Iemand gaat je bedrijfspagina op Facebook volgen. En dan? Wat heeft jouw nieuwe Facebookfan nodig voordat hij de stap zet om bij jou te gaan kopen of met je te gaan werken? In dit artikel leg ik het je stap voor stap uit.

 

Allereerst: lang niet iedere nieuwe fan van je Facebookpagina is een toekomstige klant. Als dat zo zou zijn, dan was iedereen die serieus een bedrijfspagina runt binnen no time rijk. Welk percentage van je Facebookfans uiteindelijk wél klant bij je wordt, dat is lastig te zeggen.

Het ligt er allereerst aan in hoeverre jouw paginavolgers ook je ideale klanten zijn. Ik ken ondernemers die ‘Jan en alleman’ uitnodigen voor hun Facebookpagina, zonder te kijken of dit ook mensen in hun doelgroep zijn. In dat geval zal het veel lastiger zijn om klanten van je Facebookfans te maken dan wanneer je goed doordacht je bedrijfspagina op- en uitbouwt.

 

Stap 1: wees consistent

Jouw nieuwe Facebookfan is je pagina gaan volgen omdat deze hem (of haar natuurlijk, maar ik wil in dit artikel hij/zij-gedoe vermijden) waardevol of inspirerend leek. Dat betekent ook dat jouw nieuwe fan het leuk vindt om regelmatig iets nieuws van jou te horen. Door elke week meerdere berichten op je pagina te plaatsen versterk je de band tussen jullie beiden. Hoeveel berichten dat dan moeten zijn? Dat zal per pagina verschillend zijn. Het belangrijkste is dat er in elk bericht iets waardevols, leuks of inspirerends zit. Kijk zelf hoe vaak jij iets dat daaraan voldoet kunt bedenken.

Onderschat het belang van consistentie niet. Ondernemers die elke week drie of vier keer een bericht op hun Facebookpagina plaatsen gaan veel sneller klanten krijgen dan ondernemers die de ene week heel veel berichten plaatsen en daarna weer twee weken niets van zich laten horen. Het is de bedoeling dat jij door consistent te zijn een onderdeeltje van het dagelijkse online leven van jouw Facebookfans wordt.

 

Stap 2: laat jezelf zien

Jouw nieuwe Facebookfan wil niet alleen waarde en inspiratie van jou ontvangen, hij wil jou ook beter leren kennen. Als hij uiteindelijk bij je gaat kopen, dan doet hij dat omdat hij een klik heeft met jou. Omdat hij jou dus een leuk persoon vindt. Maar daar kan hij alleen achter komen als jij jezelf op je Facebookpagina laat zien.

Dat mag je natuurlijk zo invullen als je zelf wilt. Allereerst is het aan te raden om als profielfoto van je pagina altijd een foto van jezelf te gebruiken. Want mensen kiezen voor mensen, niet voor logo’s, zelfs niet als ze echt heel mooi zijn. Verder help je jouw toekomstige klanten heel erg als je foto’s van jezelf laat zien, video’s plaatst waarop jij te zien bent of, als je durft, live gaat op je Facebookpagina.

Natuurlijk hoef je dit allemaal niet te doen als je dat echt niet wilt, maar houd er dan wel rekening mee dat het langer gaat duren voordat jij klanten krijgt uit je Facebookpagina. Waar een ondernemer die volop zichtbaar is al binnen een maand klanten kan krijgen via zijn Facebookpagina, zal dat voor ondernemers die echt niets met zichtbaarheid willen doen waarschijnlijk rond de tien maanden gaan duren. Kijk dus eerlijk naar wat je ambities zijn en hoe je vervolgens zichtbaar wilt worden.

 

Stap 3: ontmoet elkaar op verschillende plekken

Als je met iemand aan het daten bent, dan spreek je meestal niet een paar keer achter elkaar op dezelfde plek af. Je ontmoet elkaar bijvoorbeeld de eerste keer in een rustig café, gaat de tweede keer samen naar de bioscoop en op een gegeven moment komt dan de date waarbij je voor het eerst bij de ander thuis komt – of die ander bij jou.

In online marketing werkt dat ook zo. In eerste instantie zien jij en je nieuwe Facebookfan elkaar vooral op Facebook. Maar vervolgens is het ook goed om je Facebookfan uit te nodigen om eens een kijkje op je website te nemen. Dat is immers jouw online winkel en de plek waar je nieuwe fan echt goed kennis met jou en je bedrijf kan maken. Je hoeft dat uitnodigen overigens niet heel expliciet te doen: af en toe een link naar je website in je Facebookbericht verwerken is voldoende.

Zodra jullie elkaar iets langer kennen is het ook goed om je nieuwe fan de kans te bieden zijn e-mailadres aan jou te geven – zeker als je namens je bedrijf nieuwsbrieven verstuurt en daarin nog meer waarde en inspiratie deelt. Zo kunnen jullie de band met elkaar verder versterken. Je Facebookfan zal het meest genegen zijn om zijn e-mailadres aan jou te geven als hij daarvoor in ruil een cadeautje krijgt. Denk aan een e-book of een checklist die voor hem waardevolle informatie bevat.

Vind je het leuk om dingen te organiseren? Bijvoorbeeld het geven van een gratis workshop of webinar of het organiseren van een gratis challenge of training? Nodig daar dan ook jouw Facebookfans voor uit. Zo krijgen ze op nog een andere manier de kans een sterkere band met je op te bouwen.

 

Stap 4: bouw verder aan jullie band

“Je weet nooit wie er twijfelt.” Dat zinnetje kwam onlangs ter sprake in een mastermind die ik had met mijn Groeisprong-groep (het VIP-traject in mijn Ik help jou online Academie). En zo is het ook: je weet nooit wie er in de fase zit tussen ‘Jij zou mij wel eens kunnen helpen’ en ‘Ja, ik ga jouw aanbod kopen’. Oftewel: de fase waarin er al een klik is tussen jullie beiden, maar nog net niet genoeg vertrouwen om ook die aankoop bij jou te doen.

Misschien denk je dat het die Facebookfan is die op vrijwel elk bericht op jouw pagina reageert en regelmatig een duimpje plaatst. Maar meestal is het juist die andere paginafan, degene die nooit op je berichten reageert, maar ondertussen wel alles van je leest en ziet en onder de indruk is van de waarde of inspiratie die je geeft.

Focus je daarom op je Facebookpagina niet te veel op individuele personen en de vraag of zij binnenkort klant bij je gaan worden. Maar ga wel lekker door met het geven van waarde en inspiratie zoals je dat doet. Ongemerkt zijn jouw paginafans daardoor namelijk een band met je aan het opbouwen, die bij de een sterker zal worden dan bij de ander. Bij wie die band het meest sterk wordt? Daar kom je vanzelf achter zodra je een nieuwe klant krijgt via je Facebookpagina.

 

Stap 5: verkoop je aanbod

En ja, daarmee komen we dus bij de laatste stap: het verkopen van je aanbod via je Facebookpagina. Wat daarbij het beste werkt is mensen echt meenemen in je aanbod. Licht al tipjes van de sluier op voordat je daadwerkelijk met je aanbod komt. Laat al zien dat jij een expert op een bepaald gebied bent voordat je komt met een aanbod dat aansluit bij die expertise. Juist vanuit die nieuwsgierigheid naar wat voor leuks eraan komt of vanuit die band die je opbouwt door waarde te delen ga je jouw aanbod het makkelijkst verkopen.

Zorg er daarbij voor dat je jouw aanbod meerdere keren onder de aandacht brengt. Op Facebook is het zo druk dat jouw paginafans het makkelijk over het hoofd zien als je er maar één tot drie keer over vertelt. Ze moeten het zeker zeven keer gezien hebben en liever nog vijftien keer voordat ze overgaan tot koop. Dus op het moment dat jij denkt dat je aan het spammen bent omdat je nu alweer over je aanbod praat, is een ander pas net aan het overwegen om er gebruik van te maken.

Het beste werkt het om steeds korte periodes te hebben waarin je op Facebook veel over je aanbod praat. Bijvoorbeeld eerst zes weken alleen maar waarde en inspiratie delen en dan twee weken waarin je veel over je aanbod praat. Heb je inmiddels jouw Facebookfans ook uitgenodigd om naar jouw andere kanalen te komen, zoals naar je website en nieuwsbrief? Praat dan in dezelfde periode ook daar regelmatig over je aanbod. Zorg dat alles op elkaar aansluit. Dit versterkt elkaar en zorgt ervoor dat je nog meer en makkelijker klanten krijgt – mits je de stappen 1 tot en met 4 ook goed blijft doorlopen.

 

Ben jij klaar voor meer klanten?

Vanaf maandag 11 november organiseer ik de gratis 5-daagse training Krijg klanten door jezelf te zijn. Ik leer je hoe jij meer klanten krijgt op de manier die past bij jóu. In dit artikel ging het erg over Facebook, maar tijdens de gratis training komen uiteraard ook andere plekken aan bod waar jij en jouw toekomstige klant elkaar kunnen ontmoeten. Ben je erbij? Schrijf je dan hier gratis in voor de 5-daagse training Krijg klanten door jezelf te zijn.

× .