Hoe ga jij om met de invloed die je als ondernemer hebt? - Ik help jou online

Bij een influencer denk je misschien aan iemand die 100.000 volgers op Instagram heeft en daar alleen maar haar perfecte leventje laat zien. Maar zonder dat jij het jezelf misschien realiseert ben jij op een andere schaal net zo goed een influencer. Met de dingen die jij schrijft, doet en deelt heb jij in zekere mate invloed op anderen, ook op je potentiële klanten. Hoe ga je daar goed mee om?

 

Zodra jij je eerste stappen als ondernemer gezet hebt en dus je eerste volgers op social media, je eerste lezers van je e-mails, je eerste kijkers naar je video’s – of wat je dan ook maar aan marketing doet – hebt, ben jij een influencer, of je dat nu zo ziet of niet. Er zijn namelijk mensen die iets uit jouw geschreven of gesproken woorden halen, die iets van jou leren, geïnspireerd raken door wat jij zegt, gemotiveerd worden om in actie te komen misschien wel, of op wie jij in een nog andere vorm invloed hebt.

Het kan goed zijn dat je er niet dagelijks bij stilstaat dat jij in je rol als ondernemer invloed hebt op anderen. Lang niet iedereen op wie jij invloed hebt laat dat ook aan je weten. Maar je hebt het wel, en in dit artikel wil ik je er in elk geval voor even actief bewust van maken.

Ik weet dat er allerlei ‘beïnvloedingstrucjes’ bestaan waarmee je potentiële klanten kunt pushen om jouw aanbod te kopen en/of er zo snel mogelijk een knoop over door te hakken. Dat valt ook onder je invloed gebruiken, maar het is niet waar ik het in dit artikel met je over wil hebben. Ik ben zelf namelijk geen fan van dit soort trucjes en pas ze dus ook niet toe: ik geloof erin dat het inzetten van deze trucjes ervoor zorgt dat potentiële klanten zich onder druk gezet voelen om een beslissing te nemen en dat je onder druk lang niet altijd een goede beslissing maakt.

Daar wordt een nieuwe klant niet blij van en ik ook niet, want zo iemand gaat nooit het maximale resultaat uit mijn aanbod halen. Geen ‘harde beïnvloedingstrucjes’ van mij dus (lees daarover vooral blogs van andere coaches als het wel jouw ding is), maar juist meer over ‘zachte’ manieren van beïnvloeden.

 

Wees een constante factor

Online vertrouwen opbouwen bij potentiële klanten gaat niet vanzelf. Maar er is wel iets belangrijks en in de basis heel simpels dat bij veel mensen vertrouwen wekt: consistentie. Dat wil zeggen dat jij met een zekere regelmaat iets van je laat horen op de kanalen waar jij met je potentiële klanten in contact bent. Dat je er met een zekere regelmaat voor hen bent, of dat nou op een kanaal op social media, in hun mailbox of op een video is.

Als jij alleen maar iets van je laat horen als je daar zin in hebt, of het doen van je marketing gauw terzijde schuift als je het een paar weken druk hebt met andere dingen of van slag bent, dan geef je jouw potentiële klanten onbewust het signaal dat ze niet van je op aan kunnen, dat ze niet op je kunnen bouwen.

En jouw potentiële klanten vertalen dat, vaak ook weer onbewust, door naar het moment dat ze bij je gaan kopen of met je gaan werken. Als ze nu al zo wisselvallig iets van je horen, hoe is dat dan als ze jouw aanbod kopen? Wat zegt dat dan over jouw klantenservice, over jouw bereikbaarheid, over jouw begeleiding, over de ervaring die je hen biedt? Ben je er dan wel voor hen of ook alleen maar als je in een tophumeur bent of het niet te druk hebt met andere dingen? Zonder dat je dit bewust doet, creëer je hierover onzekerheid als je consistentie niet belangrijk maakt in je marketing.

 

Wees je bewust van de manier waarop je online verschijnt

Mensen die online iets van jou lezen of zien, pikken moeiteloos de energie op die uit jouw tekst of verhaal spreekt. Ik bedoel met ‘Wees je bewust van de manier waarop je online verschijnt’ niet dat je het niet mag delen en laten zien als het wat minder goed met je gaat, dat je altijd alleen maar superblij en stuiterbalachtig enthousiast moet zijn, maar wel dat je er bewust van mag zijn dat de manier waarop jij online van je laat horen mede bepaalt hoe jouw potentiële klanten jou zien. En dat klanten uiteindelijk toch liever kopen bij mensen die positivisme uitstralen dan bij mensen die altijd aan het mopperen zijn.

Straal je in jouw video’s optimisme uit, enthousiasme, zelfverzekerdheid, openhartigheid? Schrijf je teksten met de intentie om anderen te inspireren, te motiveren, ergens positief naar te laten kijken? Of kom je onzeker over, als iemand die gauw van slag is, of als iemand die graag de nadruk op het negatieve legt?

Voor de mensen op wie jij invloed mag hebben bepaalt dat (misschien voor een heel klein stukje, misschien ook wel voor een groter stuk dan je denkt) ook hoe zij verschijnen en hoe ze naar jou kijken. Als ze jou ervaren als iemand bij wie ze positieve energie opdoen, dan zullen ze sneller je aanbod willen kopen dan wanneer je vaak als onzeker, down of negatief op hen overkomt.

 

Sta ergens voor

Zoveel mensen, zoveel meningen. Wat is jouw kijk op de dingen? Deel je die online? Of houd jij je maar liever veilig op de vlakte, zodat je in elk geval maar niet te maken krijgt met mensen die jou niet leuk vinden.

Met ‘Sta ergens voor’ bedoel ik niet dat de kanalen die jij voor je bedrijf inzet één groot discussieplatform moeten worden. Wel dat je in dat wat jij online deelt mag laten zien waar jij in gelooft, wat jouw kijk op de dingen is, wat jouw visie is, ook als die anders is dan wat collega’s om je heen zeggen. Dat je mag laten zien en vertellen wat jou onderscheidt en dat je voor lief mag nemen dat niet iedereen daar enthousiast op aanhaakt of op het duimpje of hartje op Facebook of Instagram klikt.

Zodra je niet meer die ‘like-bevestiging’ van iedereen nodig hebt, kun je jouw content gebruiken om jezelf online sterker te presenteren en daarmee de mensen te beïnvloeden die wel echt graag van jou willen horen en willen weten waar jij voor staat.

 

Help jouw klanten van hun obstakels af

Tot slot iets dat door sommigen ook gezien kan worden als een ‘verkeerde’ manier van beïnvloeding, maar eentje waar wat mij betreft niets mis mee is. Bijna iedereen die in potentie wel interesse heeft in jouw aanbod heeft toch ook nog wel één of meer obstakels die tussen nu en het koopmoment in zitten. Soms zijn dat kleine obstakels, soms grotere – maar ze zijn er, bij bijna iedereen, en dat brengt twijfelgedrag over jouw aanbod met zich mee.

Als jij graag veel klanten wilt helpen, mag jij goed worden in te weten komen wat die obstakels zijn en vervolgens ook in het wegnemen van die obstakels bij jouw toekomstige klanten. Dat laatste betekent ook dat je jouw potentiële klanten confronteert met hun obstakels, ze erop aanspreekt, het beestje bij de naam noemt – in welke vorm je dat dan ook maar doet: bijvoorbeeld door een social media bericht of e-mail te schrijven waarin je het obstakel benoemt en bespreekt.

Misschien denk je nu dat jouw potentiële klanten dit als vervelend ervaren, als jij hen confronteert met hun obstakel. Maar stiekem weten zij ook wel dat hun obstakel eigenlijk een uiting is van iets dat hen in de weg zit: uitstelgedrag, twijfelgedrag, ‘het jezelf niet gunnen’-gedrag. Allemaal dingen waar ze graag van af willen, maar in hun eentje komen ze maar niet over dit obstakel heen. En dus zijn zij er juist heel erg bij gebaat als iemand dit eens ronduit benoemt en actief helpt om een obstakel uit de weg te ruimen zodat er een doorbraak naar een vervolgstap komt.

Ja, daar beïnvloed je jouw potentiële klanten mee – en degenen die op dat moment toe zijn aan het zetten van de stap naar jouw aanbod beïnvloed je op een heel positieve manier.

 

Hoe ga jij om met de invloed die jij als ondernemer hebt?

Ik zou het leuk vinden als je hierover iets wilt delen in een reactie op dit blog. Interessant om te horen wat de visie van anderen hierop is.