeautje om jouw blogs veel gemakkelijker en sneller te schrijven, je mag je blog delen met mij en de andere deelnemers en je krijgt als je wilt ook feedback op het blog dat jij gedurende de Bootcamp schrijft. Bovendien kun je jouw blog aan het einde van de Bootcamp direct op je website publiceren om jezelf vindbaar te gaan maken voor (veel) meer nieuwe klanten.

Dus ben je erbij? Meld je dan hier gratis aan voor de Blog Boost Bootcamp.

 

PS. Natuurlijk ben je ook van harte welkom bij deze Blog Bootcamp als je wél al een tijdje consistent aan het bloggen bent, of juist als je graag je allereerste blog wilt schrijven. Meld je dan ook even aan via de link hierboven.