Een nieuw aanbod in de markt zetten, iets gaafs organiseren, een boek schrijven, je bedrijf anders inrichten zodat je meer vrije tijd krijgt: we hebben als ondernemer allemaal zo onze dromen. Maar vaak voelen die dromen behoorlijk groot en is het daardoor lastig om de eerste stappen richting het waarmaken van jouw droom te zetten. Waardoor ook de vervolgstappen er maar niet van komen. In dit artikel help ik je met een heel praktisch actieplan om jouw volgende droom als ondernemer waar te maken.

 

Een boek schrijven, artikelen schrijven voor bekende tijdschriften als Flair, Vrouw en Veronica Magazine, een online marketingschool starten waarin ik ondernemers kan helpen om meer bekendheid en meer klanten te krijgen voor hun mooie bedrijf, een eigen podcast starten: dat zijn zo een paar dromen die ik inmiddels als ondernemer heb waargemaakt.

Ook vind ik het heerlijk om te horen wat de dromen van andere ondernemers zijn. Soms kan ik nog enthousiaster worden van hun dromen dan zijzelf. Maar wat ik ook zie is dat ondernemers vaak in de verkeerde volgorde aan hun dromen werken. Een volgorde die er alleen maar voor zorgt dat het heel lang duurt voordat jouw droom echt uitkomt. Een volgorde die ervoor zorgt dat je over een halfjaar nog niet veel verder bent dan nu. En dat vind ik zo zonde!

 

Zorg voor drie checkpoints onderweg

Onlangs las ik een boek van Rachel Hollis, een bekende Amerikaanse schrijfster en motivational speaker. Zij schreef ook over het waarmaken van dromen, en dat je droom vaak zo groot voelt dat je daardoor juist geen stappen zet. Haar tip: zorg voor drie zogenaamde checkpoints onderweg die jou helpen om je droom te bereiken.

Stel bijvoorbeeld dat je een boek wilt schrijven. Welke drie stappen zijn daarvoor nodig? Eentje daarvan is dat je het boek echt gaat schrijven. Op zich is dat simpel: je gaat achter je computer zitten en je schrijft. Als je maar lang genoeg doorgaat, wordt dat vanzelf een boek. Een tweede stap is zorgen dat het boek daadwerkelijk wordt uitgegeven: dat het van een document op jouw computer verandert in een fysiek boek dat je in je handen kunt houden. Een derde stap – want ik denk zomaar dat je een boek niet alleen voor jezelf schrijft – is zorgen dat mensen van het boek gaan horen en het ook echt gaan kopen. Publiciteit zoeken dus.

Als je zo een plan van aanpak maakt, voor deze droom of een willekeurige andere, dan heb je ineens niet meer één groot eindpunt waar je naartoe moet werken, maar drie kleinere tussenpunten om te bereiken. Waarbij je voor elk tussenpunt in kaart kunt brengen welke haalbare stappen je daarvoor moet zetten. Zoals je voor de eerste stap in het voorbeeld vooral discipline nodig hebt om dagelijks of wekelijks een aantal woorden aan je verhaal toe te voegen en je voor de tweede stap bijvoorbeeld Google erbij kunt pakken om uit te vinden hoe je jouw boek gaat of laat uitgeven. Om vervolgens bijvoorbeeld contacten te leggen met uitgeverijen.

 

Werk niet in de verkeerde volgorde aan je droom

Terug naar die verkeerde volgorde waar ik het net over had, waarbij ik even bij het voorbeeld van het schrijven van een boek blijf. Zou je voor die droom daadwerkelijk de stappen in de volgorde zetten waarin ik het hierboven beschrijf, dan is de kans groot dat jij in die volgordevalkuil terecht komt. Want zoals ik al schreef heb je voor die eerste stap discipline nodig. Veel discipline, want er gaan heel wat uren in het schrijven van een boek zitten – zo weet ik uit eigen ervaring.

En als jij dan daarnaast ook nog alle normale werkzaamheden binnen je bedrijf hebt, en wellicht ook een druk sociaal leven, wanneer maak je dan die tijd om aan je boek te werken? Meestal is dat lastig als er tegelijk ook klanten om jouw aandacht vragen. Of in de avonden, als je ook leuke dingen met je gezinsleden of met vrienden kunt doen. Of in de vroege ochtend, want kun je het opbrengen om elke dag een uur eerder op te staan om te schrijven als je zelf je eigen stok achter de deur moet zijn? Het kan dan zomaar zijn dat dat mooie boek van jou nooit het levenslicht ziet. Dat de uren die je er wel in steekt verloren uren zijn, omdat er nooit een eindproduct komt.

 

Maak anderen deelgenoot van je droom

Daarom raad ik je aan om als eerste tussenpunt op weg naar jouw droom altijd iets te kiezen waarbij je anderen deelgenoot maakt van je droom. Waarbij je een deadline voor jezelf creëert. Een commitment aangaat met iemand anders dan jezelf. Waardoor je de stappen die je voor je uit schuift als het alleen maar om een afspraak met jezelf gaat nu wel zet omdat er ook anderen bij betrokken zijn en op je rekenen.

Zo deed ik dat bij het schrijven van een boek, door alleen een proefhoofdstuk en een boekvoorstel op te sturen naar een uitgeverij, in plaats van eerst het complete boek te schrijven. Binnen een uur hing een enthousiaste uitgever aan de telefoon en binnen een paar dagen hadden mijn collega en ik een boekcontract op zak. Ja, en toen moesten we wel, want het boek moest er binnen een paar maanden zijn.

Zo doe ik het ook met andere dromen die ik wil waarmaken. Toen ik startte met mijn Ik help jou online Academie ben ik ondernemers al gaan uitnodigen om lid te worden voordat de eerste training in mijn Academie klaar was. Voordat de Academie open ging waren er al zeventien leden, van wie de meesten meteen voor een jaarlidmaatschap kozen. Een goede stok achter de deur om waardevolle trainingen te maken, want er hadden mensen voor betaald.

 

Maar het is nog niet perfect…

Ja, en wanneer je in deze volgorde gaat werken moet je inderdaad een stukje van je perfectionisme loslaten. Want je gaat dan ineens een commitment aan over dingen die nog helemaal niet klaar zijn of waarvan je nog niet alles kunt overzien. Die nog lang niet perfect zijn. Maar dat worden ze sowieso pas als anderen er deel van gaan uitmaken. Want een boek dat in jouw computer staat en verder door niemand gezien is heeft geen waarde. Een workshop of training die al maanden in je hoofd zit, maar waar nog niemand mee geholpen is ook niet. Dus check eens bij jezelf of je je perfectionisme aan de kant kunt zetten in ruil voor het waarmaken van je droom.

Mijn volgende droom staat alweer op de planning. Ik ga dit najaar een heel gaaf ondernemersweekend organiseren op Vlieland. En ja, zoiets organiseren, dat doe ik voor het eerst. Hoe ik begonnen ben? Met het maken van een eenvoudige pagina op mijn website waar ondernemers hun interesse kunnen aangeven om mee te gaan. Inmiddels hebben al meer dan tien ondernemers dat gedaan, terwijl ik uiteindelijk plek heb voor maximaal zeven. Ik ben dus door naar de tweede stap: een locatie kiezen en een mooi programma samenstellen met een goede afwisseling tussen inspanning en ontspanning.

 

Ga je mee naar het Vliebiza Weekend: van Dromen naar Doen?

Tijdens het Vliebiza Weekend staat Van Dromen naar Doen ook centraal. Ik ga je in drie dagen helpen om jouw volgende ondernemersdroom om te zetten in een superpraktisch plan, dat ervoor zorgt dat jij die droom nog voor het einde van 2019 werkelijkheid laat worden. Is dat iets waar je bij wilt zijn? Meld je dan hier aan voor de interesselijst van het Vliebiza Weekend.

× .