‘Zijn er regels voor een goede titel zodat je snel gevonden wordt in Google?’ Deze mooie blogvraag werd mij onlangs gesteld. En hoewel ik niet zo van ‘de regels’ ben, zijn er wel degelijk dingen waar je op mag letten als je wilt dat jouw blog het goed gaat doen in Google. In dit artikel vertel ik je er meer over.
Als je een blog gaat schrijven dat je graag goed wilt laten scoren in Google, dan is de titel absoluut een belangrijk onderdeel van je blog. Je titel staat immers bovenaan: het is het eerste wat Google én ook de mensen die Google gebruiken van je blog zien.
Zoekwoorden in je blogtitel
Voor Google is het belangrijk dat direct duidelijk is waar je blog over gaat. Dit laat je aan Google weten door (onder andere) in je blogtitel zoektermen te gebruiken die representatief zijn voor het onderwerp van je blog. De woorden dus waarvan jij verwacht dat mensen deze in de zoekbalk van Google gaan intypen als ze op zoek zijn naar de waarde die jij in je blog te bieden hebt.
Het liefst verwerk je minimaal twee zoektermen in je blog. Meer mag ook, maar zorg wel dat je het niet overdrijft en dat je niet een kromme zin als titel krijgt die helemaal niet uitnodigend (meer) is. Als je blog zich ervoor leent, kun je ook een vraag als blogtitel gebruiken. Mensen typen namelijk ook regelmatig volledige vragen in Google in – en met de opkomst van voice search (zoeken door tegen Google te praten) zullen er alleen maar meer vragen aan Google gesteld worden.
Als het mogelijk is: gebruik dan het belangrijkste zoekwoord waar je graag op gevonden wilt worden vooraan in je titel. Hier geldt ook weer: doe dit niet als het ertoe leidt dat er een kromme zin als titel boven je blog komt te staan (hoewel ik hier voor WordPress-gebruikers een handig trucje voor heb, waar ik je zo meer over vertel).
Een blogtitel die uitnodigt om te klikken
Met goede zoekwoorden in je blogtitel maak je de kans dat je blog hoog in Google komt een stuk groter. Maar met een vermelding op de eerste pagina van Google ben je er nog niet helemaal. Het is immers vervolgens aan de gebruikers van Google om wel of niet door te klikken op een zoekresultaat dat zij zien staan.
Nu zit er een duidelijke logica in het klikgedrag van gebruikers van Google. Op het eerste zoekresultaat dat zij zien staan (in dit geval dus: het blog dat op plek 1 in Google staat) klikken ze het meest, en daarna komen het zoekresultaat op de tweede en dat op de derde plek. Maar vanaf het zoekresultaat op ongeveer de derde plek wordt er ook iets anders belangrijk voor gebruikers van Google: namelijk hoe uitnodigend en aantrekkelijk het zoekresultaat eruitziet. Of het nieuwsgierig maakt om juist op dát linkje te klikken.
De titel van je blog speelt daarbij een belangrijke rol. Is het een saaie dertien-in-een-dozijn titel die erg lijkt op de andere titels op de eerste pagina van Google? Of is de titel anders, origineel, springt hij eruit? Met een prikkelende titel kun je er zomaar voor zorgen dat mensen meer doorklikken naar jouw blog dan naar het blog dat één of twee plekken boven het jouwe staat in Google – waardoor je na een tijdje vanzelf boven die andere blogs komt te staan in Google.
Hoe doe je dat dan, je blogtitel prikkelend en aantrekkelijk maken? Bijvoorbeeld door een bijvoeglijk naamwoord in je titel te verwerken. Ik heb bijvoorbeeld een blog met als titel: ‘Een fantastische footer voor je website maken: zo doe je dat’. Ik had dit blog ook als titel kunnen geven: ‘Een footer voor je website maken: zo doe je dat’, maar het bijvoeglijke naamwoord erbij maakt de titel sprankelender en daarmee meer uitnodigend.
Kijk eens hoe jij in je blogtitel zowel zoektermen kunt verwerken als ook een element toe kunt voegen dat je titel dat beetje extra kleur geeft, waardoor hij anders is dan andere blogtitels. Grote kans dat je dan met jouw titel goed gaat scoren in Google.
Een goede blogtitel: ‘trucje’ voor WordPress-gebruikers
Is je website gebouwd in WordPress en gebruik je de plug-in Yoast SEO als hulpmiddel om je pagina’s en blogs goed vindbaar te maken in Google? In dat geval heb je de mogelijkheid om niet één, maar twee titels aan je blog mee te geven. De eerste titel vul je in in het veld ‘Titel toevoegen’ op de plek waar je jouw blog publiceert. Dit is de titel zoals hij op je website komt te staan. Focus hier op een titel die jij mooi vindt én die de lading van je blog dekt.
Onder je blog, in het invulveld van Yoast SEO, kun je vervolgens je SEO-titel invullen. Dit is de titel zoals hij in Google komt te staan wanneer jouw blog daar als zoekresultaat verschijnt. Kies hier voor de blogtitel waarin minstens twee zoekwoorden verwerkt zitten, met bij voorkeur je belangrijkste zoekwoord als eerste. Het is slim om hier ook je element in te verwerken die je titel extra prikkelend en/of uitnodigend maakt, zodat je Google-gebruikers ook echt ‘verleidt’ om juist naar jouw website en blog te klikken. Pas als ze op je website zijn, zien ze daar jouw andere blogtitel.
Hulp nodig bij het plaatsen van zoekwoorden in je blogs?
De blogtitel is één plek waar je zoekwoorden mag plaatsen als je wilt dat je blog gaat scoren in Google. Wil je weten welke plekken hiervoor nog meer belangrijk zijn? Download dan hier gratis mijn spiekbriefje voor het plaatsen van zoekwoorden op je website.
Dank! Ik ben nog aan het leren over yoast. En dit snap ik nu al beter.
Graag gedaan en fijn om te horen.