Hoe besteed je als ondernemer een winter met lockdowns nuttig? - Ik help jou online

Van het vooruitzicht van een coronawinter vol beperkingen en lockdowns wordt niemand blij, maar als we dan – ook als ondernemers – toch zo veel mogelijk thuis moeten zitten, dan kun je die tijd maar beter nuttig besteden. Hoe doe je dat op zo’n manier dat het je als ondernemer op korte en ook op langere termijn iets goeds oplevert? Ik vertel het je in dit artikel.

 

Tijd is iets dat de klanten die ik help over het algemeen niet in overvloed hebben. Het zijn meestal mensen met een druk leven: een bedrijf waarbinnen ze met heel veel liefde hun werk doen, een rijk sociaal leven, hobby’s. Regelmatig hoor ik ze verzuchten: ‘zaten er maar meer dan 24 uur in een dag…’ of ‘Ik kom tijd tekort’.

Een deel van mijn klanten heeft in dit rare coronajaar ineens wel extra tijd gekregen. Sommigen zeiden zelfs letterlijk: “Rimke, ik had nooit tijd om een uitgebreide training bij je te volgen, maar nu wel. Dus dit jaar was voor mij eindelijk het juist moment om in te stappen in jouw training.”

Anderen zijn zich er meer van bewust geworden hoe slim het is om goed na te denken waar je precies je tijd in steekt als het gaat om meer bekendheid en klanten krijgen voor je bedrijf. Dat je zelf de keuze hebt om dat te doen in dingen die telkens opnieuw tijd van je vragen of in dingen die, als je er eenmaal wat tijd in hebt gestoken, tot in lengte van jaren voor je kunnen blijven werken.

 

Slimme manieren om meer klanten te krijgen

Als je meer klanten wilt krijgen voor jouw mooie bedrijf, dan kun je dat heel globaal op drie manieren bereiken: door potentiële klanten ‘in het echt’ te ontmoeten (daar reken ik de netwerkbijeenkomsten, beurs- en evenementbezoeken, koffieafspraken, het geven van presentaties, et cetera toe), door actief te zijn op social media (dus bijvoorbeeld op Instagram, LinkedIn of Facebook) of door je website zo goed vindbaar te maken dat klanten je daar uit zichzelf weten te vinden (wat je dan vaak doet in combinatie met bloggen en/of e-mailmarketing).

Afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt en het type persoon dat jij bent past het een vaak beter bij je dan het ander. Ik ben zelf bijvoorbeeld totaal niet het type dat zich als een vis in het water voelt bij een netwerkbijeenkomst of tijdens een ‘laten we eens kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen’-koffieafspraak. Teksten schrijven waardoor potentiële klanten mijn website weten te vinden is dan weer wel helemaal mijn lievelingsding.

Hoe de verhouding bij jou ook ligt, we kunnen met elkaar wel tot de conclusie komen dat alles dat met live bijeenkomen te maken heeft deze winter lastig wordt. Ondernemersevenementen worden nu al verschoven naar volgend jaar zomer, netwerkbijeenkomsten worden gecanceld of naar online verplaatst, enzovoort. Deze winter veel extra tijd stoppen in deze manier van nieuwe klanten krijgen is daarom een hele uitdaging.

Je kunt er dan voor kiezen om je extra tijd op social media te gaan doorbrengen. Als dit uitstekend bij jou past, dan is dat ook een heel goed idee. Maar als je bij voorbaat al moe wordt van het idee om nog meer tijd op social media te ‘moeten’ doorbrengen dan je nu al doet, zou ik er toch nog een keertje extra over nadenken.

Het nadeel van social media is immers dat het alleen voor je werkt zolang je het constant elke dag of minimaal een paar keer per week blijft doen. Ook als lockdowns en verplicht thuisblijven straks tot het verleden behoren zul je er even druk mee moeten blijven om dezelfde resultaten te behalen. Wat ik nog een bijkomend nadeel vind, is dat er op social media momenteel zo veel mensen zijn die er graag hun negativiteit delen. Als van nature optimistisch ingesteld persoon resoneert dat gewoon niet zo met mij, waardoor ik de laatste tijd liever wat minder op Facebook te vinden ben dan wat meer (mijn eigen Facebookgroepen uitgezonderd).

Als je van mij wilt weten wat deze winter een nuttige besteding van je tijd is, dan zou ik je daarom aanraden: steek extra tijd in het (nog) beter vindbaar maken van je website. Ga ervoor zorgen dat je online winkel, die website dus, veel meer bezoekers gaat trekken, of (in sommige gevallen) klaar is om veel meer bezoekers te gaan ontvangen zodra mensen weer gaan googelen naar het aanbod dat jij hebt.

Het fijne van alles dat je voor je website doet is namelijk dat het, als je het goed doet, tot in lengte van jaren voor je kan blijven werken. Een blog dat jij deze winter schrijft kan ook over een jaar, twee jaar of zelfs nog langer potentiële klanten met jou in contact brengen. En een websitepagina die je nu herschrijft werkt meteen al voor je, maar over een jaar en langer nog steeds. Ook als jij het op dat moment druk hebt met heel andere dingen dan werken aan je website.

 

Vijf keer huiswerk voor je website voor deze winter

Meer klanten krijgen uit je website bestaat globaal uit vier onderdelen. De eerste daarvan is dat potentiële klanten je website goed kunnen vinden. Dat bereik je door goed na te gaan waar klanten die jij wilt helpen naar zoeken in Google en te zorgen dat je jouw websitepagina’s daar op inricht.

Het schrijven van blogs geeft je extra kansen om potentiële klanten te bereiken. Over hoe meer onderwerpen jij schrijft, natuurlijk in relatie tot dat wat je aanbiedt, hoe meer kansen jouw mogelijke klanten hebben om juist op jouw website terecht te komen, zeker als jij een beetje slim bent of wordt in het gebruiken van zoekwoorden.

Klus 1 op je actielijst voor deze winter mag dan ook zijn om eens na te lopen of op de pagina’s op jouw website de juiste zoekwoorden staan, namelijk de woorden en zinnen waar jouw mogelijke klanten naar googelen als ze je zoeken. Zo niet, ga je pagina’s dan verbeteren zodat meer mogelijke klanten jouw website gaan vinden.

Klus 2 is dan om ofwel te beginnen met bloggen, ofwel eens wat vaker een blog te schrijven dan je tot nu toe gedaan hebt. Dat hoeft echt niet meteen één keer per week te zijn, zoals ik dat doe. Ik zou het al heel wat vinden als je deze winter elke maand één waardevol blog weet te schrijven dat ook nog over een onderwerp gaat waar jouw klanten naar googelen.

 

Doet jouw website wat hij voor je moet doen?

Het volgende onderdeel van een website die klanten trekt is zorgen dat je website aantrekkelijk is voor de klanten die jij graag wilt helpen. Daar bedoel ik niet beslist mee dat hij er zo mooi mogelijk uitziet, maar wel dat goed duidelijk is wat mensen op jouw website kunnen doen, dat ze er makkelijk hun weg kunnen vinden, dat ze er een klik met jou als persoon die het bedrijf runt kunnen maken en dat je aanbodpagina’s zo aantrekkelijk zijn dat ze direct uitnodigen tot kopen.

Een goede derde winterklus kan dus zijn om al je ‘vaste’ websitepagina’s eens tegen het licht te houden om na te gaan of ze voor jou doen wat ze moeten doen. Verbeter bijvoorbeeld je homepage, je Over mij- of Over ons-pagina en herschrijf eens een aanbodpagina.

 

Blijf met websitebezoekers in contact als ze niet direct bij je kopen

Nog een belangrijk onderdeel van klanten krijgen uit je website is bezoekers die nog niet direct klaar zijn om iets bij je te kopen wel in jouw online wereld houden. Zorg dat je hen een mogelijkheid biedt om met jou in contact te blijven, want anders zie je ze misschien nooit meer terug. Het werkt vaak goed om je websitebezoekers een online cadeautje aan te bieden dat voor hen aantrekkelijk is, zoals een e-book, een minitraining, een checklist of iets anders. Dat zijn dingen waar websitebezoekers bereid zijn hun e-mailadres voor te geven, zodat jij vervolgens met hen in contact kunt blijven en op een later moment nog eens over je aantrekkelijke aanbod kunt vertellen.

Punt 4 op je actielijst voor deze winter mag dan dus zijn om zo’n online cadeautje te maken, in de vorm die bij je past en over een onderwerp waarvan je weet dat het type klant dat jij graag helpt het aantrekkelijk zal vinden.

Het laatste onderdeel van een website die klanten oplevert is dan om met een regelmaat die bij jou past iets waardevols en/of inspirerends van je te laten horen aan die mensen die via jouw website hun e-mailadres aan jou hebben gegeven.

Het werkt niet goed om hen elke week te gaan mailen met een aanbod. Dat zullen ze al snel als spam ervaren. Maar als je ze een mail stuurt met een waardevolle tip erin, of iets waar ze inspiratie uit halen, dan zullen ze dat waarschijnlijk wel waarderen. Je kunt hen bijvoorbeeld mailen als je een nieuw blog hebt geschreven, om hen daar iets over te vertellen en hen uit te nodigen het blog op je website te lezen.

Af en toe doe je dan in zo’n mail ook een aanbod, op een leuke en uitnodigende manier. Omdat veel mensen die tijdens hun eerste bezoek aan je website nog niet klaar waren om bij je te kopen dat op een later moment wel zijn, is dit een heel goede manier om extra klanten uit (of zo je wilt: via) je website te krijgen.

Actiepunt 5 voor deze winter mag dan zijn om, volgens de frequentie die bij jou past (en dat hoeft zeker niet één keer per week te zijn als je dat veel te veel vindt, veel van mijn klanten versturen één keer per maand een mail), een leuke e-mail te sturen naar iedereen die op je e-maillijst ingeschreven staat.

 

‘Huiswerklijstje’ voor slimme ondernemers in een winter met lockdowns

Nog even op een rijtje:

 

Actiepunt 1: je websitepagina’s verbeteren qua zoekwoorden zodat klanten je website kunnen vinden

Actiepunt 2: bloggen zodat steeds meer klanten je kunnen vinden

Actiepunt 3: je websitepagina’s checken en indien nodig verbeteren op aantrekkelijkheid om klant bij jou te worden

Actiepunt 4: een online cadeautje maken dat jou in contact laat blijven met websitebezoekers die nog niet meteen willen kopen

Actiepunt 5: leuke, inspirerende en/of waardevolle e-mails sturen naar mensen die hun e-mailadres aan jou hebben gegeven

 

Natuurlijk hoef je niet al deze actiepunten te doen, pik er gewoon uit wat jou het meeste aanspreekt, ook afhankelijk van hoeveel extra tijd je deze winter hebt. Ik weet zeker dat je ook al mooie resultaten gaat zien als je met 1 of 2 actiepunten aan de slag gaat. Laat hieronder even weten welke jij eruit pikt.