Wat doe jij aan online marketing? Plaats je berichten op Facebook, Instagram of LinkedIn? Schrijf je blogs, verstuur je nieuwsbrieven, maak je video’s? En weet je dan ook welke van deze dingen ervoor zorgen dat klanten of gasten jou weten te vinden? Als jij niet regelmatig tijd maakt om je marketingacties te evalueren, is de kans groot dat je er veel meer tijd in stopt dan nodig en kansen op meer resultaat laat liggen.

 

Hoe pak je dat dan aan, zo’n evaluatie? Welke vragen stel je om te achterhalen op welke punten jouw marketinginspanningen wel en niet bijdragen aan je doelen? Om dit inzichtelijk te maken neem ik in dit artikel als voorbeeld dat je graag meer bezoekers op je website wilt en daar de afgelopen drie maanden verschillende acties voor hebt ondernomen. Ik laat je zien welke vragen je dan kunt stellen en hoe je daar antwoord op geeft.

 

Met hoeveel procent is het aantal bezoekers van mijn website de afgelopen drie maanden gegroeid?

Stel jezelf bij een evaluatie altijd zo’n cijfermatige vraag. Cijfers geven namelijk heel veel inzicht, en nog objectief ook. Gebruik je Google Analytics, dan kun je de cijfers in dit geval heel makkelijk achterhalen door in je statistieken te duiken. Kijk daarbij niet alleen naar de totale groei van de afgelopen drie maanden, maar ook naar de groei per maand, of je daar verschillen in ziet en welke verklaring je daarvoor kunt bedenken.

 

Welke actie werkte de afgelopen maanden goed om meer bezoekers op mijn website te krijgen?

Door deze vraag te beantwoorden krijg je inzicht in de actie waar je de komende tijd zeker mee door mag gaan, omdat hij je goede resultaten oplevert. In dit voorbeeld is een mogelijk antwoord: gastblogs schrijven voor collega-ondernemers. Wederom kun je in dit voorbeeld in je statistieken van Google Analytics duiken om een goed antwoord te geven op de vraag.

 

Welke actie werkte de afgelopen maanden niet zo goed om meer bezoekers op mijn website te krijgen?

Door ook antwoord te geven op deze vraag, zie je waar jij je tijd niet zo efficiënt besteed hebt. Zo komt er een actie boven water waar je wellicht beter weer mee kunt stoppen of die je anders aan kunt pakken. Het antwoord kan in dit geval bijvoorbeeld zijn: artikelen van je website delen op LinkedIn. Net als bij de vorige vragen vind je in dit geval in je statistieken het antwoord.

 

Wat had ik beter kunnen doen om nog meer bezoekers naar mijn website te krijgen?

Ja, ook een vraag over zelfreflectie en gedrag. Iets dat niet alle ondernemers even makkelijk of leuk vinden, maar wat je wel veel inzicht geeft in hoe jij meer resultaat haalt uit je marketing. In dit geval: had je bijvoorbeeld bepaalde acties meer consequent kunnen doen, ook op momenten dat je er minder zin in had? Of had je je meer kunnen verdiepen in wat wel en niet voor meer bezoekers naar je website zorgt?

 

Welke bijdrage heeft het werken aan meer websitebezoekers geleverd aan mijn omzet?

Deze vraag is wat lastiger te beantwoorden, ten eerste omdat de meeste marketinginspanningen pas op de wat langere termijn ook echt (veel) meer omzet opleveren. En ten tweede ook omdat niet altijd precies is te achterhalen hoe klanten of gasten nu naar jou toe zijn gekomen.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn meest recente promotiecampagne voor mijn Ik help jou online Academie, dan zijn er verschillende nieuwe leden die zich duidelijk aanwijsbaar hebben aangemeld dankzij de Plan je Succes Week die ik organiseerde. Anderen werden eerder lid door een combinatie van de verschillende dingen die ik aan marketing doe en door het feit dat ze mij al langere tijd op verschillende plekken volgden.

Probeer voor jezelf toch een zo goed mogelijk antwoord op de vraag te geven, om vervolgens te bepalen of je in de komende drie maanden door wilt gaan met werken aan de betreffende actie, in dit geval aan meer bezoekers naar je website.

 

Wat is de belangrijkste les die ik mee ga nemen naar de komende maanden om dan nog meer bezoekers naar mijn website te krijgen?

Heb je besloten om inderdaad door te gaan met werken aan je doel, in dit geval meer bezoekers op je website krijgen? Bepaal dan aan het einde wat het belangrijkste inzicht is dat je uit de evaluatie hebt gehaald en dat je als les meeneemt naar de volgende maanden, om dan nog meer resultaten uit je inspanningen te halen, misschien zelfs in minder tijd.

 

Veel succes met evalueren!

 

Meer goede marketingtips?

Vraag hier gratis mijn e-book 52 toptips voor online marketing die werkt voor jóu aan.