Een goede planning maken: waar dat voor de een gesneden koek is, is het voor de ander een flinke uitdaging. In dit artikel neem ik je graag mee in hoe je een goede planning maakt om je aanbod te lanceren én verkopen.

 

Een lanceerplanning is iets anders dan bijvoorbeeld een week- of een maandplanning. Waar je bij die laatste twee in kaart gaat brengen wat je in een week of een maand gedaan wilt krijgen, ga je bij een lanceerplanning een plan maken om de komende tijd jouw mooie aanbod aan zo veel mogelijk mensen (of aan zo veel mensen als jij wilt) te verkopen. Een plan dus om ergens in de komende tijd een piek in je aantal nieuwe klanten en daarmee in je omzet te realiseren. De komende tijd kan hierbij een periode van twee weken tot ongeveer twee maanden zijn.

Het maken van een lanceerplanning begint altijd bij het bepalen van je doel: welk aanbod wil je de komende tijd graag (zo vaak mogelijk) verkopen? Het principe van lanceren is dat je naar buiten toe, dus in je marketing, alle focus geeft aan één vorm van je aanbod, dus niet aan verschillende dingen door elkaar. Je zult dus een keuze moeten maken. Als die knoop eenmaal is doorgehakt, ga je jouw lanceerplanning maken.

 

Stap 1: Hoe ambitieus is je doel?

Nu je weet welk aanbod je graag wilt verkopen de komende tijd, mag je jezelf ook de vraag stellen hoe klein of groot jouw doel is. Ben je blij als je de komende tijd twee of drie klanten voor je te lanceren aanbod krijgt of wil je er minimaal tien, twintig of misschien nog wel meer? Is 1.000 euro omzet maken voor jou al heel wat voor de komende periode of ga je voor minimaal 5.000, 10.000 of nog meer? Niemand anders dan jijzelf kan bepalen welke doelen jij voor jezelf wilt stellen, dus maak het vooral zo klein of groot als jij wilt.

 

Stap 2: Hoe lang duurt je lancering?

Heb je jouw ambities eenmaal helder, dan kun je vervolgens ook de vraag hoe kort of lang jouw lancering mag duren beantwoorden. Zijn je ambities niet zo groot, dus ben je bijvoorbeeld al blij met twee of drie nieuwe klanten, dan is het een prima idee om een korte lancering te doen.

Niet voor iedere ondernemer zal het een fluitje van een cent zijn om uit een korte lancering twee of drie nieuwe klanten te krijgen, want dat hangt ook af van hoeveel bekendheid je al hebt, hoe sterk de connectie is met de mensen die jou al kennen en hoe zelfverzekerd jij in je lancering staat, maar voor de meeste ondernemers is het niet een heel grote uitdaging. Zelf deed ik bijvoorbeeld in december een korte 72-uurslancering waarmee ik vier nieuwe deelnemers aan mijn training kreeg. Zelfs een lancering van zo’n korte duur kan dus al tot succes leiden.

Heb je grotere ambities, dan is het slim om je lancering langer te laten duren, zodat er waarschijnlijk meer klanten aanhaken op jouw aanbod. Ik raad je aan om er dan drie tot zes weken voor uit te trekken, zodat de mensen die jij onderdeel wilt laten zijn van je lancering genoeg tijd hebben om jou op te merken, dat wat jij in je lancering gaat delen voorbij te zien komen, vertrouwen in je te krijgen en interesse te krijgen in je aanbod. Voor mij is dit type lancering de manier om tot wel tientallen nieuwe klanten in een korte periode te krijgen.

 

Stap 3: Hoe bouw je jouw lancering op?

Het principe van lanceren is dat je eerst een paar dagen tot een paar weken waarde en inspiratie deelt over een onderwerp dat jij zorgvuldig gekozen hebt en vervolgens een daarop aansluitend aanbod doet. Dat eerste gedeelte duurt over het algemeen langer dan het tweede gedeelte, omdat je in het eerste deel vertrouwen wilt opbouwen en het slim is daar de tijd voor te nemen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor drie weken waarde en inspiratie delen en daarop aansluitend één week over je aanbod praten. Of voor vier weken waarde en inspiratie delen en vervolgens anderhalve week over je aanbod vertellen. Of anderhalve week waarde en inspiratie delen en vervolgens vier dagen over je aanbod praten. Of… nou ja, je snapt het principe denk ik wel. Maak een keuze die past bij jou.

 

Stap 4: Welke content ga je maken?

Om waarde en inspiratie te kunnen delen met de mensen die jou volgen, zul je content moeten maken: teksten, of als je wilt video’s of podcasts, waarin je die waarde deelt. Ook dat vraagt om een plan: In welke vorm ga je dat doen, hoe vaak ga je dat doen en waar ga je het over hebben? Als je in de ‘verkoopfase’ van je lancering terecht komt, laat je over het algemeen nog wat frequenter van je horen dan in de fase die daaraan voorafgaat. Vandaar ook dat het belangrijk is om eerst de vraag uit stap 3 te beantwoorden.

Zelf maak ik als ik een lancering doe in fase 1 vaak een stuk of drie of vier berichten voor social media per week, één blog per week en één e-mail per week. In fase 2 plaats ik dan op social media elke dag een bericht dat naar mijn aanbod leidt en meestal stuur ik dan ook elke dag een e-mail over mijn aanbod.

Als ik groots wil uitpakken tijdens mijn lancering, dan komt daar in de laatste fase meestal ook nog een challenge of bootcamp bij, oftewel: een laagdrempelige online training waarin ik mensen die dat willen in vier of vijf dagen iets leer dat aansluit bij het onderwerp van mijn lancering. Ook dat vraagt natuurlijk om voorbereiding. Ga eens in kaart brengen in welke vorm en hoe vaak jij tijdens je lancering van je wilt laten horen.

Om de inhoud van mijn teksten te bepalen, werk ik zelf graag met weekthema’s. Stel dat het onderwerp waarover ik tijdens mijn lancering waarde en inspiratie ga delen bloggen is, en mijn lancering vijf weken duurt, dan bedenk ik vijf onderwerpen die met bloggen te maken hebben waarover ik een week lang waarde en inspiratie kan delen. Kijk eens of jij ook op deze manier kan denken.

 

Stap 5: Wanneer ga je jouw content maken?

Iedereen zit anders in elkaar. De ene ondernemer kan goed vooruitwerken, terwijl de ander pas in actie komt als er een deadline in zicht is. De een ervaart heel veel rust als alles ruim op tijd klaar staat, de ander komt in een creatieve flow terecht als alles wat je schrijft meteen dezelfde dag online kan.

Het is goed om te weten hoe jij in elkaar zit en daar het maken van je content op aan te passen. Iemand die graag alles op tijd klaar heeft, krijgt immers stress van een strakke deadline en kan dan niet zijn of haar beste teksten schrijven of video’s maken. Andersom is iemand die juist goed werkt op strakke deadlines waarschijnlijk niet zo productief in de fase dat die deadline nog ver weg is. Die zit dan bijvoorbeeld veel te veel tijd op social media rond te hangen terwijl je eigenlijk aan het werk had willen gaan (ja, dit schrijf ik uit eigen ervaring 😉).

Zorg in elk geval dat je een goede planning maakt voor het maken van jouw content, want dit is een gedeelte dat je volledig zelf in de hand hebt. Waar je vooraf geen zekerheid hebt over de uitkomst van je lancering, heb je wel de controle over of je het voor jezelf ingeplande werk dat bij je lancering hoort wel of niet gedaan krijgt.

 

Stap 6: Zitten er live elementen in jouw lancering?

Stel jezelf ook de vraag of je live onderdelen wilt toevoegen aan je lancering. Denk hierbij aan het geven van een online workshop, live gaan op Facebook of Instagram, Stories maken, een vragenuurtje via Zoom organiseren en dat soort dingen. Dit type taken kun je natuurlijk wel vooraf voorbereiden, maar het zijn dingen die live op een vast moment plaatsvinden.

Het is zeker niet beslist nodig om live onderdelen deel te laten uitmaken van je lancering, maar als je het graag wilt, zorg dan dat je ze zorgvuldig plant en op tijd aankondigt. Houd bij het kiezen van een dag en tijd hiervoor niet alleen rekening met wat jou zelf goed uitkomt, maar ook met wat voor het type klant dat jij graag wilt bereiken handig is. Zijn het mensen die in de ochtend of juist in de avond tijd hebben voor zo’n live onderdeel? Kunnen ze er in het weekend makkelijk bij zijn of hebben ze juist een voorkeur voor doordeweeks? Zorg dat je dat soort dingen helder hebt.

 

Stap 7: Moet je nieuwe dingen uitvinden om een goede lancering te kunnen doen?

Wil je tijdens jouw lancering bijvoorbeeld voor het eerst e-mails gaan inplannen in het mailsysteem dat jij gebruikt, wil je een online workshop gaan geven via Zoom, wil je voor het eerst live gaan op Facebook of Instagram, wil je gaan adverteren om meer mensen te bereiken, of wil je nog iets anders doen dat nieuw voor jou is? Zorg dan dat je genoeg tijd inplant om uit te zoeken hoe dat werkt en om het te proberen. Onder tijdsdruk dingen doen die je al vaker gedaan hebt kan namelijk best, maar onder tijdsdruk nieuwe dingen uitvinden en doen werkt over het algemeen niet zo goed.

 

De 6 elementen van een goede lanceerplanning op een rijtje

Periode: hoe lang duurt je lancering? En op welke datum begin je en op welke datum eindig je?

Verdeling: hoe lang duurt de periode waarin je waarde en inspiratie deelt en hoe lang de periode waarin je jouw aanbod onder de aandacht brengt? En op welke data beginnen en eindigen beide periodes?

Inhoud: waar ga je het gedurende je lancering over hebben? Over welke onderwerpen ga je schrijven of vertellen?

Contentplanning: wanneer ga je de dingen waar je het over wilt hebben maken? Wanneer ga je jouw teksten of video’s maken en inplannen of delen?

Live elementen: ga je live onderdelen toevoegen en zo ja, op welke momenten?

Uitzoekwerk: wat zul je moeten uitzoeken om je lancering tot een succes te maken?

 

Wil je mijn hulp bij het doen van een succesvolle lancering?

Laat mij jou dan helpen in het Lanceer Succes Plan inclusief de Lanceer Succes Community.