Social media als Facebook, Instagram en LinkedIn zijn goud waard om naamsbekendheid voor je bedrijf op te bouwen. Maar hoe krijg je nu meer online naamsbekendheid en wat moet je doen om daardoor ook daadwerkelijk klanten of gasten te krijgen? Vandaag deel ik één van de manieren met je waarop ik de afgelopen twee jaar veel nieuwe klanten heb gekregen. Een manier die ook mijn klanten inzetten om meer klanten of gasten te krijgen.

 

Voor het succesvolle stappenplan dat ik in deze blog met je deel heb je drie ingrediënten nodig: jouw eigen social mediakanalen voor je bedrijf, een eigen e-book (of een ander cadeautje) en een nieuwsbrief.

 

Stap 1: bedenk welke social mediakanalen jouw klanten of gasten gebruiken

Social media zijn goud waard om de online naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten, als jij je maar op dezelfde kanalen begeeft als jouw mogelijke toekomstige klanten of gasten. Zorg dus dat je weet wat hun favoriete social mediakanalen zijn en dat jij daar ook aanwezig bent uit naam van je bedrijf.

 

Stap 2: maak een actieplan voor het vergroten van je naamsbekendheid

Als je online nieuwe klanten of gasten wilt krijgen, dan kom je er niet met een Facebookpagina of Instagramaccount met alleen maar likes van familie, vrienden en bevriende ondernemers. Je zult continu acties moeten ondernemen om meer fans, volgers of contacten te krijgen. Het maken van een actieplan voor het vergroten van je naamsbekendheid, waarin je ook vastlegt hoeveel nieuwe fans, volgers of contacten je elke week, maand of elk kwartaal wilt hebben, zorgt ervoor dat je gaat bedenken welke acties jou daarbij gaan helpen en dat je die acties ook echt gaat uitvoeren.

 

Stap 3: wees waardevol en inspirerend voor je volgers

Dat iemand jouw bedrijf online gaat volgen betekent niet dat die persoon daarna alles van jouw bedrijf voorbij ziet komen. Social media werken immers met een zogenaamd algoritme, dat bepaalt hoeveel bereik elk bericht van jou krijgt en ook als gevolg heeft dat niet iedereen al jouw berichten ziet. Hoe waardevoller of leuker jouw volgers jouw berichten vinden, hoe groter de kans dat ze er op gaan reageren (waarbij het geven van een like ook meetelt) en hoe meer bereik jouw berichten krijgen. Bovendien: hoe waardevoller of inspirerender jij bent voor je online volgers, hoe meer zij een klik met je gaan krijgen.

 

Stap 4: doe iets extra’s voor je volgers

Jouw volgers krijgen een nog sterkere band of klik met je als jij hen een cadeautje geeft dat écht waardevol voor ze is. Bedenk daarom een online en tijdloos cadeautje waar jij hen blij mee kunt maken. Een goed voorbeeld hiervan is een e-book, maar het kan ook iets anders zijn. Wat vooral belangrijk is, is de inhoud: Wat is echt waardevol voor de mensen die jou online volgen en die dus interesse hebben in jouw bedrijf? Waar maak je hen echt blij mee? Maak daar het onderwerp van je e-book of andere cadeautje van en steek er tijd en moeite in om het te maken.

Een cadeautje maak je niet alleen maar om je fans blij te maken, ook voor jezelf zit er een belangrijk doel achter: e-mailadressen verzamelen van de mensen die interesse hebben in jouw bedrijf.

 

Stap 5: breng je cadeautje onder de aandacht op social media

Is je cadeautje eenmaal af, dan kan het vaak jaren mee. Vertel op je social mediakanalen over jouw cadeautje, laat zien hoe waardevol het is en vertel hoe jouw volgers dit cadeautje bij je kunnen aanvragen. Benadruk dat het gratis is. Maak het makkelijk om jouw cadeautje aan te vragen, bijvoorbeeld door een beknopt inschrijfformulier op je website te plaatsen. Als je slim bent en geen gedoe wilt krijgen met de Europese privacywetgeving (AVG of GDPR) geef je aan dat mensen jouw cadeautje als extraatje krijgen bij aanmelding voor je nieuwsbrief en dat ze zich, als ze dat willen, op elk gewenst moment ook kunnen uitschrijven voor je nieuwsbrief. Daarmee maak je de drempel om je cadeautje aan te vragen laag. Breng op je social mediakanalen jouw cadeautje regelmatig opnieuw onder de aandacht, om telkens nieuwe aanvragen te krijgen.

 

Stap 6: laat regelmatig iets waardevols of inspirerends van je horen aan de mensen die jouw cadeautje hebben aangevraagd

Je hebt nu toestemming om een nieuwsbrief te sturen aan de aanvragers van jouw cadeautje. Zorg dat je ook in je nieuwsbrief veel waarde of inspiratie deelt voor jouw lezers. Maak vooral geen veredelde reclamefolder van je nieuwsbrief, waarin je alleen maar over je aanbod praat. Dat vinden jouw lezers supersaai en de kans is groot dat ze zich snel weer uitschrijven. Bedenk wat ze wel waardevol vinden en laat je daardoor inspireren bij het bedenken van de inhoud van je nieuwsbrief.

Hoe regelmatig je een nieuwsbrief wilt versturen is helemaal aan jou, al is het wel verstandig om dit minimaal eens per maand te doen als je er echt klanten of gasten door wilt krijgen. Anders blijven jij en je bedrijf lastig in het geheugen van jouw lezers zitten, zeker in deze tijd van overvolle mailboxen. Juist als je jouw nieuwsbrief niet zo vaak verstuurt zullen mensen deze sneller als spam ervaren.

 

Stap 7: doe een aantrekkelijk aanbod in je nieuwsbrief

Dat je van je nieuwsbrief geen veredelde reclamefolder moet maken, betekent natuurlijk niet dat je helemaal niet over je aanbod mag praten. In online marketing is de 80-20-regel een bekende formule: deel 80 procent van de tijd zo veel mogelijk waarde en inspiratie en vertel 20 procent van de tijd over je aanbod. Als jij deze balans aanhoudt, in je nieuwsbrief zelfs een heel krachtige plek om je aanbod te verkopen, zeker naarmate je meer lezers krijgen. Veel van de mensen die jouw nieuwsbrief lezen hebben namelijk al een klik met je en vertrouwen in je, anders hadden ze zich waarschijnlijk niet ingeschreven. Uit onderzoek blijkt dat je via je nieuwsbrief zelfs 40 keer sneller je aanbod verkoopt dan via social media.

 

Bonusstappen: geduld hebben en opschalen

Veel naamsbekendheid bouw je niet van de ene op de andere dag op. Hetzelfde geldt voor een grote verzendlijst voor je nieuwsbrief. En zeker niet iedereen die jouw e-book aanvraagt is ook een toekomstige koper. Maar als je deze zeven stappen consequent blijft uitvoeren, en ook stug doorgaat op de momenten dat je niet zo veel reacties krijgt of je naamsbekendheid nog niet zo snel ziet groeien, gaat je dat gegarandeerd nieuwe klanten of gasten opleveren. En het leuke is: als het eenmaal voor je werkt, en je naamsbekendheid blijft groeien, dan gaat het waarschijnlijk alleen maar meer en meer voor je werken.

Ben je op dat laatste punt aangekomen, dan kun je zelfs gaan denken aan opschalen. Je gaat dan geld stoppen in bijvoorbeeld Facebookadvertenties om je naamsbekendheid te vergroten (stap 2) of je cadeautje onder de aandacht te brengen (stap 5), zodat je nog meer rendement kunt halen uit stap 7, die jou meer omzet voor je bedrijf oplevert.

 

 

Deze zeven stappen samen met mij zetten?

Dan heb ik een heel tijdelijk superaantrekkelijk aanbod voor je om lid te worden van de Ik help jou online Academie, dé marketingschool voor ondernemers met hart voor hun bedrijf. In de Academie volg je onder andere trainingen over het vergroten van je naamsbekendheid op Facebook en Instagram, het maken en onder de aandacht brengen van jouw e-book en het versturen van nieuwsbrieven die jou klanten of gasten opleveren. Ook vind je er het 90-dagenplan voor veel naamsbekendheid.

Als jij lid wordt van de Academie, krijg je bovendien als bonus een online brainstorm met mij waarin je heel veel persoonlijke tips krijgt om de naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten en aantrekkelijke onderwerpen te bedenken voor jouw social mediaberichten, e-book en nieuwsbrief. Hiervoor haal ik graag mijn jarenlange ervaring als journaliste, toen ik altijd bezig was met het bedenken van goede onderwerpen, weer even uit de kast. Ook denk ik met je mee over hoe jij vervolgens je aanbod verkoopt aan de lezers van je nieuwsbrief.

Wil jij je een jaar lang onderdompelen in de Ik help jou online Academie en daarmee niet alleen heel veel waardevols leren over hoe online marketing werkt voor jouw bedrijf, maar je ook omringen met heel veel andere ondernemers met net zo veel hart voor hun bedrijf als jij? Ga dan naar deze aanmeldpagina voor de Academie en gebruik bij het jaarlidmaatschap de kortingscode blackfriday om te profiteren van maar liefst 30% korting op je jaarlidmaatschap.

Deze winter grote stappen zetten? Kies dan voor het tijdelijk beschikbare 3-maandenlidmaatschap van de Ik help jou online Academie. Gebruik bij het jaarlidmaatschap de kortingscode winterdeal om je voor slechts 117 euro drie maanden aan te melden voor de Academie. Ik kijk ernaar uit om je te helpen!